interviuri rock

Interviu Trooper 2005

Interviu Trooper 2005
TRUPE : Trooper

 

(SAKE) Stam de vorba cu Balaurul, chitaristul formatiei Trooper. Povesteste-ne si noua ce a insemnat, de exemplu, anul 2004 pentru Trooper.

Am sa incerc sa fac o retrospectiva, dar asa pe scurt. Ce sa zic, daca tot ce s-a intamplat dupa concertul cu Kreator a fost un sut in fata care ne-a dat in spate? Stiti bine ca un sut in cur e un pas inainte, cu conditia sa fie dat cum trebuie si cand trebuie. Noi am incercat sa cantam cat mai mult si avand in vedere faptul ca am intrat in studio imediat ce a inceput anul, in ianuarie, si am facut Un Singur Drum si am tras live in studio multe piese, multe coveruri. A fost asa, intr-o zi, hai baieti in studio si ne-am pus fata in fata, ca pe DVD-ul ala cu St. Anger; ei erau patru si noi cinci, dar pe Coiotul, ca sa nu i se capteze microfonul, l-am inchis in cutia in care se trage de obicei statia de chitara, stii? Si ne-am dus acolo, am tras live-ul ala si dupa aia ne-am gandit sa facem o chestie, hai sa facem un EP cu cinci piese live (aveam 7 piese live care au fost trase tot atunci in studio in varianta aia prima acustica, fara tobe, fara nimic) si am bagat piesele astea, inclusiv Un Singur Drum in format mp3 pe site. Intre timp i-am gasit alte tonuri de clapa si asa mai departe. Piesa aia are clapa, reactia a fost: wow, ce se intampla, de ce ati bagat clapa? Hehe, nu intelegeau oamenii ce se intampla.

(SAKE) Robert de la noi de la Metalfan chiar m-a intrebat, in conditiile in care piesa asta i-a placut extrem de mult, daca exista sansa ca in viitor Trooper sa mizeze pe astfel de piese, scurte, catchy, fara solo si super grele?

Ok, mie imi plac piesele astea dar nu pot sa spun ca vom canta vreodata numai piese de felul asta, pentru ca nu sunt convins ca e bine asa. Perefer sa cant SI astfel de piese. Daca ati observat voi, pe Desant a starnit controverse piesa Vreau, piesa 4, iarasi fara solo. E acolo o parte despre care au spus unii: mama, canta Coiotu' rap! Pai daca ala e rap atunci inseamna ca Biohazard a cantat rap toata viata!

(SAKE) Am crezut ca aia e vocea ta.

Nu, aia e vocea lui, de fapt sunt doua voci de diferite tonalitati, suprapuse, si in plus e un riff greu, apasat, in do diez. Mie imi plac piesele de genul asta, d-aia am si facut piesa. Aia e piesa mea si d-aia am facut-o! Or sa mai fie piese din astea si in viitor. Sigur ca dupa aia venim si cantam un Ce-a Fost A Fost sau un Doar A Mea, gen hard'n'heavy american, cu refren, cu tema de chitara la inceput si solo, adica mult mai muzicale decat o piesa doar cu riff si refren. Ma rog. si am zis, revenind acum, sa scoatem EP-ul asta. Am pus tot site-ul, cu poze, cu biografii, cu tot ce se adunase pana la ora aia, cu piesele alea live trase in studio si a fost intr-adevar un lucru bun. Avand in vedere ca am scos albumul de debut in octombrie 2002 si era 2004 si nu dadusem nimic nou, lumea deja astepta. Si totusi nu eram convinsi ca e bine sa scoatem un disc full-lenght. Bine am facut pentru ca, uite, majoritatea pieselor pentru discul asta din 2005 au venit in noiembrie 2004 si in decembrie am intrat in studio sa tragem prima oara. Singurul lucru cu adevarat bun, pe langa EP-ul asta, a fost ca am cantat la greu. Oricine intra pe site la sectiunea giglist va vedea ca putem, in momentul asta, sa ne comparam cu orice trupa din Romania la nivelul nostru. Singurii care ne-au depasit, au cantat mai mult, au promovat altfel, canta altceva si au avut un om care s-a ocupat de asta au fost Luna Amara.

(DRAGOS) Ce a insemnat etapa unplugged pentru voi? A venit ca ceva spontan sau...?

Ne-am gandit ca iarna nu se mai canta pe scene si asa mai departe. Hai sa facem o chestie. Si am repetat acasa doua luni unplugged pana sa cantam efectiv. Si am facut o sesiune de unplugged care nu e exclus sa se repete in iarna 2005-2006.

(DRAGOS) Ati fost multumiti de cum v-a iesit?

Din punctul nostru de vedere putea fi mai bine dar nu pot sa spun ca n-a avut succes. Eu cred ca daca aveam putin mai mult cap sau mai multa munca si daca am fi luptat mai mult pentru chestia asta, poate ar fi fost si mai bine. Noi ne-am bazat ca si la concertele de metal. Se face promo, stie lumea, sunt locurile alea si asa mai departe. Putea sa fie si mai bine. Dar intotdeauna ar putea sa fie mai bine. M-a intrebat odata cineva in direct la radio, dupa discul din 2002: voi ce parere aveti despre disc, e bine, ati mai fi schimbat ceva? Si i-am zis exact cum o sa zic si acum: nu as mai fi schimbat nimic, nici o nota, pentru ca daca mai stau o luna cu discul pe masa descopar ca as mai schimba acolo, acolo si acolo. Daca mai stau o luna, descopar ca as schimba si dincolo, dincolo si dincolo. Practic nu mai iesi niciodata. Lasa, frate, sa iasa asa cum e acum, pe inspiratia de moment si pe planul de moment. Si in momentul asta, astea sunt cele mai bune piese. Poate daca mai stateam inca o luna compuneam o piesa care era mai buna decat toate celelelalte 16 de pe disc. Eu zic ca e bine asa. Apoi am pregatit discul si in decembrie am intrat in studio. Alt ghinion!

(SAKE) Chiar asta vroiam sa te rog sa ne spui. Toata lumea, si cand spun toata lumea ma refer la prietenii nostri, unii comuni, considera ca ar fi niste dedesubturi la toata povestea asta. Acum stii cum e, fiecare face teorii.

Intreaba-ma concret!

(SAKE) Concret! Ce s-a intamplat, de ce Desant-ul a aparut asa?

Am inteles! Concret, in decembrie si ianuarie am tras discul, s-a lucrat apoi la el si la un moment dat hard-ul de la studioul Diesel a murit. Deci sistem de 3 luni facut, tot sistemul facut cap-coada de 3 luni, hardul a crapat. Stan n-are back-up, n-a facut back-up. Aveam Un Singur Drum si Zorii Unei Zile Noi trase deja. Mai trasesem inca 28 de piese, deci in total 30, si am ales 17 printre care si astea doua. Deci Stan mai avea de lucrat 15 piese. Masterele erau gata la 11 piese si la celelalte 4 era mixul gata, deci era chestie de inca o zi probabil. Sa mai faci mastere la 4 piese e chestie de ore. In momentul ala aveam discul. Si uite ca a murit. Am zis la toata lumea, nu comentez mai mult de atat, noi in momentul ala urma sa avem un deal cu o mare casa de discuri din Romania pentru a ne distribui discul. Pentru ca sa muncesti, sa tragi, sa inregistrezi e o chestie care e la indemana oricui in ziua de azi, nu e o mare chestie sa faci un disc. A, ca nu e bun, ca suna prost, astea deja sunt alte discutii. Tot la fel, sa faci 1, 2 sau 3 mii de discuri e la latitudinea fiecaruia, dar pe noi distributia ne omoara. Si atunci daca reusesti sa te lipesti de unul mai mare care nu trebuie sa iti scoata discul sau sa iti dea bani ci doar sa il duca in magazinele unde isi duce si trupele lui sau trupe din strainatate. Ma rog, in momentul ala a picat deal-ul asta. Adi facuse un plan de promotie, cu videoclip si tot ce trebuie - daca ati observat, au aparut reclame pe ultima pagina din Maximum Rock si Heavy Metal Magazine, cu coperta discului si pe care scrie ca albumul iese pe 28. Reclama asta o sa apara inca 2 luni de acum incolo, pentru ca o facuse cu fiecare revista pe 3 luni. Asta era una dintre chestiile pe care a apucat sa le faca inainte. Daca mai facea si altele abia mai pierdea niste bani. Probabil ca al treilea disc va iesi la anul pe vremea asta, in conditiile in care a fost gandit asta. Noi puteam sa tragem din nou discul, sa ne facem nu stiu cate mii de bucati, dar nu il mai puteam distribui. El nu ar mai fi existat in fiecare magazin de specialitate. Puteam sa facem cu am facut cu EP-ul sau cu primul disc, sa il vindem pe site, pe mail, prin posta, sa-l dam la concerte, la prieteni sau la cele 2-3-5 magazine care vand asa ceva. Nu asta era ideea, ideea era sa fie o crestere. Si ma refer la o crestere a vanzarilor. Pentru ca uite, primim pe mail: domne, sunt din Baia Mare, de unde pot sa cumpar discul? Pentru ca in oras nu il gasesc. Pai normal ca nu-l gasesti, cine il distribuie in Baia Mare? N-am mai fost in Baia Mare. De fapt nici nu imi amintesc daca am fost vreodata (n.r. Moshule, asta e de geniu!!!). Si atunci ne-am intrebat: Ce facem, il scoatem sau nu il scoatem? Si am decis sa il punem pe site.

(DRAGOS) As vrea sa iti pun o intrebare, desi e tardiv. Avand in vedere ca si la primul disc ati patit o chestie oarecum similara, de ce nu v-ati luat voi personal niste masuri de precautie?

Am inteles. In momentul cand am tras discul, eu am stat si am facut back-up in fiecare zi. Dar, nu stiu. Cred ca am considerat altfel toata situatia. Eu sunt cu chitara, ala e cu toba, ala da telefoane, ala da rack si dup-aia mixeaza. Fiecare are job-ul lui bine stabilit.

(DRAGOS) Si prin contract nu era nimic stabilit?

Ba da. Aici era un contract intre Adi si omul ala, ceva de genul uite master-ul, uite banii. In final nu s-a dat nici masterul, nu s-au dat nici banii dar s-a futut timp. Timp si munca si nervi. Nu era chiar o gluma.

(SAKE) Treaba e ca, data viitoare, indiferent cu cine ati lucra, sa va faceti voi backup-ul!

Evident.

(DRAGOS) Crezi ca prin varianta asta de a pune piesele gratuit pe site, nu cumva ati creat un precedent periculos in sensul ca pe viitor lumea nu va mai cumpara albumul?

Nu, nu cred. E ca si cum as veni la ziua ta si ti-as face un cadou. Asta se intampla o data pe an, in rest fiecare sa isi plateasca. Nu stiu ce sa zic, plus ca al treilea disc, care trebuie sa iasa in conditiile in care trebuia sa iasa asta, o sa apara in mai multe exemplare, o sa fie promovat altfel, o sa fie ascultat si de alta lume decat cei care l-au downloadat pe asta. Deci nu am nici o emotie. Si hai sa fim seriosi, in Romania banii nu vin din vanzarea de albume ci din concerte. Crede-ma, discul, chiar si la cei mari, e folosit ca un mijloc de promotie. Uite, Ozzy Osbourne, de exemplu, a vandut in America opt sau noua sute de mii de bucati din ultimul disc. Si asta la artist vine cam un dolar, hai un dolar jumate in cazul deal-urilor cele mai avantajoase. Deci omul ala a luat cam un milion jumate pe vanzari de discuri. Unii ar spune: mama, un milion jumatate de dolari! Dupa aia omul asta se duce si canta si incaseaza cam doua sute de mii de "asa" pentru fiecare concert. Si are 20 de concerte numa' luna asta! Asa ca discul este un pretext de a pleca iarasi in turneu. Atunci hai sa ne gandim logic: cate discuri tre' sa vand eu ca sa imi amortizez investitia si cate discuri tre' sa vand ca sa scot si profit? Si dup-aia hai sa vedem cate concerte tre' sa dau ca sa scot 100 de euro? Pai iti spun eu, poate jumate de concert, poate trei, poate un concert mai mic.

(DRAGOS) Ce reprezinta pana la urma coperta de la Desant? Ce rol are acel controversat caine?

Pai as putea sa gumesc si sa spun ca acel caine e Coiotu'. Nu stiu, cred ca e o poveste si pana la urma povestea asta o sa apara la noi pe site. Acum eu ma bucur ca s-au starnit controverse si o sa mai zgarman crusta de la rahat si o sa mai vin cu ceva, o sa prelungesc controversa.

(DRAGOS) Unele voci sustin ca, de exemplu, s-ar mai fi putut lucra putin pe la texte. Ca o parafraza destul de superficiala putem sa afirmam ca trateaza niste teme destul de puerile.

 

Am raspuns pe site la niste oameni care ne scriau pe guestbook si am pus niste texte de la trupe mai mult decat celebre, si am pus asa: Ma simt atat de nefericit, sunt atat de trist, mi-am pierdut cel mai bun prieten pe care-l aveam, era femeia mea, ii iubeam sufletul, dar e prea tarziu, am lasat-o sa plece (Black Sabbath - Changes). Asa ca nu ma intereseaza. Am incercat si eu sa fac niste texte, si am facut si pe primul disc si pe asta, dar le-am facut la modul 2 versuri in aproximativ 4 ore si am prapadit o gramada de foi. Deci nu sunt textierul, ma intereseaza mai mult cum suna chitara sau aranjamentul sau aranjamentul vocilor sau asa mai departe. Mai mult compozitiile in sine decat sa ascult textele. Chiar nu. Daca e o piesa buna o asculti din start. De exemplu Morbid Angel sau Deicide care sunt satanisti declarati, eu ma duc la biserica, dar ascult muzica pentru ca imi place. Chiar nu ma intereseaza ce zic baietii acolo.

(SAKE) Da, dar uite, de exemplu sunt persoane, poate si eu, ma rog, eu ar trebui sa fac abstractie acum si sa nu zic ce simt eu. Uite, eu de exemplu pun mare pret la o trupa pe text. Iti dau un exemplu pe care tu o sa il intelegi perfect: eu sunt un fan declarat Nevermore, unde muzica si textul sunt cam pe acelasi calapod. Ca mine sunt si altii. Acum n-oi fi tu textierul, dar oare nu se adreseaza Trooper si lor? In final ajungem la urmatoarea intrebare: pana la urma Trooper pentru cine canta?

(DRAGOS) In ce masura sunt importante textele?

Pentru mine e mult mai importanta muzica, evident. In al doilea rand, facand o medie, nu cred ca e dezastru, adica daca faci 16 piese, una instrumentala, patru sunt despre gagici, doua sunt sociale si restul sunt despre viata de zi cu zi a trupe sau ma rog, cum sunt De La Inceputuri sau Desant, despre legatura dintre trupa si public, eu nu cred ca e grav. Uite, de exemplu mie imi place Iris. Ascult primele discuri si cateodata si eu mai rad de texte. Poate asa o sa se rada si de textele astea peste ani de zile.

(DRAGOS) Piesele voastre de pe Desant sunt foarte variate si evita monotonia, dar lasa uneori impresia unei lipse de omogenitate. Sunt multi care acuza si se intreaba de ce totusi nu v-ati concentrat mai mult pe un numitor comun.

Hai sa ne gandim totusi ca si primul disc a fost destul de eterogen. Poate ca asta e stilul nostru. Nu stiu, asa a iesit si asta, nu ne-am gandit sa facem un disc ca Hammerfall. Taca-taca, taca-taca, taca-taca cap coada. Nu stiu, nu ne-am gandit la aspectul asta. A, si sa nu uitam ca piesele au fost compuse din 2003 incoace. Au fost niste etape, niste diverse trupe pe care le ascultam la un anume moment. Si daca vine cineva sa imi spuna: nu, ca pe mine nu ma influenteaza ce ascult, il scuip direct in ochi. Bine, pielea mea, te influenteaza in subconstient, nu tre' sa-ti dai seama ca riff-ul asta e de la nustiucine. Deci iarasi, poate ca asta e stilul nostru. Si au intrebat unii de ce nu seamana Desant-ul cu primul disc. Pai pentru ca n-o sa facem niciodata de doua ori acelasi disc. Si in nici un caz consecutive, ma intelegi?

(DRAGOS) Poate ati plecat de la idea de a face piese cat mai diferite pentru a multumi o paleta cat mai larga de ascultatori.

Nu, crede-ma! Sunt intr-adevar niste piese mai balajoare, Cantecul Lebedei, Amintiri si asa mai departe, care reflecta intr-un fel perioada unplugged, pentru ca au fost facute special. M-am uitat la Acoustica, DVD-ul lui Scorpions, si aia au compus niste piese special pentru unplugged-ul ala, care nu apar pe nici un disc. Le-au facut pentru discul ala pentru ca au vrut sa aiba material sa cante. Ei ce au zis: Cantam Wind of Change, cantam Always Somewhere, cantam baladele consacrate, dup-aia facem o varianta mai rock la Rock You Like a Hurricane si dup-aia ce ma facem, ca uite, am tras linie si iese o ora jumate. Ce facem pana la trei ore? Si au facut piese special. Asa ca astea reflecta perioada aia. Dupa aia sunt niste piese care sunt oarecum puntea intre primul disc si asta, niste piese care bat mai mult inspre America, cum e Doar A Mea.

(SAKE) Cele mai bune ecouri le-a primit Doar A Mea. Aia e piesa americana cap-coada.

Pai aia e piesa lui Codrut care e american convins.

(DRAGOS) Tocmai bine, astfel ne legam de urmatoarea intrebare. Ce rol are, pana la urma, Codrut Bendovski in angrenajul albumului Desant? Vroiam sa stiu daca a existat vreodata idea, sau ma rog, ati avut vreodata de gand sa il cooptati ca membru cu drepturi depline Trooper.

Codrut a cantat de cand se stie si a cantat mai mult decat oricare din underground-ul asta. Ma refer aici la sute de cantari. A cantat cu trupe care faceau cover-uri, a cantat in baruri, a cantat la Melody cu Pepino, cu toata gasca veche. Pentru ca toata lumea a luat-o de undeva, a inceput de undeva. Si a cantat, si-a dezvoltat un stil, s-a dus prin America, a stat acolo, a vazut cum se canta acolo, a cantat acolo. A cantat in Terminal White, a scos niste discuri cu Terminal White, e un om care canta bine la chitara, care aude excelent si care are niste idei senzationale. Si eu cred ca un input de genul asta trebuie valorificat, la fel cum am facut si cu 6fingers. As putea sa ii spun ce sa cante sau sa ii spun ce cant eu ca sa vad ce ar canta peste, dar m-am gandit sa valorific si input-ul muzicianului, nu sa-l aduc acolo si sa il folosesc ca pe un jukebox. Bag o moneda si apas un buton iar el sa cante piesa X. Am vrut sa il valorific si din punctul asta de vedere, asta a fost de mare pret pentru ca a ajutat la aranjarea unor piese. Am venit cu piesa si el spunea: ba, ce-ar fi daca aici am face altfel? Uite, iti dau un exemplu concret: De La Inceputuri - strofele sunt tac, tac, tac, tac si el a zis sa facem altfel, adica sa dau premierul de doua ori mai rar. Nu mai dau 1-2, 3-4 si dau 2-4. Deci primul refren era lent, al doilea era lent, al treilea e dublu. Si el a zis: ba, ce-ar fi daca si al doilea ar fi rapid? Si eu am zis: pielea mea, incercam! Si pana la urma a ramas asa, pentru ca refrenul ala suna mai bine rapid acolo. El aude ce suna prost mai mult ca noi pentru ca e din afara. Noua ni se pare acolo. Ni se impute urechea in sala de repetitie si ni se pare ca suntem bestiali. Si dup-aia vine unul din afara si zice: ba, partea asta poate nu e chiar atat de bestiala! Unul care si aude ceva. Si pe langa faptul asta m-a ajutat la mixaj si la mastering, adica eu am editat, am facut munca de negru, dar de masterizat l-am masterizat cu el. Probabil ca daca l-as fi facut singur nu ar fi sunat la fel de bine. Si pe langa chestia asta el se ocupa si de site intr-o oarecare masura si s-a ocupat si de grafica discului , la fel cum a fost cu EP-ul si cu primul disc. Codrut canta bine, are ureche, are idei, are niste scule, dar nu mai are motivatia nesesara.

(SAKE) Piesa aia cu politicienii, asta te intreb asa pentru sufletul meu, in niste momente stii a ce mi-a sunat? A ce suna uneori si albumul asta al lui Zakk, Hangover Music. A Alice in Chains. Nu stiu, poate tie nu ti se pare, dar eu te intreb.

Da, are un iz grunge pe alocuri. Aia e cea mai americana piesa. Cum am facut, pentru ca nici nu pot sa spun ca am facut piesa asta. Am primit-o! Am fost suficient de norocos s-o primesc. Am lucrat de Craciun in 2003. Si am fost la metrou, in drum catre casa, si mi-a venit refrenu-n cap. Pur si simplu mi-a venit refrenu-n cap. Fara versuri, fara nimic, cu nanana cu lalala, mi-au venit acordurile alea pe chitara, bengoase, in do diez. Ba, am primit-o! Am avut asa o revelatie. Strofele au fost altele. Am facut niste strofe care erau monotone ca dracu'. Si iarasi am vorbit cu Codrut si strofele alea le-am schimbat.

(SAKE) Da, piesa aia e altceva!

Da, am zis ca e o piesa de bulan si cu chitara din aia "wear your guitar low", nu aici la guler ca John Myung, nu ca as avea ceva rau de zis despre John Myung, dar sa stai asa si sa dai in ea: aoaoaoaoaoaoa. Pur si simplu riff de bulan si atat. Fara nici o fita. Stii, e de fapt mai mult pe gustul meu decat pe gustul lu' Coiotu' sa zicem. E mai pe strada mea. Fiecare asculta niste chestii.

(SAKE) La fel cum am scris si in recenzie, la piesa Scandal pe final e o faza Candlemass. Doomy. Sau Memento Mori.

Crede-ma, am ascultat prea putin Candlemass sau Memento Mori dar te cred pe cuvant. Am vrut sa avem o piesa rapida, intr-un fel, gen tadabam- tadabam, si la final sa se termine total altceva. Mi-a venit in cap riffu' asta care nici nu e un mare riff, dar se stie ca in general marile riff-uri nu sunt mare lucratura, dar suna bine. Stii?

(SAKE) Ne mai aduceti si noua doua Beck's, va rog! Ce faci, te bagi la un mic? (Sorry, astea fura off-topic, ca sa zic asa, da' sunt de acolo!)

Daca ai observat, riff-ul ala e asa: unu-trei, doi-patru, trei-cinci, patru-sase. Deci e oarecum o geometrie acolo, o constructie, dar eu nu m-am gandit ci m-am bazat pe bulan, pe balans, pe coaie. Nu am vrut sa fac un riff alambicat. Pur si simplu asa a iesit. Pai stii ce am vrut eu sa fac la faza asta? Un solo d-ala dement, care sa nu fie nimic, sa nu fie solo de chitara obisnuit, sa nu fie note, sa fie ceva cu mult delay si pan, ceva halucinant. Si am facut un solo d-asta. Si dup-aia am zis: ba, hai sa facem si niste voci care sa apara de nicaieri, si asa a aparut nebunia, corul ala de pe piesa.

(DRAGOS) Lucrand la Desant, ce muzician si ce trupa sau album ai putea spune ca personal te-a influentat cel mai mult?

Pai sunt o gramada de influente pe care le-a avut fiecare in momentul respectiv. Piesele au fost compuse pe o perioada mare de timp, dar ca si sound am vrut doar sa sune bine. Am vrut sa scoatem un disc care sa sune cel mai bine de care suntem noi in stare in momentul asta. Asta am avut in cap. Nu am avut un reper cum am avut la primul disc, de exemplu. La primul disc l-am avut drept reper pe Rob Halford. Ni s-a parut ca proiectul lui solo suna senzational si am dorit sa fie asemanari la capitolul sound, ma intelegi? La discul asta nu am avut asa ceva. Am vrut sa avem cel mai bun sunet de tobe, cele mai coioase chitare, cel mai bun bas care sa completeze si vocile cat de curate posibil. Stii, daca ai o sursa buna, exista sanse mari sa iasa un rezultat final bun. Americanii au o vorba, cum spun astia care produc albume: "crap in, crap out!" Nu poti sa ai o sursa de cacat, sa o bagi prin masini, prin efecte, prin asa si sa iasa ceva bun. Daca bagi ceva: "diamonds in, diamonds out!" Bine, poti sa mai pacalesti, sa mai imbunatatesti, dar ba, daca dai peste un cacat cu spray, tot o sa stii ca ala e de fapt cacat.

(DRAGOS) Ati colaborat cu 6fingers ca si clapar si stiu ca ai mai bagat si tu. V-ati gandit sa luati ca membru permanent un clapar?

Raspunsul este NU! Hahahahahahaha! Deci in masura in care o sa avem nevoie o sa avem clapa si am avut si pana acum. In momentul de fata Trooper inseamna cinci oameni. Si nu oricare oameni, inseamna Coiotu', Balauru', Popa, Oscar si John. Daca vreunu' pleaca, ala care o sa vina va fi un fel de Jason Newsted. O sa fie acolo si o sa isi faca treaba dar n-o sa fie la fel, pentru ca ala de dinainte a fost fratele nostru. Trupa asta nu a aparut ca o facatura, cum apare un boy band, i-a chemat cineva, i-a strans laolalta si le-a spus: baieti, intelegeti-va si hai sa faceti bani! Nu, noi mai intai am fost prieteni si dup-aia am cantat impreuna. Si tocmai d-aia, daca vine vreunu' o sa vina dintr-o necesitate. Ca doamne fereste, unu' n-a mai putut, a murit, nu mai canta, nu mai vrea, nustiuce, ala care o sa vina o sa vina in urma unei necesitati. Si o sa fie ca basistul de la Bon Jovi, poate! Senzational! Il cheama Hugh McDonald.

(SAKE) De ce ati facut altfel piesa Un Singur Drum? Va avea ea vreodata solo? Cat de departe sunteti dispusi sa mergeti cu improvizatiile?

Am gasit un ton mai bengos de clapa, pe site pusesem doar un mp3 dar acum am facut ceva la calitate mult mai mare. Consider ca e o piesa buna si trebuie ascultata si de aia care nu si-au luat EP-ul sau nu au downloadat-o de pe site. Referitor la intrebarea cu improvizatiile, noi am mai facut niste lucruri pentru care Dream Theater sunt celebri, medley-urile. Sa luam mai multe piese de-ale noastre si mai multe strofe si-un refren din fiecare si sa le cantam. Am facut asa si cu primul disc, am cantat odata la Constanta, la lansarea primului disc Magica, ne-a chemat Bat acolo si am cantat primul disc pur si simplu zbang. Am trecut prin cele zece piese ale primului disc in 20 de minute. Daca facem o chestie din asta s-ar putea ca Un Singur Drum sa apara si cu solo, dar nu pot sa spun nimic de pe acum.

(SAKE) Cu cover-urile care apar pe albume cum faceti, cum le alegeti?

Am ales doua pana acum. Mai erau si altele despre care n-o sa vorbesc pentru ca nu au aparut, o sa vorbesc despre ele daca si cand or sa apara. Pe prima am ales-o la o idee foarte buna a lui Adi. In felul asta ne-am cunoscut cu celalalt Adi Ilie, nu fotbalistul, ci cel care a cantat la Iris si la Voltaj si la Incognito si la Marfar. Un om cu totul deosebit, un compozitor de mare valoare zic eu - hai sa ne gandim la Cine Ma Striga In Noapte, la Calatorul, la Valuri. Asta a fost felul nostru de a plati tribut. Nu stiu daca cei batrani care stiu piesa in varianta originala o inghit pe asta noua sau daca oamenilor care o asculta pe asta noua prima oara piesa le transmite ceva. Dar a fost o idee buna pentru ca omul este deosebit, corespondez in mod regulat cu el si ce sa mai, e un om cum mi-as dori sa fie tot mai multi in Romania. Metropol a fost iarasi o idee de-a lui Adi si e o piesa care ni se pare ca seamana cu Uriah Heep, cu Easy Livin'. Vreau sa iti spun ca piesa asta a fost trasa in '71, acum o mie de ani. Oamenii cantau pe vremea aia cu niste coaie cat casa. Piesa suna chiar si a Black Sabbath, oamenii cantau cu Rickenbecker, aveau niste scule. Erau din partea aia a tarii care le permitea accesul la niste muzica, la niste scule. Virany Attila cred ca a facut piesa si dupa nume ne dam seama ca oamenii erau de acolo de unde aveau acces la niste chestii. Am facut-o mai balansata pentru ca asa imi place mie, piesa trebuie sa aiba riff ca sa ma excite, sa ma gadile. I-am bagat si Hammond-ul ala acolo si eu zic ca a fost oarecum bine. Corul ala de chitara e al nostru, ala e input-ul nostru. Am zis sa o coloram pentru a avea si noi contributia noastra. Mai erau niste cover-uri in plan, dar am zis ca o sa vorbim despre ele la momentul respectiv.

(DRAGOS) Te-a tentat vreodata sa dezvolti vreun proiect muzical paralel cu Trooper? O trupa, stiind ca tu ai avut si Symbolic si ai regretat destul de mult.

Noua ne place sa ne promitem noua ca intr-o zi o sa ne ocupam de piesele alea Symbolic, sa le refacem, sa le ducem cuiva sau sa le punem pe un site, dar uite ca nu gasim nici timpul si nici motivatia si mie chiar imi pare rau, mai ales ca acolo era material de un disc, fix de un disc. La Symbolic am renuntat pentru ca trei dintre noi eram si in Trooper si nu mai aveam timp. Plus ca atunci cand ajungi la un anumit nivel si te prezinti cu altceva risti sa creezi confuzii. Eu am mai cantat si cu Anguish si am avut un split demo cu Icon Of Sin scos de Bestial Records. Asta e iar o chestie care nu se mai poate face si asta pentru ca o parte dintre cei implicati nu mai sunt in tara. Pentru astfel de proiecte nu e timp, exista si riscul ca ele sa provoace confuzii. Singurele proiecte la care m-as putea gandi fara sa le iau ca certitudine ar fi discuri solo de la vreunul dintre noi.

(SAKE) Ne apropiem de pasul spre viitor. Cand o sa se intample si ce o sa se intample?

Momentan ne intereseaza sa prindem niste concerte, pentru ca se stie ca inceputurile de an sunt mai inchise in materie de aparitii live, si practic asta este unul dintre principalele lucruri pentru care canti intr-o trupa, sa te vada oamenii, pentru ca acolo e adevarul. Un disc il scoti la o anumita perioada de timp si e bun scos, dar dupa ce il scoti ce faci? End of fucking story! Tre'sa canti! Ne-am facut si niste planuri de viitor referitoare la aparitii discografice, numai ca n-o sa spun nimic acum despre ele pentru ca vrem sa facem niste chestii pe langa discul trei, care va iesi sau nu va iesi in 2006. O sa facem ceva spre sfarsitul anului si daca iese o sa fiti primii care afla.

(SAKE) Ceva clip de pe Desant se va face?

Adi se gandeste sa faca un clip, ne gandim sa facem un clip si exista mai multe variante de piese, numai ca acum nu suntem convinsi. Acum este o perioada incarcata, in care tre' sa pregatim un repertoriu pentru aparitiile live si sa pregatim aparitiile live propriu-zise. Daca se va ivi insa posibilitatea sa facem un clip, probabil ca va fi autoprodus ca si cele existente deja pe site sau poate ca va fi un clip profi, dar ar trebui sa aiba si cine sa il difuzeze, pentru ca altfel nu se justifica nici efortul si nici banii.

(SAKE) Ceva de pe Desant s-a cantat live? Care au fost reactiile?

Da, s-au cantat destul de multe piese, dar noi am vrea sa avem un concert de lansare in care sa cantam discul cap-coada. Macar o data in viata sa cantam discul cap-coada. Dupa aia o sa vedem care sunt piesele cele mai cerute sau care ne ies cel mai bine live si dup-aia sa mergem mai departe cu alea, cum face toata lumea. Nu te duci mereu sa canti tot discul live, dar cel putin o data in viata tre' sa o facem si p-asta.

(SAKE) Chiar, tu ai vreo piesa preferata, vreun copil al tau, sa zici: sa-mi bag picioru' domne de nu mi-a iesit beton.

Stiu atat de multe si sunt atat de implicat in proiectul asta incat nu numai ca am ascultat de un million de ori albumele si de un million de ori fiecare piesa separat, dar am lucruri care ma leaga de fiecare. Imi aduc aminte: uite, aici am facut aia, aici am tras aia cu 6fingers, aici ne-am gandit sa bagam un Hammond, aici i-am zis aluia sa mai traga o voce de nustiucare, mai trage o terta. Piesele mele preferate? Cred ca sunt vreo zece, fara sa ma gandesc.

(DRAGOS) O intrebare de final acum. Daca ar fi sa tragi o linie, sa vezi retrospectiv ce ai facut, consideri ca ti-ai indeplinit ce ti-ai propus de la inceput cu Trooper, au fost indeplinite niste obiective si au aparut altele?

Daca esti multumit vreodata de vreo chestie esti un om mort. Esti terminat. Tocmai d-aia nu pot sa spun decat ca ne-am propus niste teluri pe termen scurt sau mediu pe care am incercat sa le realizam. Am fost una dintre trupele baftoase si cam tot ce ne-am propus ne-a iesit, dar uite ca au fost si momente in care ne-am impiedicat de cacaturi, cum a fost cu discul asta si astea sunt chestii care te dau in spate. Poate ca la ora asta ar fi trebuit sa avem un clip difuzat sau cd-urile in magazine. S-ar fi putut intampla niste chestii care sa ne duca si mai departe, sa nu mai fim primii din divizia C si sa fim ultimii din divizia B. O sa incercam sa facem ce-om putea mai bine cu anul asta, sa ne mai creasca si noua cota si la anul sa putem sa facem ceea ce ne-am propus inca de anul asta.

 

 

Autor: Sake, Dragos P.
Vezi galeriile trupelor: Trooper

   April 23, 2005  | 0 Comentarii  | 5068 Vizualizari « INAPOI

Comenteaza la: Interviu Trooper 2005

COMENTARIUL TAU

Alte articole din Interviuri