interviuri rock

ROTTING CHRIST: Odiseea razboinicului grec

ROTTING CHRIST: Odiseea razboinicului grec
TRUPE : Rotting Christ

Au trecut mai bine de doua decenii de cand Rotting Christ si-au deschis propriul capitol in istoria muzicii extreme. Douazeci de ani marcati de o evolutie stilistica permanenta, timp in care grecii lui Sakis si-au cristalizat statutul de trupa legendara.
V-ati astepta poate ca un grup cu o asemenea activitate indelungata sa fie la apogeul carierei, sa dea semne de oboseala si platitudine. Nu si Rotting Christ! Creativitatea, energia si pasiunea grecilor pentru metal se afla in 2010 la cele mai inalte cote. Marturie in acest sens sta tocmai Aealo, cel mai recent produs discografic al trupei.
Ca de obicei Sakis a raspuns cu amabilitate intrebarilor noastre, iar daca vreti sa aflati mai multe despre codul razboinicului si purgatoriul indurat de fiecare luptator pe campul de batalie, daca turneul Rotting Christ va include si Romania, cat si o sumedenie de alte detalii interesante, va invitam sa cititi mai departe.




Metalfan: Rotting Christ nu mai are nevoie de nicio introducere si de aceea iti propun sa nu ne oprim la detaliile biografice si sa ne concentram direct pe ultimul vostru album de studio,
Aealo. Intr-o stire de presa aparuta  inainte de lansarea lui Aealo ai descris discul drept un album conceptual despre trairile unui razboinic in timpul unei batalii: teama, mahnire, furie. Pe ce se bazeaza acest concept? Sunt cateva indicii pe album cum ca mosternirea culturala greaca ar fi principala sursa de inspiratie, este o supozitie corecta?
Sakis: Da, mostenirea elena straveche este printre sursele de inspiratie, dar principalul concept este cel pe care l-ai mentionat deja si are de-a face cu sentimentele unui razbonic in timpul luptei.  Sentimente stranii, precum frica, furia, deznadejdea si multe alte senzatii pe care un razboinic le incearca in batalie.  Ascultand acest album vei avea senzatia ca te afli in mijlocul campului de razboi si te lupti cu cu propriile sentimente. Nu este un album dedicat razbioiului…dimpotriva.
Cand vei termina de ascultat discul te vei simti usurat, vei simti ca ai scapat de incercari la care numai un razboi te-ar putea supune!

Metalfan:Am perceput Aealo ca pe un album care continua sa exploreze teirtoriile muzicale etnice introduse pe Theogonia, dar in acelasi timp trupa incearca sa mearga inainte din punct de vedere creativ, iar rezultatul este unul proaspat si fascinant. Care sunt in opinia ta principalele diferente intre Theogonia si Aealo?
Sakis: Aealo este urmasul lui Theogonia, este copilul sau. Am impins granitele noastre stilistice mai departe, iar principala diferenta consta in aceea ca suna ca o singura piesa. Acest lucru se intampla pentru ca am compus intreg albumul in aceasta maniera. Este cu siguranta cel mai emotionant album pe care l-am compus si suna mai epic ca niciodata!


Metalfan: Theogonia a fost un album incununat de succes, care a fost intampinat cu aplauze atat de fani, cat si de presa, pana in punctul in care a ajuns sa fie considerat de unii cel mai bun din intreaga voastra cariera. A fost greu sa compui un nou album care sa atinga acelasi nivel calitativ ca precedentul? Imi imaginez ca presiunea a fost mare si cunoscand faptul ca esti o persoana foarte muncitoare, cred ca nu a fost o sarcina simpla sa compui Aealo….
Sakis: Este ceva obisnuit ca fiecare album foarte bun sa fie greu de depasit…asa ca acest lucru mi-a alimentat stressul si, nu iti ascund, ca mi-a creat si un sentiment de nesiguranta! Ca artist trebuie sa ma autodepasesc. Asa ca am tratat cu maxima seriozitatea procesul compozitional si m-am izolat mai bine de un an pentru a descoperi o modalitate de a calca pe potecile neexplorate ale sufletului meu.  Am lucrat diferit de data asta, m-am bazat mai degraba pe ganduri si mai putin pe chitara, am filozofat mult, am dormit putin si in cele din urma a aparut Aealo. Un album care cred ca va reprezenta un pas inainte pentru trupa si, tinand cont de reactiile de pana acum, cred ca am reusit sa cream un demn (si de ce nu mai bun) urmas al lui Theogonia.
De asemenea, de data aceasta am vrut sa nu ma bazez pe procedurile digitale care creaza atmosfera prin intermediul clapelor…am dorit sa creez ceva real, astfel incat am generat toata atmosfera plecand de la instrumente si coruri adevarate. Am folosit un cor grecesc specializat pe cantece de jale si am compus niste melodii cu adevarat oculte, care fac intreg albumul sa sune inuman, primitiv si cel mai important, unic. Sunt un vanator fara mila al cuvantului "Unic" si incerc din rasputeri ca piesele mele sa sune unic, ceea ce cred ca am realizat folosind corul si  aceste intrumente. Albumul suna ocult! Fidel radacinilor noastre! 



Metalfan: Fiind un album conceptual, oare piesele de pe Aealo urmeaza un fir epic continuu sau ilustreaza momente distincte si fara legatura intre ele pentru a comunica un subiect central?
Sakis: Intruchipeaza momente individuale cu scopul de a transmite o tema centrala. Si acest subiect are, asa cum ti-am mai spus, legatura cu sentimentele traite de un razboinic in timpul luptei. Am muncit din greu sa ii fac pe cei care asculta albumul sa simta respect si veneratie.

Metalfan: Nu este usor sa ghicesti despre ce este vorba in fiecare piesa pentru ca cele mai multe compozitii au titluri in greaca. Poti face o scurta traducere piesa cu piesa a lui Aealo?

Sakis: 1. Aealo - (Distrugere/catastrofa/decazut)
Este transferul termenului grecesc ΕΑΛΩ  in caractere latine si are semnificatia de catastrofa, distrugere, cel cazut. Este cel mai bun mod e a incepe un album si sa iti arati intentiile.

2. Eon Aenaos (Veac etern)
Veac etern in greaca…un secol plin de batalii. Una dintre piesele care ar putea intra pe un soundtrack, o piesa epica si agresiva…batalia continua…

3. Demonon Vrosis (Hrana demonilor)
Hrana pentru demoni in greaca veche. Hrana spirituala pentru voi de asemenea. Demonii o recomanda!

4. Noctis era (Era intunecata)
Este probabil hitul albumului. Aminteste pregnant de Non Serviam si este cea mai buna combinatie atat pentru fanii noi, cat si pentru cei vechi.

5. dub-saĝ-ta-ke (un blestem provenit dintr-o limba care nu mai exista)
O piesa intr-o limba moarta…Este un blestem atat liric cat si muzical

6. Fire, Death and Fear (Foc, moarte si frica)
Trei cuvinte care exprima senzatiile pe care le traiesti cand asculti piesa. Contributia corului face ca piesa sune cu adevarat…intunecat.

7. Nekron Iahes (Tipetele celor morti)
Vocile mortilor…cea mai experimentala piesa a noastra cantata de cor. Poti simti mortii!

8. Pyr Threontai (Focul care arde)
Un sunet specific Rotting Christ, o piesa realizata cu ajutorul lui Magus de la Necromantia, o compozitie  fierbinte precum focul

9. Thou art Lord (Tu esti Domnul nostru)
Singura piesa cu dimensiune anglo-saxona de pe acest album. Alan de la Primordial a facut ca aceasta piesa sa sune…celtic…cu un simt al sarcasmului indreptat impotriva religiei

10. Santa Muerte (Sfanta moarte)
Una dintre cele mai agresive compozitii ale albumului, cu cel mai bun bridge la mijlocul piesei.

11. Orders from the dead
O piesa a Diamandei Galas…O avem pe stapana intunericului pe albumul nostru. Ce ar mai fi de spus despre vocea ei?  Interpretarea sa iti va insoti visele sau mai degraba cosmarurile. Cu siguranta cea mai emotionanta piesa si poate una dintre cele mai pline de suflet compozitii din muzica! 

Metalfan: Dupa cum bine stii, o multime de trupe au incorporat in muzica lor elemente traditionale, folk, vrand probabil sa fie putin diferiti intr-o epoca a globalizarii. Dar modul in care tu ai folosit aceste influiente a facut ca sunetul vostru sa devina chiar mai intunecat si ocult decat inainte. Imi poti spune care ar fi secretul?
Sakis: Secretul rezida in elementele folk pe care le alegi prietene. Cand ascult trupe de folk ma simt ca si cum as fi la o petrecere a bunicilor…hey asta nu e metal! Dar pentru cei care cauta muzica traditionala, etnica in intreaga lume exista voci intunecate ascunse care striga din colturile cele mai bizare ale planetei si asta este exact ce am facut eu cu Aealo. Am cercetat cu atentie corurile polifonice originare din nordul Greciei care au legatura cu cantecele de jale, ale caror radacini duc in trecut, in stravechea Grecie.

Metalfan: Pe langa corul feminin exista pe Aealo si instrumente traditionale. Spune-ne te rog cum se numesc acele instrumente si unde ai gasit muzicienii care sa cante la ele?
Sakis: Sunt doar cateva instrumente traditionale pe albuim si la toate am cantat eu. De asemenea, eu sunt persoana care a compus toate liniile melodice ale corului, dar normal, nu am cantat eu! 



Metalfan:  Corul feminin traditional are o prezenta importanta pe Aealo; contributia sa depaseste statutul de aparitie exotica, e o parte integranta a compozitiilor, ansamblul nu ar mai functiona in lipsa acestui cor. Sunt curios: cum ai compus piesele? Ati lucrat impreuna de la inceput sau ai scris piesele fara cor si ai adaugat partitura corului mai tirziu?
Sakis: Am adaugat partile de cor mai tirziu, abia dupa ce am terminat de compus piesele si m-am decis ce linii melodice vreau sa folosesc. A fost, intr-adevar, destul de dificil sa lucrez cu niste doamne care nu stiau nimic despre metalul extrem, dar, pina la urma, ne-am inteles bine, am avut o colaborare productiva si, ceea ce e cel mai important, rezultatul este unul unic.

Metalfan: Si cum ati reusit sa va intelegeti, avind in vedere ca veneati din medii muzicale destul de diferite?
Sakis: Asa cum v-am mai spus, la inceput a fost un pic mai greu, propunerea mea li s-a parut ciudata, pentru nu mai ascultasera niciodata genul asta de muzica. Au fost destul de socate, dar, dupa aceea s-au lasat cuprinse de atmosfera si asa s-a facut ca lunga mea cautare pe tarimul muzicii traditionale grecesti si-a gasit implinirea care poarta numele acestui cor polifonic, Pleiades.

Metalfan: Aealo are o atmosfera tribala, e ceva ce ai cautat intentionat, sau pur si simplu s-a intimplat ca muzica sa mearga in directia asta, in timpul inregistrarilor?
Sakis: Am facut totul dupa un plan, si cind zic plan, ma refer la faptul ca totul este rezultatul unei cautari profunde in avatonul [loc neumblat, in greaca] sufletului meu. Am umblat mult pe cararile neumblate ale sufletului meu inainte sa incep sa compun piesele si asta e rezultatul pe care l-am vrut de la inceput. In plus, pentru ca a fost foarte important pentru mine ca acest album sa emane o atmosfera primitiva, pentru a o obtine, ne-am mutat pe Muntele Zeilor, Olimp, in studioul Lunatech si astfel, am creat un album inspirat de ambianta acelor locuri.

Metalfan: Aealo este un album unitar, forta lui sta in atmosfera pe care o creeaza impreuna toate piesele, dar nu are hituri, piese care sa prinda repede, exceptind, poate, Demonon Vrosis. Te-ai gindit ca un astfel de album risca sa fie ignorat de ascultatorii cu mai putina rabdare? Sau poate ai vrut sa te adresezi unui public mai matur?
Sakis: Aealo este un album unitar, care functioneaza ca un intreg si ai observat bine ca nu contine nici un hit, asa cum aveau albumele noastre de pina acum. Asta a fost intentia mea de la inceput si ma bucur sa constat ca mi-a reusit. Am vrut sa fac un album care sa fie ascultat de la un capat la celalalt, ca si cum ar fi o singura piesa! Si cum cea mai mare parte a reactiilor pozitive a venit de la persoane trecute de 30 de ani, se pare ca raspunsul la ultima parte a intrebarii este da!

Metalfan: De partea grafica a lui Aealo s-a ocupat desenatorul Jérôme de la Season of Mist. Ce parere ai despre rezultat ?
Sakis: Eu am trasat directia generala pentru grafica lui Aealo si Jérôme a creat una dintre cele mai bune coperti ale trupei… poate cea mai buna. El cunoaste foarte bine istoria antica a Greciei si a facut o reprezentare a tot ceea ce Aealo are mai bun. Contributia mea la partea grafica a fost nesemnificativa… am lasat mina libera artistului si rezultatul este de proportii cu adevarat epice!



Metalfan: Ai avut si niste invitati pe acest album care s-au integrat foarte bine in concept si au contribuit a succesul discului. Cum ai intrat in legatura cu Alan A. Nemtheanga si cum de te-ai gindit sa-l inviti pe album, in primul rind?
Sakis: Ma stiu cu Alan de la inceputurile trupei, e unul dintre fratii mei intru metal, asa ca, atunci cind scriam Thou Art Lord, mi-am zis ca vocea lui s-ar potrivi foarte bine cu atmosfera piesei. Asa ca l-am intrebat si el a acceptat cu bucurie. A fost o placere sa lucrez cu Alan… Si, da este pentru prima data cind puteti auzi un accent englezesc pe o piesa Rotting Christ!!!

Metalfan: Una dintre cele mai interesante piese de pe Aealo este Orders from the Dead, o colaborare a trupei Rotting Christ cu diva Greco-americana Diamanda Galàs. E una dintre cele mai intense si impresionante piese pe care le-am auzit in ultima vreme. Cum ai convins-o pe Diamanda Galàs sa accepte noua varianta a piesei?
Sakis: Diamanda e de origine greaca si a raspuns pozitiv propunerii mele de a face impreuna piesa asta, pentru ca, pur si simplu, am vorbit de la un suflet la altul. Avem noi, grecii din toata lumea, un fel al nostru de a ne intelege intre noi. Dar provocarea cea mai mare o aveam in fata abia dupa ce ea a acceptat: trebuia sa rescriu muzica unui cintec de-al Diamandei Galàs! O mare provocare! Dar m-am concentrat, am intrat in atmosfera cintecului si sunt mai mult decit onorat de faptul ca Diamandei i-a placut cum a iesit varianta mea.

Metalfan: Ai luat in calcul posibilitatea de a mai lucra cu Diamanda Galàs pe viitor, poate pe un album intreg? Ea mai facut asta in 1994, impreuna cu John Paul Jones, au scos impreuna discul The Sporting Life.
Sakis: E greu de spus, pentru ca ea isi vede de drumul ei muzical si noi de al nostru, dar daca se va mai ivi o oportunitate ca asta, voi fi mai mult decit bucuros sa compun ceva pentru cea mai mare artista de avangarda din lume.

Metalfan: Versurile piesei Orders from the Dead se refera la armenii, grecii si asirienii victime ale genocidului turc. E un lucru stiut ca ai vrut dintotdeauna sa delimitezi trupa de orice ideologie nationalista sau neo-nazista, spunind, cu fiecare ocazie, ca nu asta este mesajul pe care muzica ta vrea sa-l transmita. Piesa Order from the Dead poate fi interpretata ca o declaratie politica, te-ai gindit la asta ?
Sakis: Nu are nici o legatura cu armenii sau asirienii. E doar o referire la un fapt istoric, care s-a potrivit conceptului albumului si nu are nimic de-a face cu ideologia nazista, extremista sau a partidelor de dreapta… E o opera de arta, prietene, si Rotting Christ nu are nici o legatura cu nici una dintre conotatiile politice pe care unii sau altii vor sa le vada in piesa asta. Si cu asta, basta.

Metalfan: Ce-ti place cel mai mult la Aealo ?
Sakis: Atmosfera primitiva, salbatica, pe care am obtinut-o datorita felului special in care am produs albumul. O productie in care am pus mai mult suflet decit aparatura.



Metalfan: Dupa 20 de ani de activitate, Rotting Christ arata ca o trupa proaspata si plina de energie. Care e secretul longevitatii si creativitatii tale?
Sakis: Sunt nebun dupa muzica si am rezistat si m-am razvratit impotriva tuturor restrictiilor cu care m-a confruntat, numai ca sa pot cinta in continuare metal! Poate ca unora nu li se pare mare lucru, dar credeti-ma, am sacrificat multe lucruri de-a lungul timpului ca sa pot sa am timpul si capacitatea de a crea muzica metalica.

Metalfan: Stiai ca Nightfall, o alta trupa greaca legendara, s-au reunit? Ai tinut legatura cu ei?
Sakis:  Da, am auzit si chiar sunt curios ce or sa scoata. Sper sa vina cu ceva remarcabil.

Metalfan: Ce muzica mai asculta Sakis zilele astea? Ce albume te-au impresionat in ultimul timp?
Sakis: Mi-a placut ultimul Overkill si ultimul Slayer mi-a placut si el. Ascult si muzica etnica, de prin cele mai ciudate colturi ale lumii. Sunt un cercetator al naturii umane, am calatorit in jurul lumii; ascultind muzica traditionala a cuiva poti sa iti dai seama ce fel de om este si imi place foarte mult sa cunosc oamenii prin muzica lor. Nu-i nevoie sa-ti dau nume… N-are nici o relevanta.

Metalfan: Vad ca deja aveti o multime de concerte si turnee pentru anul asta, dar nu am reusit sa gasesc Romania printre destinatiile voastre. Aveti de gind sa mai veniti la noi anul asta sau nu?
Sakis: Ati innebunit? Un turneu mondial fara Romania nu se poate numi turneu mondial! In curind vom actualiza lista de concerte cu niste date de la voi din tara. Vom veni in Romania cu ocazia turneului balcanic, care va incepe probabil in septembrie. Astept cu nerabdare sa cintam la voi, prietene. Ne simtim minunat de fiecare data, vorbesc serios, nu e doar un compliment.

Metalfan: Ei bine, multumim pentru interviu. Toate cele bune din Romania!
Sakis: Salutari tuturor metalistilor si metalistelor din Romania si sa ne vedem cu bine, curind! Dragos, tineti-o tot asa si ramineti mereu MetalFani adevarati!


Autor: Klawz, Dragos P.
Vezi galeriile trupelor: Rotting Christ

   February 26, 2010  | 4 Comentarii  | 14044 Vizualizari « INAPOI

Comenteaza la: ROTTING CHRIST: Odiseea razboinicului grec

  • Respect!!!

    1. Posted by Sake | 26 Februarie 2010 10:16
  • Sake, multumim pentru support!

    2. Posted by Geralt de Rivia | 26 Februarie 2010 11:26
  • Super trupa, Super album.... Ce ar mai fi de spus? Nevedem la toamna!!!!!!!!

    3. Posted by dioadi | 01 Martie 2010 22:46
» vezi toate comentariile
COMENTARIUL TAU

Alte articole din Interviuri