interviuri rock

Alex Pascu (GOODBYE TO GRAVITY): contradictia mantrelor

Alex Pascu (GOODBYE TO GRAVITY): contradictia mantrelor
TRUPE : Goodbye to Gravity

De curând, grupul bucureştean Goodbye to Gravity a semnat un contract cu casa de discuri Universal Records Romania. Cu această ocazie, trupa a anunţat şi lansarea celui de-al doilea disc de studio din carieră. Alex Pascu, basistul şi liderul trupei, a avut amabilitatea de a ne oferi mai multe detalii despre noul material al trupei, Mantras of War.

Metalfan: Salut, Alex! Bine ai revenit în paginile Metalfan.ro! Felicitări pentru contractul cu Universal Records Romania!
Alex Pascu: Salut, ma bucur să „fiu aici” din nou şi mulțumesc pentru urări.

Metalfan: Ai putea, te rog, să ne spui mai multe despre această colaborare?
Alex Pascu: Odată ce am avut materialul gata, am început să căutăm un label dispus să ne ajute să ducem toată partea de promovare şi distribuție la un alt nivel. Am avut chiar şi oferte de la case de discuri din afară, însă Universal Music România a fost cea mai buna opțiune, având în vedere oamenii dedicați şi logistica de care dispun.

Metalfan: În data de 30 octombrie 2015 veți lansa discul Mantras of War. Numele materialului are un substrat politic cu privire la situația fierbinte din zona României (conflictul din Ucraina) şi nu numai, sau este un nume care sună bine şi atât? Poți, te rog, detalia?
Alex Pascu: Am încercat să găsim "firul roşu" care leagă acest album, iar tematica versurilor de multe ori era conflictul - nu neapărat conflictul armat propriu-zis, cât conflicte interioare, spirituale sau personale. A fost un moment chiar amuzant când Kostas Kalimeris, inginerul care a mixat albumul, după ce a ascultat un pasaj foarte heavy, a exclamat încântat: „Sounds like WAR!”. Ne-a plăcut ideea de contradicție a mantrelor - care, în esență sunt incantații pozitive - cu războiul şi conflictul, speranța noastră fiind că, ascultând aceste piese, capeți din ce în ce mai multă forță pentru a ieşi învingător în conflictele de zi cu zi.

 
Metalfan: Noul vostru album ştiu că a fost produs în anul 2014 de tine în studioul Traian 150 din Bucuresti. Poți, te rog, să ne povesteşti cum a decurs acest proces?
Alex Pascu: Procesul a fost în mare parte asemănator cu ce am făcut pentru primul album. Am înregistrat albumul o dată cap-coadă în procesul de pre-producție, apoi am început să înlocuim schițele cu track-urile "finale". Înregistrările pentru pre-producție au fost făcute în 2013, iar la începutul lui 2014 am început să înregistrăm "pe bune". La studioul Traian 150 ne simțim ca acasă, iar bunul nostru prieten Costin Dumitrache, eterna noastră gazdă, care ne suportă de ani de zile, mai aruncă din când în când o ureche obiectivă pe material şi ne scoate din impas când ramâneam în pană de idei. Ne-am alocat de data asta mult mai mult timp pentru voci şi cred că asta este evoluția cea mai evidentă față de albumul de debut. În plus, faptul că avem patru ani de concerte live împreună a adus un plus de coeziune procesului de compoziție şi înregistrare.

Metalfan: Stiați de la bun început ce aveți de făcut atunci când ați intrat în studio sau au fost şi lucruri imprevizibile care s-au întâmplat? Ne poți spune mai multe?
Alex Pascu: Din punct de vedere instrumental, lucrurile au rămas în mare parte ca în pre-producție, excepție făcând piesa This Life Is Running Out, care a suferit schimbări majore chiar în timp ce o înregistram. Lucrând cu demouri cât mai aproape de varianta finală, putem fi foarte eficienți pentru a nu pierde foarte mult timp în studio. Chiar şi aşa, procesul de înregistrare a durat cam 8-9 luni.

Metalfan: Când au început să apară ideile pentru noile piese? V-ați spus: "Hai să ne apucăm de treabă!" sau lucrurile s-au întamplat într-un mod un pic mai natural?
Alex Pascu: Eu întotdeauna compun şi înregistrez riff-uri, idei de voce şi am în permanență hard disk-ul plin cu idei. De cele mai multe ori, anumite riff-uri sau melodii evoluează natural în piese complete, iar celelalte, care nu ne inspiră să le terminăm, rămân în folder-ul cu „new riffs”, însa niciodată nu încercam să forțăm procesul de creație în funcție de deadline-uri. De aceea ne-am şi „întins” aproape un an cu procesul de compoziție al noilor piese.

Metalfan: Mixajul a fost realizat cu ajutorul inginerului de sunet Kostas Kalimeris în Black Rock Studios din Grecia, iar master-izarea de către Svante Forsbäck în studioul Chartmakers din Helsinki, Finlanda. De ce ați ales să lucrați cu aceşti oameni?
Alex Pascu: În 2012 am avut ocazia să vizitez studioul Black Rock din Santorini, unde auzisem că a înregistrat Joe Bonamassa un album. Kostas, proprietarul şi inginerul-şef al studioului mi-a făcut un tur al locului şi am rămas impresionat în primul rând de atmosferă, dar şi de echipamentul de acolo. Studioul se află în partea mai puțin turistică a insulei, iar priveliştea este una senzațională. După ce am stat aproape trei ore de vorbă cu Kostas despre înregistrări şi mixaj, ne-am luat rămas bun, sperând că poate într-o zi vom reuşi să colaborăm. Din fericire, doi ani mai târziu, am reuşit sa book-uim sesiunea de mixaj la Black Rock, am mers acolo cu materialele înregistrate şi ne-am bucurat să putem avea input-ul creativ al lui Kostas, un inginer de sunet cu experiență de peste 30 de ani. Sincer, la început am avut emoții să las „din frâu” proiectul, însă după doar jumătate de oră în care Kostas a început sa mixeze, mi-am dat seama că materialul este pe mâini foarte bune. Am fost extrem de plăcut surprins cât de mult face diferența un echipament „world class”. Comparând mixurile făcute la Black Rock cu cele provizorii făcute la Bucureşti în Pro Tools, diferența este ca atunci când te uiți la un film acasă versus la cinema. Totul este mai mare, „mai 3D”. Cred că principalul atu al colaborării cu Kostas a fost obiectivitatea şi experiența lui. Nu era setat să se audă o anumită parte sau un anumit instrument - a făcut ce a simțit, iar rezultatul este unul, cred eu, spectaculos.

Cât despre mastering, procesul a început cu stângul din cauza unei colaborari eşuate cu un inginer „cu ştaif” din State. Am avut apoi bafta ca prin Jacob Hellner, inginerul de sunet al celor de la Rammstein, să ajungem la Svante Forsback de la Chartmakers. CV-ul lui ne-a convins imediat, colaborarea cu el a fost una foarte lejeră şi rezultatul a adus un plus de „polish” mixului.

Metalfan: Dacă tot te-am întrebat de producție, nu pot să nu te întreb şi de copertă. De ce nu ai mai realizat-o tu la fel cum s-a întamplat cu primul vostru disc?

Alex Pascu: Sincer să fiu, începusem vreo două variante de cover art şi nu eram deloc mulțumit de ce ieşea. Scroll-ând într-o dimineață Facebook-ul, mi-a sărit în ochi un artwork de prezentare al trupei Axial Lead. Fiind intrigat de acea imagine, am început să sap un pic mai adânc şi mi-am dat seama că în acea trupă sunt, pe lânga nişte muzicieni talentați, nişte visual artists absolut demențiali. Aşa că am luat imediat legatură cu Radu, ne-am văzut la o bere chiar în aceeaşi zi şi am început colaborarea.



Metalfan: Radu Damian, designerul care a realizat artwork-ul noului material v-a propus acest mod de reprezentare grafică sau voi ați fost cei care l-au bătut la cap pentru a face lucrurile în acest fel?
Alex Pascu: Radu a avut mână liberă de la început. I-am spus doar câteva cuvinte despre ideea din spatele titlului noului album, iar el a venit câteva zile mai târziu cu nişte schițe. Mi-a susținut ideea cu atâta pasiune, încât am acceptat imediat. Nimic nu era lăsat la voia întâmplarii. Când am văzut coperta finalizată, cu acele culori şi detalii incredibile, am fost impresionat. Eşti efectiv transpus în altă lume, iar ăsta e exact efectul pe care mi l-am dorit pentru coperta acestui disc.

Metalfan: Hai să ne întoarcem puțin la înregistrare, pe lângă imaginea retro, muzica voastră s-ar preta pentru înregistrare pe bandă, aşa cum făceau de exemplu Led Zeppelin şi alte trupe în anii '70?
Alex Pascu: Vibe-ul pe care îl imprimă sunetul de bandă unei înregistrari este, după părerea mea, mai degrabă unul potrivit trupelor de rock, hard rock sau indie. Oricum cei mai mulți care încă folosesc banda la imprimări, transfera totul apoi în Pro Tools pentru editare, deci banda pur şi simplu e folosită doar ca un stagiu de procesare al sunetului. Dacă te referi strict la procesul old-school de a imprima muzică pe bandă „dintr-un take”, probabil că ar fi interesant să încercam la un moment dat, de ce nu? Deşi probabil ar trebui să petrecem mult mai mult timp în studio pentru a avea take-ul "perfect".

Metalfan: Ați avut în minte 10 piese de la bun început, 10 din 10, sau aşa a fost să fie?
Alex Pascu: Inițial am imprimat 16 piese, din care am tot tăiat până când au rămas cele mai bune 10 piese. Într-o „epocă” a consumului în care albumele de 10 piese sau mai multe sunt o specie pe cale de dispariție, ne încăpățânam totuşi să punem ascultătorilor la dispoziție ceva mai mult decât cinci minute de muzică pe an, cum se pare că e trendul la majoritatea trupelor.

Metalfan: Ai putea, te rog, sa ne vorbeşti din punct de vedere liric despre fiecare din cele 10 compoziții prezente pe material?
Alex Pascu: Sincer, ăsta e în mare parte departamentul lui Andrei, el se ocupă în proporție de 90% de versuri. Însa cred că cel mai mişto e ca fiecare să descopere singur ce îi transmit textele, pentru că explicația pe care ți-o pot da eu ar fi ca un spoiler pentru un alt ascultător, care ar putea să se regăsească mai bine în acele versuri.

 
Metalfan: Pe noul disc aveți şi o preluare după Spaceman a grupului Babylon Zoo. Cine a venit cu ideea? Ne poți spune mai multe?
Alex Pascu: Îmi plăcea piesa de pe vremea când apăruse pe MTV în anii ’90 . Am re-auzit-o la un moment dat la radio în maşină şi m-am gândit cât de bine ar suna piesa asta în varianta „metalizată”. În plus, titlul se potriveşte la fix cu mascota noastră. Aşa că, în momentul în care am ajuns acasă, am schițat repede o structură şi baieților le-a plăcut atât de mult cum a ieşit, încât am hotărât să o includem pe album.

Metalfan: Ce artişti, trupe, discuri, ați ascultat cel mai mult când ați lucrat la discul Mantras of War? Crezi că acest lucru a influențat într-un fel evolutia materialului?
Alex Pascu: Sincer să fiu, cred că si muzica pe care o asculți involuntar la coadă la supermarket te influențează ca muzician. Procesul de înregistrare şi compoziție s-a întins pe aproape doi ani, aşa că mi-ar fi imposibil sa îți spun ce trupă am ascultat cel mai mult în acea perioadă. Probabil că Goodbye to Gravity! [n.red. zâmbeşte]

Metalfan: La fel ca şi pe discul vostru de debut, piesele de pe materialul Mantras of War sunt tot în limba engleză. Intenționați să concertați mai mult şi-n afara țării?
Alex Pascu: Nu cred că a fost vreo dezbatere pe această temă. Înca de la început ne-am asumat acest „risc” de a fi uşor ostracizați în România din cauza versurilor în limba engleză. Însa am avut ocazia să cântam până acum de câteva ori pe-afară şi cu siguranță vom ieşi din ce în ce mai des în afara țării, în special în urmatoarea perioadă.

Metalfan: Poate că-ți aduci aminte de perioada anilor '90 în care caseta audio era principala formă prin care puteai descoperi muzică nouă. Ce parere ai despre mix-tape-uri? Ai putea, te rog, alege 12 piese de la 12 trupe diferite pentru un astfel de mix-tape „virtual”? Ce nume ar avea acest material?
Alex Pascu: Oh, casetă audio… Evident că îmi aduc aminte. Am crescult în perioada în care cel mai de preț lucru era colecția de casete – numărul şi calitatea lor erau ca decorațiile unui general de armată. În liceu, cu cât ştiai mai multe trupe „obscure”, cu atât erai mai bine privit de restul rockerilor.

Un mixtape de-al meu probabil ar fi intitulat RAKS C-90 (pentru cunoscători) şi ar conține cam aşa:

Iron Maiden - Speed of Light (aştept albumul nou cu nerăbdare, evident)
Killswitch Engage - In Due Time
Annihilator - King of the Kill
Arch Enemy - Nemesis
Chimaira - Power Trip
Dethklok - Fansong
King Diamond - Welcome Home
Symphony X - Without You
Wovenwar - Matter of Time
Fair To Midland - Musical Chairs
Ghost - Monstrance Clock
Soilwork - The Ride Majestic

Metalfan: Îți multumesc pentru timpul şi pentru răspunsurile oferite! În final, ai dori să adaugi ceva sau să transmiți câteva cuvinte cititorilor Metalfan.ro?
Alex Pascu: Şi eu îți mulțumesc! Cât despre mesajul pentru cititorii Metalfan, sper să ne vedem în curând cu cât mai mulți dintre voi în carne şi oase!
Autor: H.
Vezi galeriile trupelor: Goodbye to Gravity

   August 27, 2015  | 0 Comentarii  | 8248 Vizualizari « INAPOI

Comenteaza la: Alex Pascu (GOODBYE TO GRAVITY): contradictia mantrelor

COMENTARIUL TAU

Alte articole din Interviuri