interviuri rock

Interviu Psycho Symphony

Interviu Psycho Symphony
TRUPE : Psycho Symphony

Nonconformism, muzica schizoida si poliritmica, tehnicitate desavarsita - doar cateva coordonate care intregesc dimensiunea muzicala Psycho Symphony. Cum sambata, 26 iunie, Psyco Symphony vor concerta in Bucuresti am purtat o discutie cu Emil Gherasim, chitara si voce . Considerata de multi ca una din cele mai excentrice aparitii din zona metalului autohton, Psyco Symphony au ramas pe parcursul a mai bine de 10 ani de cariera ancorati in limitele underground-ului si de aceea o scurta trecere in revista a celor mai importante momente din istoria grupului este, cred, utila si interesanta. Iata cum a evoluat cronologic activitatea trupei Psycho Symphony.


1992 Radacinile grupului dateaza in 1992, cand trei tineri din Carei (Satu Mare), pornesc Psycho Symphony - un proiect instrumental de progressive, influentati fiind de Cynic, Atheist, Psychotic Waltz, Mekong Delta si Death. 

 

1994 Este definitivata compozitia actuala - Emil Gherasim - chitara, voce; Gabi Gindele - baterie; Robert Gindele - bas; Attila Mogyoros - chitara, iar trupa isi incepe practic activitatea.  

1994 - 1997 Participari la toate festivalurile autohtone, mai intai in concurs, apoi in recital. Trupa obtine premii pentru originalitate si tehnicitate si reuseste sa atraga sustinerea publicului datorita concertelor solicitante, realizate cu profesionalism si implicare.  

1996 Editeaza demoul "The killing look", material devenit rapid sold-out, si foarte apreciat in cercurile metalistilor din Romania , care formeaza la Bucuresti fan-club-ul Psycho Symphony.  

1997 Transilvania Music Production lanseaza albumul de debut "Silent fall" (47 min) - primul album de progressive-metal al unei trupe romanesti (si pana in prezent, poate cel mai reusit), care devine rapid sold-out.  

1998 - 2001 Concerte foarte apreciate in Ungaria. Trupa este invitata in 2001 la "Progressiv Metal Fesztival" din Pecs , si la festivalul international Pepsi Sziget, desfasurat pe insula Obuda, din Budapesta. Recenzii favorabile in revistele de rock maghiare, inclusiv un interviu acordat Metal Hammer.  

1999 Gabi Gindele devine baterist in Voices of Silence, trupa cu care editeaza "Stories of my ways" (ep, 2000), "Thunderground" (2003) si sustine numeroase concerte.  

2002 Psycho Symphony editeaza demoul promotional "Schizoid" (cu o piesa de 7 minute si alta de 12 minute) si revine pe scenele romanesti ca invitata la Maximum Rock Fest (Cluj) si Rock Maraton (open air festival cu cele mai importante trupe din Ungaria, ce se tine anual langa Odorheiul Secuiesc). Trupa repeta asiduu si compune materialul unui nou album.  

2003 Psycho Symphony si Taine sunt trupele romanesti invitate de Negura Bunget pentru a canta in cadrul festivalului "Storming the East", avand capete de afis Primordial si Ancient.  

2004 Psycho Symphony concerteaza la festivalul Underground Timisoara - intalnire a artistilor underground din Europa Centrala si de Est - apoi in recital la editia aniversara Top T (20 de ani) si la Sam Rock.  

2004 Ca urmare a prieteniei si sustinerii reciproce dintre cele doua trupe, Psycho Symphony vor aniversa 10 ani de activitate si componenta stabila intr-un concert special, alaturi de Taine - Decade of Metal, 26 iunie, Sala Clubului Preoteasa.

 

Salut Emil! Bine ati venit in paginile Metalfan. Ce mai face Psycho Symphony, still alive and kicking?

Mersi bine! Dupa concerte in Music Pub-Cluj si Underground Timisoara (astea in martie), dupa care a urmat Top't-Buzau si SamRock-Satu-Mare (in luna mai).

Anul 2004 coincide cu implinirea unui deceniu de existenta a grupului Psycho Symphony in aceasta componenta. Desi voi reprezentati

probabil cea mai excentrica si nonconformista titulatura in zona metalului autohton, nu ati reusit totusi in acesti 10 ani sa parasiti undergroundul. Din aceasta perspectiva consideri evolutia Psycho Symphony un esec?

In general, muzicile nonconformiste raman aproape definitiv in underground, adevarat ca sunt si unele exceptii, insa daca ma gandesc mai bine nu cred ca exista un loc mai adevarat, unei trupe de calibrul nostru, decat Underground-ul.

Poate nu multi stiu, dar Psycho Symphony a concertat in ultimii ani mai mult in Ungaria decat in Romania . Ce v-a determinat sa va orientati mai mult spre scena maghiara? Este oare publicul de acolo mai deschis genului de muzica practicat de voi?

Nu stiu exact cum s-a intamplat, stiu doar ca la un moment dat ne-am trezit cu mai multe concerte in Ungaria decat pe scenele autohtone. Am ajuns sa cantam la cele mai mari festivaluri chiar si la Sziget (in '97 si 2003). Intre timp sau mai inbunatatit lucrurile si se pare ca in Romania exista din nou un interes mai ridicat fata de muzica noastra cea ce ne determina sa fim mai optimisti. Publicul din Ungaria (ma gandesc in special la fani de rock/metal progresiv) este poate mai restrans la numar insa cu siguranta mai deschis decat cel din Romania . Cu toate astea sa nu credem ca in Ungaria toate sunt bine si frumoase. Si la ei productia muzicala comerciala si masmedia au pus amprenta in sensul negativ, totusi, cluburile/pub-urile au viabilitate si activitate, pe cand la noi totdeauna se ivesc niste probleme din senin si ne dau in cap, nu cumva sa iasa un lucru misto.

A cataloga muzica Psycho Symphony constituie un demers extrem de dificil, daca nu chiar imposibil. Asadar, cum putem defini ceea ce cantati voi? Tendinta voastra de a mixa cat mai multe genuri muzicale este un lucru pe care l-ati realizat in mod natural sau v-ati propus mereu ca scop amalgamul stilistic ?

Zona stilistica este cea a rock/metalului psihedelic progresiv abordata intr-o maniera tipic Psycho Symphony, reflectandu-se atat in constructia pieselor cat si pe planul interpretarii. Incerc sa-mi pun la o parte modestia ca sa-ti pot marturisi ca de exemplu cei de la Metal Hammer-ul unguresc ne-au spus ca asa ceva nu canta nimeni in lume si ca este ceva cu totul deosebit si original. Nu sunt eu cel care trebuie sa decida in ce masura este adevarat sau nu cele spuse, in orice caz de la bun inceput am pus un accent foarte mare pe originalitate si pe idei frapante, astfel influentele diferitelor genuri muzicale asupra compozitiilor trupei sunt absolut indirecte, nu ne-am propus acest lucru, s-a format cu timpul. La un moment dat in presa autohtona legat de stilul nostru s-a vorbit de o "excursie sonora in bizar" iar altii spuneau ca suntem parca cazuti de pe o alta planeta, dar am auzit indivizi spunand ca suntem buni de spanzurati. In fine, totusi ca lumea sa aiba o vaga viziune asupra muzicii Psycho Symphony putem spune ca este ceva intre techno-thrash-death metalul progresiv al anilor '80-'90 (Mekong Delta, Voivod, Sieges Even, Watchtower, Atheist, Cynic, Psychotic Waltz etc) si muzica rock progresiva a anilor '70 (King Crimson, ELP, Gentle Giant etc).

Consideri ca este posibil ca muzica voastra complexa, greu de digerat pentru multi ascultatori sa fi constituit unul din motivele pentru care Psycho Symphony a ramas atata timp in underground? Formulat altfel, nu ati fost tentati niciodata sa abordati un gen facil pentru a avea succes in randul unei categorii mai largi de ascultatori?

Majoritatea oamenilor sunt tentati sa-si realizeze o avere, masina, casa etc. si toate astea cu orice pret si indiferent de compromisuri. Noi nu obisnuim sa facem compromisuri doar in cazuri extreme. Nu ne vom schimba doar pe placul altora. In privinta asta suntem egoisti, inainte de toate noi trebuie sa fim multumiti de muzica nostra indiferent daca-si gaseste public sau nu.

Universul muzical generat de piesele voastre este unul framantat, halucinant, bazat pe coordonate suprarealiste, totul invaluit de o profunda atmosfera criptica. Ce incercati sa transmiteti prin aceasta muzica? Exista cumva un anumit mesaj ascuns in aceasta avalansa sonora ?

Sunt multe sentimente care nu pot fi exprimate intr-un cadru real, insa asezate intr-o lume suprareala isi recapata sensul care desigur poate avea mai multe intelesuri si astfel se pot crea efecte diferite asupra ascultatorului. Mesajul este unul nebunatic, halucinant, fugitiv, de neatins, ceea ce rezulta si din aglomerarile de teme peste teme si schimbarile neasteptate de masuri si tempo.

Desi Psycho Symphony este un grup format din 4 muzicieni valorosi, cu solide cunostinte muzicale, de-a lungul timpului voi nu ati reusit sa editati decat doua produse, albumul Silent Fall si demo-ul autoprodus Schizoid. De ce atat de putine realizari discografice?

Motivele sunt in primul rand de natura materiala in ce priveste inregistrarile. Apoi sa nu uitam ca fiecare dintre noi trebuie sa-si castige existenta din alte surse si de multe ori trec saptamani/luni intregi fara nici o repetitie. Lipsa unui impresar ar fi probabil un alt motiv care ne-a oprit in aparitiile discografice si nu in ultimul rand faptul ca pana in momentul de fata nu am fost multumiti de nici o oferta de editare/productie muzicala.

Un alt aspect foarte important ar fi ultra-complexitatea piesele noastre. De multe ori ni se spune ca din materia muzicala aflata in interiorul unei piese Psycho Symphony s-ar putea realiza un album intreg. Noi am inclus sau mai bine zis am arhivat sub o forma condensata un intreg album intr-o singura piesa. Privind astfel am putea spune ca am realizat zeci de albume. De altfel, tot din acest motiv chiar si dupa a zecea ascultare a unei piese Psycho Symphony ascultatorul va mai avea de descoperit noi bijuterii sonore.

Emil, stiu ca influentele voastre se regasesc in produsele unor trupe ca Mekong Delta, Atheist, Psychotic Waltz, Voivod, King Crimson. Ce trupe/albume te-au impresionat in ultimul timp?

Albumele De Profundis si Overground Music a trupei After Crying (Ungaria).

Apoi Attention Deficit, Spastic Ink, OSI-Office Of Strategic Influence, Gordian Knot, Spiral Architect. albumele ProjeKt X, The Power To Believe, The ConstruKction Of Light si The Deception Of The Thrush de la King Crimson.

promoul Ageless al trupei Eclipse (Ungaria).
Enchant - Break si Blink of an Eye.
Nevermore - Politics of Ecstasy
Aghora, Coroner-Mental Vortex. Gentle Giant,
Oregon , Sandor Szabo si lucrarile unor compozitori din aria muzicii electroacustice.

Cum arata in viziunea ta viitorul grupului Psycho Symphony? Exista negocieri pentru semnarea unui contract cu o casa de discuri (autohtona sau din exterior)?

Negocieri au fost si probabil vor mai fi, dar pana in momentul de fata nimic semnificativ. In urma cu cativa ani, dupa realizarea promo-ului Schizoid, eram optimisti in privinta semmnarii unui contract. Am avut ocazia sa avem in fata noastra niste contracte care ne-a dezamagit total si am ajuns la concluzia ca daca asa arata majoritatea contractelor de editare din lume (ceea ce sper sa nu fie adevarat) atunci Psycho Symphony niciodata nu va semna contract. Exista o conceptie gresita in randul producatorilor in privinta statutului pe care-l indeplinesc, ar fi cazul sa se clarifice un lucru si anume: Nu trupa este pentru producator ci invers! Un producator sau o casa de discuri fara trupe poate fi considerat nula in timp ce o trupa poate exista fara el linistit, poate ca nu va avea video-klipuri, nu va fi difuzata pe cele mai vestite posturi de radio/TV etc; dar toate astea sunt chestii nesemmnificative. Multi au semnat contracte fara sa fie constient de continutul acestuia iar dupa cativa ani s-au trezit intr-o situatie jalnica. In momentul de fata vrem sa punem la o parte problema asta pentru ca se cam pierde esentialul si in continuare dorim doar sa colaboram pentru diferite proiecte si cat mai multe aparitii scenice, dar asta cu adevarat si fara prea multe povesti.

Putem fi contactati la adresa e-mail: psychosymphony@yahoo.com

sau prin tel: 0745-678077 (Attila), 0745-908624 (Emil)

Saptamana aceasta Psycho Symphony revin in Bucuresti dupa o indelungata absenta de 7 ani. Practic, pentru foarte multi bucuresteni va fi primul concert cu voi. La ce ne putem astepta sambata de la show-ul vostru?

Nu-mi place sa promit nimic insa de data asta pe langa piesele realizate in ultimii ani vom avea si cateva piese din anii '94-'97 ale trupei si desigur si cateva noutati. In aceasta privinta programul va fi unul special in care publicul va avea ocazia sa-si formeze o vedere in ansamblu asupra muzicii trupei. Suntem foarte emotionati si speram ca publicul ne va receptiona la aceeasi lungime de unda la care ne vom afla.

Ce sentimente va incearca cu gandul ca veti concerta in capitala dupa atatia ani? Poate fi perceput acest concert nu atat ca o celebrare a unui deceniu de activitate, ci ca un nou inceput pentru Psycho Symphony?

In sfarsit ajungem si in capitala, lucru care se datoreaza in special celor de la Taine! Speram sa fie o continuare fireasca nu numai pentru Psycho Symphony ci si in ce priveste interesul si suportul pentru muzici inovatoare progresive mai ales din aria rock/metal.

Emil, iti multumesc pentru timpul acordat. Va urez mult succes la show-ul de sambata si iti las in final posibilitatea sa transmiti un mesaj in special celor care vor veni sa va vada la Taine Fest.

Va asteptam la un concert deosebit!

 

Autor: Dragos P.
Vezi galeriile trupelor: Psycho Symphony

   June 24, 2004  | 0 Comentarii  | 5058 Vizualizari « INAPOI

Comenteaza la: Interviu Psycho Symphony

COMENTARIUL TAU

Alte articole din Interviuri