interviuri rock

Razvan Lazea-Postelnicu (TAUUSK): coloana sonora pentru filme horror europene

Razvan Lazea-Postelnicu (TAUUSK): coloana sonora pentru filme horror europene
TRUPE : Tauusk

In data de 21 martie 2014 Tauusk a lansat primul material din cariera- Refuge, colectie de 6 piese tributare zonei muzicale drone/atmosferic. Responsabil? Razvan Lazea-Postelnicu. Nu va spun mai multe decat ca Tauusk este un proiect cumva atipic pentru scena undreground din Romania.

 


Metalfan: Salut Razvan si bun venit in paginile Metalfan.RO! De ce drone?

Razvan Lazea-Postelnicu: Salut! Bine v-am gasit, multumesc pentru oportunitate.
De ce drone? Cred ca sunt atras de acest gen de dinainte sa fiu constient de existenta lui. Cand eram mic mai auzeam cantece budiste/tibetane sau muzica indiana si mi se pareau interesante si linistitoare, iar cand am pus prima oara mana pe o chitara clasica, desi invatasem cateva acorduri (pe care probabil le-am uitat intre timp) preferam sa lovesc corzile si sa ascult nuantele percusive. Si desi in general repetitia ma obosea pe vremea aia, in cazul acesta ma atragea si ma calma.
Au trecut o droaie de ani de atunci, am invatat sa cant la bas, am devenit obsedat de efecte de chitara, amplificatoare, sintetizatoare, instrumente electrice dar si acustice, am devenit obsedat de sunet in sine.
Drone-ul in sine e un gust dobandit. Multi zic ca e zgomot si le dau dreptate. Zgomotul e in fond lipsa armoniei, melodiei, a structurii. Dar e interesant din cand in cand sa te uiti in haos si sa gasesti o structura.

Metalfan: Care este cea mai buna descriere pe care o poti oferi muzicii? Ce este muzica in viziunea ta?
Razvan Lazea-Postelnicu: Nu stiu in ce masura pot sau am dreptul sa dau o definitie obiectiva muzicii. Asa ca ii voi da una pur subiectiva. Muzica alternanta dintre sunet si liniste, e repetitia de structuri de note muzicale sau de sunete aleatorii in vederea stimularii analizatorului auditiv, a creierului cu scop final al comunicarii fara cuvinte si influentarea psihicului. Tonul si timbrul si intervalele intre frecventele fundamentale sunt importante, forma si textura conteaza. E importanta sugestia, dar e si mai importanta blocarea sau directionarea momentara a ratiunii ascultatorului. Si e importanta evocarea.
 

 
Metalfan: Cum a luat nastere Tauusk? Poti sa ne prezinti istoria acestui proiect?
Razvan Lazea-Postelnicu: Tauusk a inceput cu mult inainte sa imi dau seama de existenta proiectului. A inceput in prima sala de reptitie, intr-un beci din Arad, asteptand ceilalti membrii din trupa sa ajunga, cu mine incercand sa vad ce sunete ciudate pot obtine din sculele ce le aveam acolo. Pe masura ce am adunat mai multe pedale am inceput sa experimentez din ce in ce mai mult. Demo-uri de pedale s-au transformat in piese propriuzise.
Dar prima data cand am realizat ca e ceva mai mult decat joaca a fost in primavara lui 2013, dupa ce mi-am luat primul sintetizator in urma unui moment de pura impulsivitate.

Metalfan: Ce simbolizeaza denumirea Tauusk. Cum ai ajuns la aceasta titulatura?
Razvan Lazea-Postelnicu: Tauusk este un joc fonetic pornind de la denumirea data de eschimosii din Alaska ursilor Kodiak, adica Taquka-aq. Am vrut sa creez un cuvant fara un sens propriu zis dar care sa sune grav, eventual sa sugereze ceva mistic, puternic, poate obscur. Sugestia este deseori mai puternica decat un mesaj direct. Toate aceste calitati pot fi atribuite unuia dintre cei mai mari ursi si sper eu si proiectului meu.

Metalfan: In data de 21 martie 2014 ai lansat primul material sub numele Tauusk - Refuge. Poti sa ne vorbesti despre titlul materialului? Este muzica un refugiu?
Razvan Lazea-Postelnicu: Muzica poate fi vazuta ca un refugiu, categoric. In muzica poti sa te gasesti, sau poti sa gasesti ceea ce cauti. Toata lumea care asculta muzica pentru motivele corecte cauta ceva in ceea ce asculta si cred ca ceea ce se cauta cel mai des e sugestia unei lumi diferite in care ascultatorul sa se scufunde, o realitate alternativa sau anumite elemente ale acestei realitati, o imagine, o idee. Asa cum poti sa te refugiezi intr-o carte sau un film, asa poti sa te refugiezi si in muzica, filtrand experientele acestei lumi si focalizand asupra la ce ai nevoie in momentul respectiv.
Refuge e o expresie a nevoii fiecaruia de a gasi o ancora in apele tulburi din jurul nostru. O cautare a unui punct sigur de unde sa admiri haosul din jurul tau.
 

 
Metalfan: Stiu ca discul fost inregistrat in perioada mai 2013 - februarie 2014. Poti sa ne vorbesti despre procesul de inregistrare? Ce scule ai folosit?
Razvan Lazea-Postelnicu: Procesul de inregistrare a fost unul destul de linistit. Teoretic nu a durat decat 4-5 ore, plus inca 1-2 ore pe piesa pentru un mixaj provizoriu. Pentru fiecare piesa am asteptat sa-mi vina idei, sa fiu in starea potrivita dupa care m-am refugiat in casa si am inregistrat. Toate piesele sunt aproape in intregime spontane, la prima inregistrare, cu foarte putine piste secundare sau adaugate ulterior. Esential, totul a fost intim, izolandu-ma in mine si exteriorizand o stare prin intermediul instrumentelor.
Am folosit un sintetizator analog si unul virtual analog, o chitara ieftina dar buna, acordata in Re, alta foarte buna acordata in Do, o clona foarte buna de Big Muff, un delay analog bine facut si foarte mult reverb. Pentru anumite texturi am folosit si un harmonizer si un phaser in stil Univibe.
Am vrut sa folosesc si bas, dar nu mi-a placut ce a iesit, dar am inregistrat si o portiune cu o mandola, pe care am decis sa o pastrez pentru viitorul material.

Metalfan: Cum ai ajuns sa colaborezi cu Marius Costache? Cu ce a venit in plus Marius in ceea ce priveste mixajul si masterizarea acestui material?
Razvan Lazea-Postelnicu: Pe Marius l-am cunoscut inca de pe vremea cand inregistram albumul Nomega. Ne-a oferit un mix excelent la una din piese si mi-a parut foarte rau ca din cauza circumstantelor de atunci nu am putut sa facem mixajul si masterizarea finala la el. Intre timp am inceput sa ne intelegem destul de bine, am construit si reparat cateva pedale pentru studio-ul lui, el m-a sfatuit destul de mult in legatura cu achizitii de scule... ca sa nu lungesc prea mult povestea, e singurul om la care as fi apelat pentru un proiect de genul.
Marius a reusit ceva destul de fain pe Refuge. A luat putinele track-uri pe care le-am trimis, inregistrate in conditii modeste si a reusit sa le aduca la un numitor comun, din punct de vedere al sunetului. A reusit sa le dea o anumita adancime in plus, totodata pastrand aspectul intentionat de “nefinisare”, pe care multa lume nu l-ar accepta, dar fara de care, in opinia mea, albumul si atmosfera generala ar avea de suferit.
 

Metalfan: Revenind la discul Refuge, ai de gand sa-l lansezi si pe suport CD, sau cine stie, vinil?
Razvan Lazea-Postelnicu: Planul initial era sa scot albumul pe caseta, dar din cauza lungimii mari a acestuia a picat repede varianta. Vinil, mi-ar placea, sunt adeptul acestui suport, dar din pacate nu exista bugetul si e un pic complicat de impartit piesele. Pe langa faptul ca ar fi nevoie de trei discuri pentru intreg albumul, prima piesa, Reason, ar trebui scurtata sau impartita in doua.
Cea mai buna varianta din cele mai multe puncte de vedere este CD-ul. Urmeaza sa scot cat de curand o serie limitata de 50 de albume, prezentat in format de Digipak cu doua discuri inauntru.

Metalfan: Cat de complicat este sa reproduci in cadrul unui concert ceea ce ai inregistrat pe Refuge?
Razvan Lazea-Postelnicu: Neavand o structura palpabila a pieselor aproape ca nici nu imi pun problema sa reproduc live ceea ce este pe album. Pana acum am avut doua reprezentatii in cadru oarecum restrans si am ajuns destul de repede la concluzia ca cel mai bine este sa ma folosesc de temele si motivele principale de pe album pentru a da nastere la ceva similar, dar totusi, unicat. Fiecare concert devine o experienta, puternic influentata de starea mea, de public si de alti factori externi. Prefer sa pastrez o doza mare de spontaneitate, aceasta adaugand mult experientei finale. Cat de bine ar suna niste linii grele de tobe si riff-uri de doom dupa jumatate de ora de atmosfera apasatoare si sunete tensionate?
 

 
Metalfan: Pentru muzica Tauusk ar fi mai potrivit un film decat un videoclip? Ce parere ai despre un astfel de proiect?
Razvan Lazea-Postelnicu: Imi place foarte mult aceasta idee, am cochetat si eu un pic cu ea. Multe portiuni de pe Refuge suna a soundtrack de horror-uri europene, evident s-ar potrivi un suport video care sa zica ceva mai amplu, mai ales tinand cont de lungimea materialului. Dar e o idee un pic mai greu de pus in practica, din doua motive: echipamentul video pe care nu il detin personal si gasirea locatiilor, respectiv deplasarea la ele. Tehnic vorbind, nu ar fi prea greu de realizat, Tauusk e textura in miscare, la fel ar trebui sa fie si filmul. Cadre lungi si pe cat posibil statice. Sper sa pot rezolva ceva in aceasta directie la vara. Am cateva idei si foarte multe planuri.

Metalfan: Grafica discului a fost realizata de catre Alexandru Das de la Valerinne si Modern Ghosts of the Road. I-ai lasat libertate deplina din punct de vedere creativ sau ai intervenit cu sugestii despre cum ar trebuii sa arate rezultatul final? Poti sa ne vorbesti despre artwork?
Razvan Lazea-Postelnicu: Propriuzis am ales doar o tema vizuala. Am vrut imagini simple dar expresive, gravuri si schite - arhaic. Am vrut natura, spatialitate ingradita, intuneric, frig, am vrut sa accentuez atmosfera albumului prin artwork si cred ca Alexandru a reusit perfect acest lucru, fara prea mare interventie din partea mea.
 

 
Metalfan: Ce ti-ar placea sa adaugi pe viitor in muzica Tauusk?
Razvan Lazea-Postelnicu: Mai multa diversitate, mai multe sunete. Am in plan pasaje vorbite, mi-ar placea sa pot integra si instrumente acustice, de suflat, tobe, dar fara sa ma ingradesc in structura, desigur, sau, eventual, sa ma joc cu ea.

Metalfan: Printre influentele tale in materie de muzica se numara trupe precum Earth, Sunn O))), Nadja, Om. Care este albumul preferat al fiecareia dintre acestea? Ai putea sa ne spui cateva cuvinte despre fiecare disc in parte?

Razvan Lazea-Postelnicu:

EARTH - Hex; Or Printing in the Infernal Method (2005) – Primul album dupa revenirea pe scena a lui Dylan Carlson, testament al faptului ca muzica grea nu e doar chitari distorsionate si disonanta. E influentat de country, e simplu, organic, stratificat, curat, dar apasator.

Sunn O))) - Monoliths & Dimensions (2009) – unul din materialele mai noi ale trupei, divers, orchestral, muzical, mai elaborat, foarte, foarte greu. Alice – uimitor.

Nadja - Radiance of Shadows (2007)  – piese lungi, pline de ambianta si brutalitate, cu un excelent joc al dinamicii sunetului si elemente de black metal.

Om - Conference of the Birds (2006) – doua piese lungi, grele, repetitive si spirituale, ce te induc in transa. Mantre sonice.

Metalfan: Natura este o alta influenta a muzicii Tauusk. Poti sa ne vorbesti despre relatia spirituala dintre muzica ta si natura? Sau mai bine zis, relatia spirituala pe care o ai cu natura...
Razvan Lazea-Postelnicu: Natura e haos. Natura nu respecta regulile inutile pe care ni le impunem noi. Natura e simpla, neslefuita, imperfecta si aici sta toata frumusetea ei. Cred ca nu exista o aproximare mai buna a unui sens in viata decat natura. Nimic nu e perfect, nimic nu poate fi perfect, nu exista bine sau rau, exista doar miscare si transformare permanenta, fara vreun scop sau vreo directie. Totul e aleatoriu si fiecare lucru care influenteaza tot din jurul lui si cu toate acestea totul este in echilibru. Nu cred ca exista un adevar mai mare decat faptul ca in jurul nostru este haos si noi facem parte din el. Nu are rost sa ne batem capul prea mult sa-l intelegem ci mai degraba sa ne acceptam nesemnificativitatea in cursul lucrurilor si sa nu ne mai impotrivim.
 

 
Metalfan: Cum ai descrie sunetul pe care ti-ar placea sa-l creezi dar inca nu ai reusit? Cum ai descrie sunetul pe care l-ai creat si-ti este cel mai drag?
Razvan Lazea-Postelnicu: Cantatul gutural, dar si sunete din natura. Daca pentru cantatul gutural mi-ar fi destul de usor in teorie sa gasesc o aproximare prin instrumente, dar nu m-am straduit destul, sa controlez sunete din natura pastrand o oarecare veridicitate mi se pare destul de greu.
Cel mai drag sunet e si unul din cele mai simple. O chitara acordata in jos, un fuzz cu mult low-end si lampi incinse. Huruitul primordial.

Metalfan: Iti multumesc pentru timpul si pentru raspunsurile oferite! In final doresti sa mai adaugi ceva sau sa transmiti cateva cuvinte cititorilor Metalfan.RO?
Razvan Lazea-Postelnicu: Multumesc si eu pentru atentie si multumesc din nou pentru oportunitate. As dori sa spun cititorilor Metalfan.RO sa continue sa sustina scena lor locala, oricare ar fi aceasta, sa sustina orice miscare originala, diversa sau expresiva si mai ales sa sustina pe cei care depun eforturi pentru ceea ce cred ca merita sa fie expus.
Autor: H.
   March 26, 2014  | 0 Comentarii  | 5234 Vizualizari « INAPOI

Comenteaza la: Razvan Lazea-Postelnicu (TAUUSK): coloana sonora pentru filme horror europene

COMENTARIUL TAU

Alte articole din Interviuri