Orice biografie a trupei olandeze Within Temptation poate fi citita ca un ghid al succesului comercial in muzica: “Cum sa devii celebru in patru albume”, “Albumul de platina in 3 pasi simpli” sau “Cel mai scurt drum din undeground in mainstream”. In rindurile care urmeaza va veti intilni de mai multe ori cu cuvintele top, premiu, sute de mii de exemplare vindute, sute de mii de spectatori, albumul de aur, albumul de platina. In doar zece ani de cariera, punindu-si talentul la treaba si fiind ajutati si de sansa, olandezii au trecut rapid de la statutul de nou veniti la cel de cap de afis; au devenit nu numai cel mai mare export muzical al tarii lor, ci si una dintre trupele cu cea mai rapida crestere de pe scena rock europeana.
In 1995, Robert Westerholt (chitara, voce), parasea grupul The Circle, chiar inainte ca acesta sa isi schimbe numele in Voyage si sa inregistreze primul (si singurul) album, Embrace, etichetat de presa vremii drept celtic-metal. La scurt timp dupa aceea, basistul Jeroen van Veen este la rindul sau indepartat din Voyage si e contactat imediat de Robert care ii propune sa infiinteze impreuna un alt grup. In mai 1996, li se alatura alti fugari, din acelasi Voyage: Michiel Papenhove (chitara) si Sharon den Adel (voce), precum si fratele lui Robert, Martjin, la clape. Componenta devine cit de cit stabila odata cu venirea tobarului Ivar de Graaf, astfel ca, in mai 1996, Within Temptation inregistreaza demo-ul Enter, care atrage atentia caselor de discuri Peaceville si DSFA. Este aleasa DSFA si, la o saptamina de la semnarea contractului, incep inregistrarile la albumul de debut, cu Lex Vogelaar (chitarist al grupului Orphanage) ca producator.
Enter apare in aprilie 1997 si se bucura de o primire calduroasa din partea presei olandeze, care claseaza Within Temptation drept gothic metal cu influente doomdeath. Dialogul vocal intre Robert (voce agresiva) si Sharon (soprana), duce cu gindul la Theatre of Tragedy sau Orphanage, dar clapele si orchestratiile ample confera pieselor o tenta simfonica. Reactiile favorabile aduc trupa in atentia organizatorilor de concerte si ofertele incep sa curga: dupa doar patru aparitii live sunt invitati la Festivalul Dynamo din Eindhoven, unul dintre cele mai importante festivaluri rock din Europa. Prestatiile lor pe scena sunt atit de apreciate, incit in noiembrie li se propune chiar un turneu international de doua saptamini, in Austria si Germania. Trecuse abia un an de la infiintare si Within Temptation avea deja un album in discografie si un turneu european in palmares.
Popularitatea lor continua sa creasca vertiginos in anul urmator – o tendinta care se va pastra, de altfel, pina in prezent – astfel incit sunt chemati sa cinte iar la Festivalul Dynamo, de data asta pe scena principala. Tot anul sunt ocupati cu concertele – Belgia, Cehia, Germania si bineinteles, Olanda – dar gasesc timp sa inregistreze doua remixuri si trei piese noi pentru EP-ul The Dance, menit sa linisteasca fanii nerabdatori care asteptau un nou album. Care se lasa asteptat in continuare, fiindca 1999 este un an de pauza pentru Within Temptation. Putini stiau ca noua senzatie a rockului olandez era, in acel moment, o formatie de studenti. Inca neincrezatori in viitorul lor de muzicieni profesionisti, Sharon si colegii ei parasesc lumina reflectoarelor si se intorc la scoala pentru a-si termina studiile.
In 2000 Within Temptation revin pe scena si isi fac incalzirea prin participarea, printre altele, la cele mai importante festivaluri din Benelux: Waterpop, Bospop si Lowlands. Dupa care se retrag in studio si incep sa lucreze la un nou album. De data aceasta, se prefera o abordare mai melodioasa a gothic metalului, Robert renunta la vocea extrema in favoarea abilitatilor vocale din ce in ce mai apreciate ale lui Sharon. Albumul primeste titlul (ecologist) Mother Earth si este lansat in Benelux la inceputul lunii decembrie 2000, spre bucuria presei muzicale olandeze care il acopera cu laude. Este numit albumul lunii in revistele OOR, Aardschok si Music Maker, iar Aloha, cea mai influenta dintre ele, vede in Within Temptation o trupa in pragul afirmarii. Nu e de mirare ca discul se vinde foarte bine si ca ramine trei saptamini in topul vinzarilor de albume din Olanda.
Si asta nu e tot, in anul care urmeaza Mother Earth incepe o noua excursie prin topurile din Benelux, datorata succesului celui de-al doilea single lansat, Ice Queen. Primul - Our Farewell – trecuse aproape neobservat, insa a doua incercare s-a dovedit a fi cea norocoasa: Ice Queen ajunge pe primul loc in topul belgian si pe locul 4 in cel olandez, in timp ce videoclipul este difuzat intensiv pe posturile de televiziune. Bineinteles ca vinzarile discului Mother Earth cresc si ele corespunzator si sunt certificate cu locul 3 in Topul 100 belgian si cu album de platina in Olanda (70.000 exemplare vindute) si album de aur in Belgia (25.000 exemplare vindute).
In ceea ce priveste concertele, publicul olandez este cucerit definitiv, odata cu aparitia pe scena Festivalului Pinkpop 2001, in fata a 100.000 de spectatori, continuata cu un turneu national sold-out si cu doua reprezentatii deosebite in catedrala Broerekerk din Zwolle, in compania cintaretei de opera Ghea Gijsbergen. In 2002 promovarea intensiva continua cu participarea la numeroase festivaluri europene - Ozzfest, Summer Breeze, Dynamo, Lowlands, Rock Werchter, Rock im Park, Bizzare, Pukkelpop, Parkpop. Pe de alta parte, numele Within Temptation incepe sa fie cunoscut si in afara zonei lor de influenta deja traditionala (Benelux si Germania), datorita concertelor din Franta – turneu sold-out – si Mexic.
Activitatea trupei devine atit de intensa, incit nu lasa loc membrilor ei pentru alte angajamente, asa ca ei trebuie sa se decida daca vor sa isi asume riscul de a se dedica total activitatii de muzician rock. Astfel se explica schimbarile de componenta care au loc in 2001-2002, in urma carora Within Temptation isi stabileste formula in care activeaza si in prezent: Ruud Adrianus Jolie vine ca al doilea chitarist, Martijn Spierenburg se instaleaza la clape si Stephen van Haestregt in spatele tobelor.
Anul 2003 incepe cu un lung turneu european in compania britanicilor de la Paradise Lost, urmata de cucerirea Germaniei. GUN Records, noua casa de discuri, lanseaza in ianuarie o noua editie a albumului Mother Earth. Ice Queen este iarasi propulsata ca single si face ravagii si in topurile germane: Within Temptation incep sa rivalizeze cu Nightwish la cifrele vinzarilor, in timp ce Mother Earth traieste o a doua tinerete pe inaltimile topurilor, care ii aduce discul german de aur (100.000 de exemplare vindute). Reusita din Germania atrage dupa ea alte reusite: Premiul Conamus, acordat artistului olandez cu cel mai mare succes international, Premiul The Silver Harp si Premiul Edison (echivalentul olandez al Premiilor Grammy) care recompenseaza DVD-ul Mother Earth Tour. Cota trupei ajunge atit de ridicata astfel incit, la inceputul lunii mai sunt invitati sa cinte la patru festivaluri olandeze in aceeasi zi! Reusesc sa onoreze toate cele patru invitatii, cu ajutorul unui elicopter.
Mother Earth se dovedise a fi un album extraordinar de apreciat, dar totusi, trecusera deja mai mult de trei ani de la aparitia lui si fanii asteptau un material nou. Cea mai mare parte a anului 2004 a fost, prin urmare, dedicata compunerii si inregistrarii de noi piese in studiouri olandeze, belgiene si suedeze. Bugetul generos acordat de GUN le permite extravanganta de a face chiar si o excursie in Rusia, pentru a inregistra alaturi de un cor si o orchestra de 80 de persoane. Asadar muzica trupei cistiga in expresivitate pe latura simfonica si in acelasi timp devine mai accesibila: chitarele sunt mai discrete, chiar absente de pe unele piese, in schimb influentele din muzica electronica creeaza impresia unui sound modern, care se indeparteaza de rock inspre muzica pop. O parte a fanilor sunt nemultumiti de aceasta noua directie, compararindu-i cu trupe comerciale ca Evanescence si Lacuna Coil, in timp ce altii, deloc putini, sunt cistigati ca noi fani. Astfel se prezinta Within Temptation pe albumul The Silent Force, lansat in noiembrie 2004. Datorita posibilitatilor superioare de promovare ale noului label, GUN Records, single-ul Stand My Ground se instalase deja confortabil in topurile din intreaga Europa (Olanda, Finlanda, Germania, Belgia, Portugalia, Spania, Austria, Suedia, Franta, Grecia, Turcia si Norvegia) si va ajunge, in cele din urma, pe coloana sonora a filmului Blood and Chocolate. Urmarea este ca dupa trei saptamini de la lansare, The Silent Force reediteaza succesul predecesorului sau: este declarat disc de aur in Olanda, Belgia si Germania. Vinzarile isi mentin ritmul, asa ca discul de platina olandez vine ca o consecinta fireasca, in anul urmator (peste 600.000 exemplare vindute pina in prezent), ca si Premiul Conamus, pentru a doua oara, Premiul Edison, care ii recunoaste drept cea mai buna formatie olandeza a anului si Premiul TMF (The Music Factory, MTV-ul olandez). Un pas important si, in acelasi timp, o recunoastere a succesului grupului este contractul cu Roadrunner Records, care se semneaza in iunie 2005 si care le deschide drumul spre pietele din Anglia, Australia si Japonia, odata cu relansarea discului de catre noua casa de discuri.
Activitatea concertistica nu este neglijata. Turneul european cu Rammstein din martie este continuat cu participarea la Festivalul Desert Rock din Dubai, ocazie cu care The Silent Force ia cu asalt si topul local de vinzari, ajungind intre primele zece pozitii. In Franta, Within Temptation cinta in deschidere la Iron Maiden. Single-ul Angels este lansat inainte de sezonul anual al festivalurilor, pe care il marcheaza cu aparitii la Pinkpop, Werchter, Rock Am Ring, Wacken, Bloodstock, Sweden Rock, Ruisrock, Aerodrome si Gurtenfest. In luna iulie este organizat in Amsterdam un concert deosebit, intr-o locatie special amenajata pentru aceasta ocazie, Java Island. Sunt chemati pe scena toti fostii membri care au trecut prin trupa, precum si prietenii de la After Forever, ca invitati speciali, tot spectacolul fiind filmat pentru DVD-ul The Silence Fource Tour, care apare in luna noiembrie.
In decembrie 2005 se naste Eva Luna, fiica lui Sharon del Aden si a lui Robert Westerholt, asa ca trupa intra intr-o perioada de pauza, intrerupta doar de alte premii: Pop Prize, pentru vinzari de discuri de peste 1.000.000 de exemplare si al treilea Premiu Conamus. Inceputul de an 2006 este petrecut compunind muzica pentru jocul video online The Chronicles Of Spellborn (e deja a doua experienta de acest gen, dupa Knights of the Temple in anul precedent) si incepind lucrul la un nou album prevazut sa apara in toamna. In aprilie se reintorc pe scena, nu in turneu, ci intr-un tur de forta al festivalurilor europene: pina in septembrie participa la mai mult de 20 de festivaluri, printre care Download (Anglia), Masters of Rock (Cehia), Metalway (Spania), Loud Park (Japonia).
Lansarea celui de-al patrulea disc – The Heart of Everything – este pina la urma aminata pentru luna martie 2007 si e prefatata de single-ul What Have You Done, (la care se filmeaza si un videoclip) unde Sharon cinta in duet cu Keith Caputo, vocalistul formatiei americane Life of Agony. Robert Westerholt descrie noul album ca fiind mai dinamic si plin de energie, mai natural, acordind chitarilor un rol mai important, si demonstrind, inca o data, versatilitatea vocala a lui Sharon. Dupa turneul european de o luna si jumatate programat sa inceapa pe 14 martie, luna mai aduce debarcarea celor de la Within Temptation pe scenele nord americane, hotariti sa cucereasca si piata muzicala de dincolo de ocean.
Klawz, 08 martie 2007