interviuri rock

Marcel Avram (organizator Sonisphere): Aduc in Romania un mega-show

Marcel Avram (organizator Sonisphere): Aduc in Romania un mega-show
TRUPE : AC/DC, Anthrax, Heaven and Hell, Manowar, Mastodon, Megadeth, Metallica, Rammstein, Slayer

Agentia de Investigatii Media a realizat un interviu cu Marcel Avram, unul dintre cei mai importanti organizatori de specatcole din lume. Avram a fost un apropiat al lui Michael jackson vreme de 22 de ani. S-a "invartit" pe langa nume mari ale showbizz-ului mondial, ca AC/DC, Metallica, Megadeth, Manowar, Anthrax, Eros Ramazzotti, Eric Clapton, Madonna, Joe Cocker, Rod Stewart si multi altii. A facut si multi bani din afacerea aceasta si nu se sfieste sa o spuna. Acum vrea ca si Romania sa se alinieze show-ului mondial...

[Fragmente]


De ce Sonisphere? De ce in Romania? De ce AC/DC e "rupt" de Festival? Trei intrebari din partea publicului romanesc...
AC/DC n-a fost separat de niciun Festival deoarece, cu o singură excepţie - anul acesta la Londra / DOWNLOAD Festival -, AC/DC n-a mai participat de mulţi ani la niciun Festival. Trupa AC/DC trebuia să vină anul trecut în România, dar până la urmă am organizat atunci concerte doar la Belgrad şi la Atena, iar anul acesta ei vor susţine două concerte în Balcani, la Bucureşti şi Sofia.
De ce Sonisphere? Uşor de răspuns. Organizăm Sonisphere la Istanbul şi Sofia, de ce n-am face-o şi la Bucureşti? Este o şansă unică de a realiza cel mai mare Festival al timpului nostru la Bucureşti. Avem norocul de a îi aduce laolaltă pe cei 4 Uriaşi / Big 4 - Metallica, Slayer, Megadeth şi Anthrax - şi, în plus, pe Heaven and Hell, toti cei amintiti  urmand sa concerteze in a doua zi a festivalului. Când ai o asemenea şansă, nu ai cum să o ratezi. În cea de-a treia zi va concerta, pentru prima dată în România, trupa Rammstein împreună cu Alice in Chains, Stone Sour, Mastodon, iar în prima zi: Manowar, care au strâns anul trecut în România peste 18.000 de spectatori. În aceeaşi zi va cânta şi trupa Volbeat şi în prezent purtăm negocieri cu încă 2 artişti străini şi sperăm să putem invita încă alte 2 - 3 trupe româneşti la acest Festival.

Ca atare, vedeti Sonisphere drept o "lovitura" in showbizz-ul romanesc...
După părerea mea acesta va fi cel mai mare Festival organizat vreodată în România şi mă bucur să fiu iniţiatorul acestuia şi să-l produc împreună cu partenerii mei locali D&D East Entertainment şi East European Concert. Pentru mine acest Festival va reprezenta un nou început al aventurii mele în domeniul concertelor în România şi sper să o ţinem tot aşa mulţi ani de acum înainte.

Cat de profitabil este ca in plina criza economica mondiala sa va ocupati de showbizz? Sau, este printre putinele domenii care "merg" pe timp de criza si scot bani?
Şi showbiz-ul este afectat de criza mondială la fel ca toate celelalte domenii de afaceri. Eu am avut sansa să colaborez în ultimii ani doar cu artişti de renume, ca de exemplu trupa AC/DC, organizându-i concertele din Germania, Austria, Serbia, Bulgaria, România, etc. Astfel, anul trecut am organizat 14 show-uri, iar anul acesta 7 mari Open Airs. Anul trecut am colaborat cu Bruce Springsteen, Lionel Richie, Eagles şi mulţi alţii, iar anul acesta avem următorul program: Metallica şi Elton John in Israel; Eric Clapton în Germania, Austria, Serbia, România, Turcia; Sonisphere in Romania, Bulgaria si Turcia; Eros Ramazzotti cu 12 concerte în Germania şi mulţi alţi artişti. Astfel, mi-am dispersat riscurile.

Alti competitori, de pilda, de pe piata romaneasca, au renuntat la proiecte, sau chiar au intrat in procedura de faliment...
Da, am auzit că alţi producători români au fost nevoiţi să renunţe la anumite proiecte şi că firmele lor au declarat chiar şi falimentul. Este regretabil, dar daca in aceste vremuri, afacerea este prezenta numai pe o piaţă este foarte greu pentru un producător local să se reechilibreze după pierderile posibile în urma unui concert.

Am fost tentati ca Agentie de Investigatii, fiind vorba de trupe foarte mari, deci de bani foarte multi dati ca onorarii, dar si de faptul ca taxele romanesti sunt foarte mari, de unde si riscul de a nu aduce spectatori, sa banuim ca "e ceva necurat" la mijloc, daca altii dau faliment, iar Marcel Avram vrea sa si castige pe o piata financiara defavorabila. Din lipsa unei comunicari initiale, am fost nevoiti sa facem propriile estimari ale afacerii, care conform datelor noastre "dadea cu minus". Asa a aparut un articol despre "riscul" Sonisphere. Cat de departe am fost de adevar?
Articolul dumneavoastră despre riscul Sonisphere nu este departe de realitate, dar nu corespunde în totalitate stării de fapt. Agenţia de Investigaţii are dreptate dacă ia în calcul doar România ca unic spectacol / festival, dar, aşa cum am amintit deja, dacă am 7 concerte cu AC/DC, pot lua în calcul faptul că pentru anumite concerte onorariile vor fi mai mari (la concertul AC/DC de la Wels / Austria contăm pe vânzarea a 100.000 de bilete, la concertul AC/DC de la Hanovra pe 80,000 de bilete vândute) şi astfel ne permitem să scădem onorariile pentru concertul de la Bucureşti. La Sonisphere (Metallica, Rammstein etc.) lucrurile stau cam la fel. Dacă plătesc Metallica pentru 4 concerte: Tel Aviv, Istanbul, Sofia şi Bucureşti, am posibilitatea să distribui astfel onorariile încât acestea să fie mai mari pentru concertele de la Istanbul şi Tel Aviv, iar pentru cel de la Bucureşti, unde sunt mai puţini bani disponibili, onorariul să fie mai mic.

Bun, dar in Romania taxele sunt uriase, sunt anti-afacere...
Asa e, aici ati atins punctul nevralgic. Problema principală în România nu este, de fapt, cea a onorariilor pentru artişti, ci cea a legilor fiscale imposibile care au fost adoptate cu câţiva ani în urmă de nişte oameni incapabili. Ca de exemplu: City Tax / TAXA LOCALĂ 5% din totalul incasarilor: Ce este aceasta şi pentru ce? GEMA / UCMR ADA 8,5% din totalul incasarilor??? De ce? În aproape toate celelalte ţări europene taxele sunt de 2 - 4%, iar taxa locală nici măcar nu există. În cazul nostru avem noroc deoarece nici Rammstein şi nici Manowar nu sunt membri vreunei organizatii de colectare a drepturilor de autor (tip GEMA/UCMR ADA) şi prin urmare nu trebuie să plătească această taxă în România. O altă problemă este taxa pentru Crucea Roşie cu 1% din totalul incasarilor, sau Timbrul Muzical 2%. Aceste taxe nu există în niciun alt loc pe glob. În cazul taxei pentru Crucea Rosie ar fi de plată o sumă în EURO formată din cinci cifre pentru două ambulanţe ce ni se oferă. Cu această sumă pot plăti 20 de medici şi 40 de asistenţi care să ne stea la dispoziţie pe întreaga durată a concertelor.

Si cum vedeti ca s-ar putea indrepta lucrurile. pentru ca, intr-adevar, este absurd ca atatia altii sa castige sume importante dintr-o afacere care nu priveste, nu sunt "jucatori", au doar rol de "tzutzeri"...
Marea problemă în România este aceea că statul nu pune mare pret pe cultură, indiferent dacă vorbim despre cea naţională sau internaţională. Şi în această categorie este inclusă şi muzica. În Germania şi în alte state există fonduri puse la dispoziţie de Ministerul Culturii, iar în Germania TVA-ul este de doar 7%. Acesta este un procent redus al taxei pe valoarea adăugată care să permită organizarea mai multor evenimente culturale şi în consecinţă această reducere de taxe este reflectată şi în preţul biletului de intrare. Preţurile mari ale biletelor de spectacol din România rezultă în urma luării în calcul a taxelor enorme către stat care indirect nu face nimic pentru cultură şi, ca de obicei, perdanţii sunt, în final, spectatorii. Este păcat că, în Romania, tot cei care nu au bani ajung să plătească facturile, în cazul nostru preţul ridicat al biletelor de spectacol. Acestea ar putea fi cu mult mai mici dacă aceste taxe imposibile, care au fost stabilite în urmă cu câţiva ani, s-ar reduce la jumătate. GEMA / UCMR ADA trebuie reduse la 3%. TAXA LOCALĂ nici n-ar trebui să existe şi la fel şi taxa pentru Crucea Roşie. Toate aceste chestiuni nu mai sunt up-to-date în Europa, iar în România acestea chiar nu sunt acceptabile.

Pentru ca piata romaneasca underground freamata doar la ideea de a se produce in deschiderea unor trupe de calibru, intentionati sa aduceti trupe romanesti care sa cante in zilele Sonisphere?
Nici în deschiderea concertului trupei Metallica, nici în ziua în care concertează Rammstein nu vor urca pe scenă trupe româneşti, deoarece în ambele zile programul este deja complet. Singura zi în care aş putea prezenta 2 - 3 trupe româneşti este ziua Manowar şi vă asigur că până acum nu am luat legătura cu nicio formaţie din România.
 
Pe bursa zvonurilor, dar si pe "piata neagra" a impresariatului, au aparut informatii ca trupele romanesti sunt gata sa dea spagi unor pretinsi "combinatori" ca sa cante in deschidere. Deja s-a pus in functiune un sistem de pile si relatii si se vorbeste de 5.000 de euro "comision" ca o trupa de la noi sa fie aleasa sa cante in deschidere la Metallica sau Rammstein. Cat de posibil, credeti, ca acest fapt sa se petreaca sub tutela dvs.? Pentru ca dvs. ati putea suporta acest prejudiciu de imagine...
Informaţiile despre eventualele spăgi ce ar trebui plătite de trupele româneşti pentru a putea cânta în deschiderea concertelor trupelor Rammstein sau Metallica sunt total false şi neadevărate. Daca vor fi trupe romanesti noi vom decide, cum vor fi alese, noi vom decide şi vă garantez că în viitor mă voi ocupa personal de această chestiune. Last but not least îi voi plăti fiecărei trupe româneşti preţul ei oficial de pe piaţă. În niciun caz nu voi pretinde cuiva vreun ban. Mă bucur să le pot oferi unor trupe din România şansa de a concerta alături de mari nume internaţionale în cadrul Festivalului Sonisphere de la Bucureşti. Dar, repet, ar putea fi trupe romanesti doar in prima zi. Nu se pune problema sa cante formatii din Romania in deschidere la Metallica sau la Rammstein, tocmai de aceea informatia de care vorbeati nu este reala. Cine promite vreunei trupe locale vreun concert la Sonisphere, sau, in plus, pretinde si bani, nu are nicio legatura cu Marcel Avram, asta trebuie sa se stie...

Am inteles ca vor mai fi surprize. Ca este foarte posibil sa mai apara si alte nume importante de "monstri sacri" la Sonisphere. Despre cine e vorba, in masura in care nu stricati surpriza, dar si managementul din spatele unei asemenea informatii?
Da, vor mai fi şi alte surprize şi le vom anunţa la momentul oportun, dar mai avem încă 3 luni la dispoziţie. Acelaşi lucru este valabil şi pentru sponsori. Surpriza, oricum, trebuie sa fie surpriza. Face parte din show... De aceea nu pot sa va spun nimic acum.

Pe ce numar de spectatori mizati la AC/DC si, apoi, la Sonisphere?
La AC/DC iau în calcul participarea a 60.000 – 65.000 de persoane. La Sonisphere iau în calcul 35.000 până la 45.000 de persoane pe zi. Bine, asta nu inseamna ca nu ne dorim mai multi spectatori. Pentru ca este vorba de un spectacol si de un festival unice. Cu cat va fi mai multa lume, cu atat vom fi incurajati ca si in viitor sa organizam spectacole de elita in Romania. Sa aducem publicului vedetele internationale pe care si le doreste...
 
Stim ca sunteti si un foarte bun organizator pentru sectiunea VIP a acestor spectacole. Vor fi prezente si nume importante ale politicii romanesti, sau din zona de afaceri? De pilda, Crin Antonescu si Ludovic Orban de la PNL se declara rockeri inraiti. Adrian Nastase, de la PSD este un foarte bun instrumentist - la chitara, a avut si o trupa rock -, Victor Ponta, presedintele PSD asculta Pink Floyd si Whitesnake, presedintele Traian Basescu e un fan AC/DC. O sa-i invitati si pe ei, sau trebuie sa-si cumpere bilet?
Presupun că mulţi oameni politici şi de afaceri vor dori să participe fie la AC/DC, Rammstein, Metallica, fie la concertul lui Eric Clapton. La întrebarea dumneavoastră, dacă îi voi invita pe aceşti politicieni la concerte sau dacă vor fi nevoiţi să-şi cumpere singuri biletul de spectacol, vă pot răspunde foarte simplu: teoretic, corect ar fi ca toţi spectatorii să fie trataţi în mod egal, indiferent dacă este vorba de un politician important, un angajat sau un adolescent care îşi adună toţi „banii de buzunar” pentru a-si putea cumpăra un bilet la concert. Dar, din păcate, aceasta e doar teorie. În realitate, îmi va fi foarte greu să refuz o astfel de cerere venită de la un politician român renumit. That’s life.

Ce va urma dupa Sonisphere? Aveti de gand sa patrundeti mai adanc in industria showbizzului romanesc?
Vă asigur că aceste evenimente nu vor fi doar o scurtă revitalizare a lui Marcel Avram, ci voi continua împreună cu partenerii mei locali East European Concert şi D&D East Entertainment. Cat despre ce vorbeam mai devreme, voi depune toate eforturile ca taxele deplasat de mari să se alinieze celor percepute în Europa ca astfel să scadă şi preţul biletelor.

V-ati gandit ca puteti face mai mult si pentru artistii romani? In sensul sa-i promovati peste hotare, profitand de influenta dvs. in domeniu.
Sigur că voi arunca şi în continuare un ochi asupra pieţei muzicale şi de concerte din România. Sunt convins că o ţară cu 22 de milioane de locuitori are destule talente care să se impună în Europa sau chiar la nivel mondial. Iar daca astfel de talente vor aparea sigur ca ma va interesa. Cu partenerii mei din Romania vom lansa o agenţie de impresariat artistic de top în România, care se va ocupa si de artistii de aici, dar numai dupa masura valorii lor autentice...

Interviu realizat de Bogdan Comaroni
Sursa: Agentia de Investigatii Media
Autor: Klawz
Vezi galeriile trupelor: AC/DC, Anthrax, Heaven and Hell, Manowar, Mastodon, Megadeth, Metallica, Rammstein, Slayer

   March 31, 2010  | 1 Comentarii  | 6034 Vizualizari « INAPOI

Comenteaza la: Marcel Avram (organizator Sonisphere): Aduc in Romania un mega-show

  • Deci deasta e biletu mai scump ca la bulgarii.Fiar taxele ale dr sa le fie.ORicum pretu e infim si asa mai ales la abonamente 520 de ron pt 3 zile de muzica mai bine de atat nu se poate ma mir cum de e atat de ieftin avand in vedere ca cica o sa fie cel mai tare show din romania.

    1. Posted by rockfan | 03 Aprilie 2010 20:34
COMENTARIUL TAU

Alte articole din Interviuri