concerte

Voivod in the land of the voivodes – prima dată la Braşov

Voivod in the land of the voivodes – prima dată la Braşov
TRUPE: Voivod

Voievozii erau un fel de şefi peste toate pe la noi, iar în alte zone, cum ar fi Rusia, Serbia, Ungaria sau Lituania, erau fie tot aşa, fie ocupau rangul al doilea în ierarhia şefilor şi îşi vedeau doar de armată, dar în lumea futuristă a lui Away, voivod-ul avea o misiune un pic mai complexă şi în anumite momente, scopul lui era să-i determine pe războinici să nu facă prea multe pagube în demersul lor şi de la un punct să menţină un oareşce echilibru interplanetar. Mijloacele lui puteau fi violente sau nu, mai ales că avea şi resurse nucleare ca să ţină în frâu potenţialele invazii din tărâmul Morgoth. Oricum, cred că ne-ar trebui un articol separat pentru a observa evoluţia voivod-ului în imagistica creată de toboşarul grupului cadanian. Acum trebuie să ne rezumăm la un concert, o premieră care a avut loc în România, unde s-a lăsat cu Voivod in the land of the voivodes. Numele canadienilor îşi găseşte sursa în „Dracula” lui Stoker, autor care s-a inspirat la rândul lui din scrieri despre Vlad Ţepeş şi eseul scris de Emily Gerard despre superstiţiile transilvănene şi de-acolo a aflat Away despre această funcţie medievală cu nume atât de atrăgător pentru un artist pasionat de benzi desenate şi science fiction. După 35 de ani de activitate cu scurte întreruperi, Voivod încă n-ajunsese în toate spaţiile asociate istoric cu voievozii, dar treaba s-a rezolvat luna asta, când grupul de thrash progressive & beyond a cântat în Braşov, pe 6 octombrie, ajungând şi la Cluj-Napoca în ziua următoare, în cadrul turneului Post Society menit să promoveze EP-ul cu acelaşi nume scos anul trecut. După lansarea acestui material, Voivod a luat Europa la pas, făcând şi un turneu cu Entombed A.D. şi, anul acesta a continuat prin adăugarea altor oraşe care au pus pe afiş mai multe locuri din părţile central-estice. Am impresia că show-ul din Serbia a fost de asemenea o premieră pentru această trupă. 
 
Planul iniţial de bătaie însemna un drum până la Braşov pentru acest concert, ca apoi să fac o întoarcere rapidă în Bucureşti şi să sar într-un avion spre Cluj-Napoca, sau să prind un mijloc de transport terestru pentru o cale directă, fiindcă n-aş avea cum să mă satur de Voivod nici dacă aş asculta acelaşi setlist zeci de nopţi, consecutiv. Dar cum alte treburi de rezolvat apăruseră în schemă, m-am mulţumit doar cu Braşov şi fost ceva excepţional, mai ales că, aşa cum s-a întâmplat ultimele dăţi când am fost pe-acolo să văd vreun concert, atmosfera a fost super-mişto, unde mai pui că există un cuplu formidabil care locuieşte în apropierea clubului Rockstadt şi găzduieşte micul gang din care fac parte, într-un mare fel. Adaug asta la faptul că Braşovul e oricum oraşul meu preferat din ţară şi de fiecare dată când plec, îmi pare şi mai rău. Vineri pe la prânz m-am îndreptat spre zona cu munţi când Bucureştii împrăştiau un soare destul de călduros, iar după vreo sută de kilometri, peisajul a devenit sepia, apoi gri şi ud, cât toate sobele din casele de pe marginea drumului să înceapă să fumege şi să aştepţi cu nerăbdare ambianţa de tavernă şi tot ce are aceasta mai bun de oferit. 
 
Astfel am ajuns la Rockstadt din Braşov pentru prima dată de când clubul s-a redeschis după nişte manevre nejustificate ale autorităţilor locale care au închis usile acestui spaţiu fără motiv, sau din cauza oficială că au găsit prea mulţi oameni la un concert, într-o loc construit cât să intre mulţi oameni. Earth Ship din Berlin a umblat alături de cei de la Voivod în turneul respectiv şi astfel trupa îşi face cunoscut în şi mai multe locuri doom-sludge-ul bun de ascultat. Nemţii au avut ceva oameni în faţa scenei la concertul de la Rockstadt, unde au propus un sunet foarte serios, iar pentru cei activaţi pe astfel de gen muzical, trupa reprezintă o adevărată încântare după părerea mea. Eu i-am ascultat doar preţ de câteva piese, fiindcă îmi pierdeam uşor răbdarea având în vedere că ştiam ce avea să se întâmple pe scenă mai târziu, apoi aveam şi impresia că piesele merg pe un schelet prea definit cât să-mi menţina curiozitatea, deşi muzica avea un caracter heavy foarte plăcut, în genul celor de la High on Fire, dar parcă nu cu atât de mult groove.
 

Îmi pare rău că trec aşa repede peste trupa de deschidere, dar ăsta-i riscul când cineva cântă cu un nume foarte cult sau pur şi simplu adorat. Mai era şi faza că în seara concertului descoperisem nişte poţiuni magice şi doar o trupă extrem de deosebită m-ar fi putut ţine înăuntru. 
 

Când am fost anul trecut în Dortmund să-i văd pe cei de la Voivod alături de Entombed A.D., am schimbat câteva vorbe cu Chewy pe timp de zi, până să-nceapă concertele şi minunatul chitarist îşi exprima ideea că ar vrea tare mult să cânte în România. M-am bucurat să văd că treaba s-a întâmplat mai curând decât mă aşteptam şi pot spune că show-ul de la Rockstadt a fost unul dintre cele mai marfă lucruri care s-au întâmplat în ţara asta. Pe scenă, Snake a lăsat de asemenea de înţeles că a fost rost de mare fericire că a ajuns în spaţiul ăsta, iar mai târziu, Away îmi spunea că lui şi celorlalţi le-ar plăcea să se întoarcă după ce lansează următorul album. Nu ştiu în ce stadiu se află acest nou material, dar într-un interviu făcut de cei din Belgrad în urmă cu câteva zile, Away spunea că o să fie ceva nebun, neapărat thrash progressive şi că Snake scrie deja nişte versuri pe drum sau prin culise. Oricum, din ce-am văzut pe pagina lor de Facebook, au fost multe aspecte care i-au bucurat pe canadieni în turneul ăsta, în care au avut câteva show-uri sold-out
 
În Braşov nu a fost cazul de sold-out. Au fost un pic mai bine de 100 de oameni şi nu s-a atins limita impusă de ISU, de 180 de persoane, deşi locul în cauză poate găzdui un număr dublu. Cred că cei prezenţi la acest concert au fost în mare parte fanboys şi fangirls pentru că n-am perceput acel tip de umplutură care se poate simţi în cadrul unor evenimente, când mulţi oameni se uită pe pereţi sau pe display-uri de telefoane în timp ce alţii sunt pe scenă şi le transmit lucruri. La concertul de anul trecut pe care l-am prins cu Voivod, publicul arăta cam la fel. Probabil că au fost puţin mai mulţi oameni acolo fiindcă sala respectivă era mai mare, dar la capitolul atmosferă, mi-a plăcut mai mult „mica mulţime” strânsă în Rockstadt pentru că mi s-a părut mai animată. 
 

Îmi închipuiam că Voivod avea să prezinte un setlist similar cu cel pe care l-am auzit la concertul din turneul precedent şi, cam aşa a fost, însă cu o nouă ordine şi cu surprize foarte, foarte frumoase extrase din aceeaşi sferă de albume. Concertul a început cu piesa pe care eu o consider imnul trupei, „Killing Technology” (mai „imn” decât cea cu numele trupei), cât să fie întărită ideea că „we are connected”. Întregul concert a fost marcat de o astfel de concepţie, fiindcă aşa cum obişnuiesc, canadienii au venit pe scenă cu o atitudine extrem de deschisă, tratând oamenii din faţa scenei ca pe nişte vechi tovarăşi în egală măsură. În vreme ce Snake îşi menţine faza umoristică în fel adorabil, gesturile non-verbale ale fiecărui muzician par cumva să sublinieze gândul că lor nu le pasă de cele mai multe nimicuri pe care le îmbrăţişează alţi colegi de-ai lor pe scene şi tot ce caută e să execute un show în chip ireporşabil şi să se simtă cât mai bine posibil. Cu siguranţă că la Away sunt mai puţin vizibile detaliile astea, deoarece, ca orice toboşar este ascuns printre cazane şi alame, dar energia pe care o emană prin tactică nu se poate măsura în cuvinte. 
 

Mai departe, intra piesa „Post Society” ca să ne aducă mai aproape de zilele noastre, cu o mostră de pe cel mai recent material, care deşi pare o continuare firească la albumul „Target Earth” din 2013, acesta imprimă o melodicitate particulară pentru numele Voivod cu nişte nuanţe care parcă nu s-au mai auzit până aici. Oricum, compoziţiile şi refrenele de pe „Post Society” sunt colosale şi dincolo de autenticitatea exprimată, câteva dintre influenţele lor rămân audibile într-o formă transformată. Exemplu ar fi piesa „Fall”, care a intrat în setlist mai târziu, unde fiecare instrument are un mesaj unic de transmis şi, întru-un mod vag aduce aminte de conaţionalii de la Rush. La rândul lui, Snake păstrează abordarea ivită ca o influenţă lăsată de Van der Graaf Generator, unul dintre grupurile preferate ale lui Away, dar în cazul vocalistului de la Voivod, tehnica e parcă mai temperată fiindcă se aşează într-un mod mai natural peste instrumente. 
 

Şi, ca să nu uităm că trăim o distopie, Voivod a băgat ceva şi de pe superbul „Dimension Hatröss”, mai exact „Psychic Vacuum”, o expresie de disperare cu care te contaminezi imediat, dar nu e nici vorbă de supărare. Ineditul caracter tehnic s-a lăsat admirat cu „Inner Combustion”, după care lumea s-a întors la „Killing Technology” cu „Blackguards”. Apoi, de pe unul dintre cele mai creepy materiale cu tentă psihedelică, „Angel Rat”, a intrat „The Prow” şi dup-aia „Ravenous Medicine”, un captiol în care inspiraţia trece pe la Motorhead ca apoi să se lege de King Crimson şi ca să iasă cel mai nebun tip de thrash. „Korgüll the Exterminator”, „We Are Connected” şi încă ceva, au dus la piesa „Voivod” care anunţa că show-ul era pe sfârşite, cât să regreţi a nu ştiu câta oară că timpul nu vrea să blocheze, dar dacă toate ceasurile ar sta deodată, n-ar mai exista ritm, drept urmare seturile de tobe din toată lumea s-ar topi, deci n-am rezolva nimic, ba din contră, ne-am dizolva în tăcere.
 

Pentru bis mă aşteptam la oda dedicată lui Piggy, cover-ul după Pink Floyd, „Astronomy Domine”, dar în locul acestuia a fost altă preluare, cea după Hawkind din vremea când Lemmy lua destulă cocaină pentru o gaşcă de muzicieni care visa la prea multe culori… Cu toată această neconcordanţă, „Silver Machine” este un exponent mirific al muzicii trase în acea formulă şi faptul că Voivod îl prezintă live oamenilor este de domeniul incredibilului. Mă opresc fiindcă realizez că n-am expus nici măcar 10% din cele simţite la concertul canadienilor, aşa că iar am de-a face cu inexprimabilul, dar puţin îmi pasă. Mai am nevoie de alte show-uri cu Voivod ca să pot căpăta ceva concreteţe, cât mai multe posibile! 
Autor: Gina S.
Foto: Gina S.
Data concert:  October 06, 2017  | 0 Comentarii  | 551 Vizualizari « INAPOI

Comenteaza la: Voivod in the land of the voivodes – prima dată la Braşov

COMENTARIUL TAU

Alte articole din Concerte