interviuri rock

Alex Deak (FRIG): Noi încercăm să călătorim printre sunete

Alex Deak (FRIG): Noi încercăm să călătorim printre sunete
TRUPE : FRIG

 Despre trupa locală de progressive metal cu o mulţime de alte tangenţe, FRIG, n-am aflat până când n-am intrat în legătură cu membrul Alex Deak, cel care compune secvenţe pe sintetizator în acest grup. Asta s-a întâmplat de curând, când a fost pus la cale acest interviu. Ulterior am descoperit că mai toţi membrii din această formulă de şase au urmat câte o şcoală de muzică în diferite oraşe din ţară şi nu numai, fiind interesaţi atât de rock şi metal, cât şi de funk, jazz şi alte subgenuri conexe. În ceea ce priveşte natura muzicii, Cătălin Doru de la Kogaionon a comparat-o cu creaţia Gothminister, asemănând vocea cu ceva amprente lăsate de Peter Steele şi subliniind caracterul introspectiv al compoziţiilor. E vorba despre mult cosmos în muzica recent înfiinţatului grup, lucru pe care l-am discutat în dialogul de mai jos. Tot aici veţi afla mai multe despre albumul de debut al acestei trupe din Bucureşti, numit vid nocturn”, care va fi lansat pe 16 iunie la Amfiteatrul Mihai Eminescu, într-un concert special. 

 
Metalfan: Salut şi bine ai venit la Metalfan! Trec de faza în care vă întreb cât de frig vă poate fi încât să vă numiţi trupa aşa şi zic să vorbim despre muzica FRIG. Am un sentiment că mulţi încă n-au descoperit-o, dar se va întâmpla treptat pentru o parte bună din ei. „Industrial avant-garde drone metal” aflăm din descrierea trupei. Mie îmi sună a progressive metal curat, în stilul avangardiştilor din lumea extremă a anilor ’90. Înţeleg că felul în care se compun anumite soundscapes e din registrul muzicii drone, dar ele se aud ca nişte nuanţe pe single-urile pe care le-aţi prezentat până acum şi, cred că nici drone, nici industrial nu descriu prea bine genul abordat de FRIG. În loc de industrial aş zice electronica. Dar noi nu am auzit toată muzica creată de voi până acum, aşa că am să te rog să ne explici propria perspectivă asupra subgenurilor pe care se bazează această trupă. 
Alex Deak: Synth-urile de pe piesele create emit în mod nuanțat sunete drone, categoria din care fac parte țin de muzica electronica, ca subgen, de asemenea, genul industrial face parte tot din aria muzicii electronice, un alt exemplu asemănător ar fi krautrock, toate fiind obținute cu ajutorul instrumentelor electronice, cum și genurile post-metal și progressive metal derivă din categoria avant-garde-ului. Fiecare melodie în parte exprimă o viziune diferită asupra călătoriei spațiale a sunetelor.
 
Metalfan: Despre albumul de debut, vid nocturn”, în primul rând, de ce are forma asta? Dacă poate fi vorba despre aşa ceva, ce fel de cod poate imita această formă fără majuscule şi cu ghilimea doar la sfârşit? 
Alex Deak: Titlul albumului nu ține de un „cod” anume, reprezintă de fapt povestea albumului pe scurt, prin trei elemnte referitoare la călătoria în spațiul cosmic (vid), prin luneta unui telescop pe cer întunecat (nocturn) în secunde de arc (”). 
 
Metalfan: Ştim că show-ul de lansare al acestui debut e programat pentru iunie, în Bucureşti, când, cel mai firesc, veţi aduce materialul fizic. Când va putea fi ascultat şi achiziţionat albumul în varianta digitală? 
Alex Deak: Am finalizat înregistrările la piesa bonus („Exogenesis”) şi publicarea acestuia va fi anunţată pe reţelele de socializare şi pe platforma online undergroundmusic.ro.

Metalfan: Apropo de asta, zilele astea, materialele muzicale ajung mai întâi în online, prin free streaming şi abia apoi ele devin disponibile într-un format fizic sau bune de cumpărat în versiunea digitală. Deşi mulţi dintre cei de rit vechi ar fi tentaţi să spună că acesta nu e un obicei corect, este totuşi cea mai fezabilă abordare prin care muzica ajunge în atenţia oamenilor astfel încât discurile să poată fi ulterior cumpărate. Se face extrem de multă muzică în zilele noastre şi sunt foarte puţini cei care au răbdare să o descopere prin informaţiile din media sau social media, sau să intre într-un shop şi să-şi aleagă muzică în funcţie de referinţe, imagine etc. Există în continuare astfel de colecţionari, dar cei mai mulţi dintre noi vor o experienţă imediată prin care li se dă posibilitatea de ascultare a unui disc cap-coadă, fără costuri. Tu ce crezi despre treburile astea?
Alex Deak: Așa cum aspirațiile auditoriului țin de evoluția media în online, muzica devine accesibilă după forma cerută de către auditoriu, cu părere de rău, uneori tinde a lua forma plastică a unor curente vestimentare, [care contează] mai mult decât creația în sine.
 
Găsim ascultători de rit vechi în imaginea unor colecționari, puțini ascultători mai simt mirosul interior al unui album proaspăt lansat, atât de puțini au mai răsfoit un booklet sau vizitat un magazin dedicat. Așa se întâmplă atunci când comoditatea din zilele noastre devine incompatibilă cu aprecierea artei muzicale, unde mulți vor să audă întâi click-ul de la săgeata de descărcare a unui album online pentru a-și forma o părăre, ca o reformulare: formele plastice cerute de către internauții comozi – trist.
 
Metalfan: Concertul de lansare a albumului vid nocturn” va avea loc la Amfiteatrul Mihai Eminescu. Bănuiesc că acesta este inclus într-un eveniment, amfiteatrul cu pricina fiind un spaţiu mult prea mare pentru o trupă nouă, cum e FRIG. Sau poate că aveţi un film precis cu acel spaţiu, indiferent de cum va arată acesta cu un public format din o sută sau două sau câte vor fi de oameni.  
Alex Deak: Natura subiectului pe care îl abordăm nu ne permite prezentarea compozițiilor de pe album în spații închise, am căutat înainte de toate acustica spațiului menționat, cât și poziționarea sa geografică și vrem că auditoriul să aibă parte de o experiență într-un mod diferit, referitor celor anterioare.
 
FRIG by Gheorghe Paraschiv
© Gheorghe Paraschiv

Metalfan: Spune-mi, te rog şi despre latura vizuală a acestei trupe. Am citit pe undeva că plănuiţi să vă folosiţi şi de acest mediu în live-urile viitoare. Ce ne poţi spune despre aspectul ăsta în contextual concertului de lansare? 
Alex Deak: Momentan, detaliile despre mediul live nu pot fi expuse din motive tehnice.
 
Metalfan: Am aflat că ai luat lecţii de sintetizator la o şcoală din Danemarca. Spuneai într-un interviu acordat pentru Din Întunerec că acolo ţi s-a prezentat paradigma care transmite că synth-ul nu e ca un pian, drept urmare, învăţarea acestui instrument nu se bazează pe rigori atât de fixe, ci pe pur experiment. Cât de intense crezi că au devenit experimentele tale cu acest instrument de-atunci până astăzi? Cât crezi că îţi permit influenţele din muzica ascultată de-a lungul vieţii – pe care le resimţi conştient sau inconştient – să explorezi sintetizatorul şi să-l faci să exprime nemaiauzitul? 
Alex Deak: Aș pune în lumină sunete extinse, compuse, alternate și bizar redate decât „nemaiauzite”, atât față de pian, pe care nu îl consider riguros, deopotrivă limitat, cât și față de celelalte instrumente. A experimenta natura temei noastre ține mai mult de expresia ecuației din întreaga compoziție, propusă într-un mod conștient.
 
Am descoperit cum complexitatea codului său binar îl poartă pe compozitor acolo unde nu s-ar fi aşteptat. Uneori, creierul nostru percepe o micro-parte din tot ceea ce sintetizatorul are de exprimat. Așa cum am menționat anterior, acesta devine un explorator care, atunci când îl aducem ca subiect privind îndeaproape subgenurile ariei electronice și nu numai (de exemplu, nu-jazz), devine creionul mecanic al desenului tehnic, unde fiecare moment în compoziție reprezintă o vastă descoperire a unor sunete abstracte. 
 
Metalfan: Este mai mult decât evident că trupa voastră are un concept vital bazat pe ceea ce înţelegeţi sau observaţi cu privire la cosmos. Mi-ar plăcea să vorbim mai mult despre treaba asta. Tot în acel interviu în Din Întunerec descriai albumul de debut ca „a story to travel in the Universe”. Eu cred că muzica este singurul mediu artistic care poate transcende graniţele planetei care ne ţine în viaţă. Literatura, filmul, artele plastice şi toate combinaţiile dintre acestea se rezumă doar la noi – cei care trăim pe pământ alături de celelalte forme de viaţă care ne înconjoară – şi ne fac să ne înţelegem mai bine între noi, fiind practic o manifestare a interrelaţiei abstracte sau afective dintre indivizi. Frecvenţele însă pot ajunge mai departe de atât. Deci, muzica în general, umblă prin Univers, fie bună sau rea, cum înţelegem noi. Aş vrea în schimb să ne explici cum ilustrează muzica pe care o compuneţi tematica aleasă.  
Alex Deak: Într-o continuă modulație avant-garde, de-aici și albumul devine o poveste a călătoriei în megaverse. În spațiul cosmic întâlnim sunete și vibrații (planeta Mercur), de la planete până la nebuloase, corpuri Messier, spații abisale, sisteme solare, transformate din vibrații electromagnetice în sunete, noi încercăm să călătorim printre sunete şi să expunem povestea din spatele versurilor.      
 
Metalfan: De când au început oamenii să folosească sintetizatoare pentru a se exprima, mai toţi au căzut de acord că acest instrument scoate sunete din the outer space. Aşa ne imaginăm noi că sună treaba dincolo. Care alte instrumente ţi se par potrivite pentru a reprezenta tematica voastră cu cosmosul? 
Alex Deak: Toate instrumentele, fiecare în parte atinge forma unui sunet spaţial, în modul său diferit, totul ţine de cum devin asamblate aceste sunete. 
 
FRIG by Gheorghe Paraschiv
© Gheorghe Paraschiv

Metalfan: Crezi în extratereştri? 
Alex Deak: Fără puls… Glumeam. Momentan, SETI nu deține dovezi clare din emisiile radio și semnalele de bandă îngustă, dacă există forme de viață exo-planetare, acestea ar fi pesemne mai mult sub forma unor microorganisme. Din toate cercetările actuale, bacterii există peste tot unde lumina poate pătrunde. Avem cea mai apropiată stea Alpha Centauri la o distanță de 4.3 ani lumină, un eventual semnal radio s-ar fi transmis în ~8 ani de pe Terra și înapoi, în concluzie, să nu devenim confuzi.
 
Metalfan: Ţi se pare okay că NASA prezintă cosmosul oamenilor simpli prin CGI şi nu prin capturi, de cele mai multe ori?   
Alex Deak: Recomand o carte a lui Vincent Campbell referitor la subiectul întrebării: „Science, Entertainment and Television Documentary”. Există un cod al culorilor atribuite fiecărui gaz din spațiul terestru, cât și cosmic, imaginile brute au nevoie de procesare pentru ca publicul larg să perceapă capturile inițiale din telescop, de aceea ei redau aceste capturi prin prisma unui peisaj fractal pentru o amplă percepție, atâtă vreme cât nici noi nu avem un Pământ plat.

Metalfan: Crezi că oamenii au capacitatea de adaptare în spaţiu? 
Alex Deak: Depindem de mai mulți factori, ținând cont atât de compușii gazoși din atmosferele planetelor, cât și de câmpul magnetic al acestora – un scut (unele planete nu îl au, cum ar fi planeta Marte) împotriva mediul exo-planetar, a radiațiilor cosmice (CMBR) cât și a vânturilor solare, imposibil fără un mediu protector. Planeta Jupiter nu deţine suprafaţă de sol, reprezintă sfera unui spaţiu gazos. Din câte știm, organismele se adaptează la schimbări climatice, de ce nu. 
 
Metalfan: Hai că las cancanul pentru că vreau să te întreb despre un album apărut anul acesta, în cele mai puţin de trei luni trecute. Ce album din 2018 îţi place? Dacă nu ţi-a plăcut nimic de anul ăsta, mergi cu un an mai spate, dacă nici 2017 nu e în regulă, tot aşa, pând când ne recomanzi ceva.  
Alex Deak: Ulver, „The Assassination of Julius Caesar”.
 
Metalfan: Cred că ar trebui să ne oprim cu interviul ăsta. Ca ultimă întrebare, dacă trupele de muzicieni ar trebui să aibă un manifest aşa cum au făcut câţiva artişti suprarealişti în secolul trecut, cum ar suna manifestul FRIG rezumat în câteva rânduri?
Alex Deak: Explorăm un peisaj muzical diferit, abordând un subiect destul de real, încât poate fi interpretat de către auditoriul larg în sensuri pe atât de diferite. 
 
Metalfan: Îţi mulţumesc foarte mult pentru timp şi răbdare. Ca de obicei, ultimele vorbe îţi aparţin şi le dai valoarea pe care o vrei. 
Alex Deak: Avem nevoie să privim dincolo de orizont, așa că noi am încercat să redăm povestea acestui fenomen călător în spațiu. Vă lăsăm să o ascultați mai departe.
 
Autor: Gina S.
   March 15, 2018  | 0 Comentarii  | 1034 Vizualizari « INAPOI

Comenteaza la: Alex Deak (FRIG): Noi încercăm să călătorim printre sunete

COMENTARIUL TAU

Alte articole din Interviuri