LAIBACH - Spectre

Spectre FORMAT: CD
DATA APARITIEI: 03.03.2014
CASA DE DISCURI: Mute Records
 
10.0
NOTA METALFAN:
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
 
8.4
NOTEAZA ALBUM: 14 voturi

Top 2014: #89
Laibach more
Componenta:
Milan Fras – voce
Ivan Novak – lumini, proiectii, electronica, voce
Mina Špiler – voce, clape
Janez Gabri? – baterie
Luka Jamnik – sintetizator
Sašo Vollmaier – sintetizator

TRACKLIST:

01. The Whistleblowers02. No History03. Eat Liver!04. Americana05. We Are Millions And Millions Are One06. Eurovision07. Walk With Me08. Bossanova09. Resistance Is Futile10. Koran11. The Parade12. Love On The Beat13. Just Say No!14. See That My Grave Is Kept Clean

Laibach nu e chiar o trupă de metal, dar e cu toate acestea un fenomen. Laibach e până la urmă singura formaţie cu adevărat paradigmatică ce a ieşit vreodată din Europa de Est. În această calitate au şi influenţat cam pe toată lumea de la Bile la Marilyn Manson, adică pe toată lumea care s-a apucat de rock / metal industrial după anii optzeci ai secolului XX. Iar Rammstein, după câte se ştie, ar trebui să le plătească drepturi de autor de fiecare dată când deschid gura.

 Să inversăm totuşi teza de mai sus: deşi operează în general cu sunete electronice, Laibach e în realitate o trupă de heavy metal. Căci metalul, ca să fin poetici, nu se află în coardele unei chitări. Este mai mult metal în vocea ominoasă a lui Milan Fras şi în muzica marţial-wagneriană a formaţiei slovene decât în toată discografia Stratovarius. În ultima vreme eticheta oricum nu mai înseamnă prea mult. Mai nou sunt considerate metal şi trupe ca Apocalyptica sau Van Canto. Să spunem mai bine că Laibach e una dintre cele mai „heavy” chestii ce au apărut vreodată în muzică – şi asta în toate sensurile cuvântului.

 În ce priveşte acum relaţia cu trupa germană cunoscută pentru nemuritorul şlagăr Pussy, s-ar putea afirma că Laibach cântă muzică Rammstein pentru adulţi. Această afirmaţie chiar a fost făcută – şi chiar de către unul dintre membrii formaţiei din Trbovlje. Ea este semnificativă pentru concepţia artistică a muzicienilor sloveni. Căci corect ar fi să spui invers: Rammstein cântă muzică Laibach pentru adolescenţi. În acord cu filosofia Laibach nu există însă originale, există doar copii, astfel că din punctul lor de vedere ambele afirmaţii sunt la fel de adevărate. Această filosofie explică şi faptul că trupa lucrează foarte mult cu materiale „ready-made”, că remixează adică orice, de la imnuri naţionale (v. albumul Anthems din 2004) şi Beatles (v. albumul Let It Be din 1988) la Europe (The Final Countdown) şi Rammstein (Ohne Dich). Unul dintre cele mai bune „coveruri” de-ale lor se găsește de altfel chiar pe Spectre. Este vorba de cântecul lui Blind Lemon Jefferson, See That My Grave Is Kept Clean. Piesa nu are accidental nici un fel de implicaţii politice. Ea se prezintă ca prelucrarea digitală a spiritului şamanic original al bluesului şi pune în practică ideea pe care o formulează Milan în No History: să învăţăm din înţelepciunea vechilor eroi, să învăţăm să ne facem neînţeleşi.

 

Întrebarea e desigur ce nevoie are Laibach în aceste condiţii de compoziţii originale. Cineva remarca de exemplu pe Pitchfork că nimeni nu ascultă Laibach pentru cântece, toată lumea o face pentru atitudine. Asta ar fi adevărat dacă piesele trupei ar fi lipsite de personalitate, dar nu e cazul. Nu se poate nega pe de altă parte că muzica Laibach sună în ultima vreme tot mai nostalgic. Dar asta e o problemă generală, ca să zic aşa. Muzica industrială a fost ucisă de progresul mijloacelor tehnice de producere a sunetului şi în acest context cei mai mulţi dintre fondatori – Die Krupps de exemplu, care au revenit anul trecut cu un album ce trimite atât prin titlu (The Machinists of Joy) cât şi prin stil la anii optzeci – abia dacă mai au ceva de spus. Cele câteva tendinţe înnoitoare de pe Spectre – ceva dubstep în No History, ceva triphop în Americana – nu fac nici ele altceva decât să scoată în evidenţă caracterul optzecist al stilului, care aminteşte nu odată de Depeche Mode-ul timpuriu.

Tăişul avangardist al muzicii Laibach s-a mai tocit deci, dar repet, trupa mai e încă în stare să scrie piese cu caracter. Apoi, diferenţa dintre sloveni şi Krupps e că în cazul primilor muzica a fost întotdeauna şi este încă este total subordonată concepţiei (politice). Există la ei o perspectivă strategică foarte clară şi efectul albumelor şi al cântecelor este calculat în funcţie de aceasta. Inovaţia stilistică de dragul inovaţiei nu îşi are aici locul. Concepţia este în schimb adaptată de fiecare dată situaţiei. Spectre trimite astfel la Kapitalul din 1992, în măsura în care spectrul din titlu trimite la rândul lui în mod evident la Manifestul Partidului Comunist (ăla conceput de Marx şi Engels şi care începe cu „o stafie umblă prin Europa”).

 E interesant de observat că tocmai subordonarea consecventă a stilului faţă de concepţia politică e cea care îi deranjează în general pe critici. Tocmai acest aspect nu este luat în serios. Într-o revistă culturală românească de exemplu, recenzentul breaz al casei a comparat, în mod complet halucinant, piesa centrală a albumului Spectre (Eurovision) cu Dancing in The Street, un cântecel scris de Marvin Gaye şi Ivy Jo Hunter, pe care majoritatea lumii îl cunoaşte în variantă Bowie / Jagger (iar minoritatea în variantă Van Halen). Asta e ca şi cum ai compara Angel of Death de Slayer cu Angel de Aerosmith pe principiul că ambele au ceva de-a face cu îngerii. E desigur adevărat că numai cine nu munceşte nu greşeşte, dar pare a fi vorba aici de o greşeală ci de o perspectivă interpretativă asumată până la capăt. Omul pare a fi convins că Spectre a fost conceput într-un registru umoristic, probabil în ideea că nu te poţi declara în ziua de azi marxist decât cel mult în glumă.

 Odată cu lansarea albumului, a fost înfiinţat şi partidul virtual Spectre. Poate deveni oricine membru pe gratis, carnetul de partid e însă pe bani.


Gabriel Szünder more Nota: 10


Posted at 15:06 |  21 Mai 2014  | 2 Comentarii  | 5326 Vizualizari

Comenteaza la: Spectre

  • stai calm, maica, mai sunt si altele

    1. Posted by L M G | 30 Mai 2014 13:06
  • Ce e haios (sau trist) e ca au mai avut un partid, al carui membru sunt, dupa ce am cotizat. Am si carnetul pe undeva printre multe hartii. Nu inteleg de ce le-a mai trebuit inca o formatiune politica :)))

    2. Posted by tzugu | 23 Iunie 2014 12:36
COMENTARIUL TAU

Alte Albume

Har

Trupa: Dordeduh
Aparitie: 29.05.2021
Casa de discuri: Prophecy Productions
 - Har
TRACKLIST
01. Timpul întâilor02. În vielistea uitarii03. Descânt04. Calea magilor05. Vraci de nord06. Desferecat07. De neam vergur08. Vaznesit

Obarsie

Trupa: Sur Austru
Aparitie: 12.02.2021
Casa de discuri: Avantgarde Music
 - Obarsie
TRACKLIST
1. Cel din urma2. Taina3. Codru Moma4. Cant adanc5. Caloianul6. Ucenicii din Hartop I7. Ucenicii din Hartop II

Long Day Good Night

Trupa: Fates Warning
Aparitie: 06.11.2020
Casa de discuri:
 - Long Day Good Night
TRACKLIST
01. The Destination Onward02. Shuttered World03. Alone We Walk04. Now Comes the Rain05. The Way Home06. Under the Sun07. Scars08. Begin Again09. When Snow Falls10. Liar11. Glass Houses12. The Longest Shadow of the Day13. The Last Song

Grandeur

Trupa: White Walls
Aparitie: 23.10.2020
Casa de discuri:
 - Grandeur
TRACKLIST
01. False Beliefs02. Eye for an I03. Home Is on the Other Side04. Holy Worse05. Velvet06. Speaking in Tongues07. Starfish Crown08. Locked-in Syndrome09. Month’s End10. The Descent11. Marche Funèbre

Gloria

Trupa: The Mono Jacks
Aparitie: 26.01.2020
Casa de discuri:
 - Gloria
TRACKLIST
01. Nemuritori02. Ce se întâmpla03. Gloria04. Om05. Umeri aurii06. Caleidoscop07. Spuneai08. Caffè sospeso09. Noua vieti10. Ce ramâne11. Zbor

The God-Shaped Void

Trupa: Psychotic Waltz
Aparitie: 14.02.2020
Casa de discuri: InsideOut
 - The God-Shaped Void
TRACKLIST
01. Devils and Angels02. Stranded03. Back to Black04. All the Bad Men05. The Fallen06. While the Spiders Spin07. Pull the String08. Demystified09. Season of the Swarm10. Sisters of the Dawn11. In the Silence