interviuri rock

Chen Balbus (Orphaned Land): Cred sincer că muzica este cea mai puternică formă de a transmite un mesaj

Chen Balbus (Orphaned Land): Cred sincer că muzica este cea mai puternică formă de a transmite un mesaj
TRUPE : Orphaned Land

 Prima dată i-am avut invitați la Metalfan pe cei de la Orphaned Land în urmă cu 12 ani. Pe atunci, interlocutor mi-a fost chitaristul Matti Svatizky. Între timp, atât el, cât și Yossi Sassi, unul dintre membrii fondatori, au părăsit trupa și, odată cu plecarea lor, au apărut din ce în ce mai multe voci care își exprimau îngrijorarea cu privire la viitorul trupei. Dar orice semn de întrebare a fost spulberat la începutul anului, când israelienii au lansat excelentul „Unsung Prophets & Dead Messiahs”, cel de-al șaselea album al carierei. Despre acest disc, dar și despre multe alte subiecte, am stat de vorbă cu chitaristul Chen Balbus.  

© Zoha Ron Photography
 
Metalfan: Bine ai venit pe Metalfan, Chen! Orphaned Land tocmai ce a lansat „Unsung Prophets & Dead Messiahs”. Permite-mi, pentru început, să vă felicit pentru acest disc. Noi, la Metalfan, credem că este un album extraordinar, cu un mesaj profund și se înscrie deja ca un candidat serios în cursa pentru albumul anului.
Chen: Salut! Mulțumesc pentru oportunitate și sunt recunoscător pentru aprecieri! Noi am muncit din greu tocmai pentru ACEST tip de reacție!
 
Metalfan: Cum sunt lucrurile în tabăra Orphaned Land? Reacțiile din partea publicului și presei s-au ridicat la nivelul așteptărilor voastre?
Chen: Până acum, foarte bune! Am avut acest obiectiv (îl avem de fiecare data, dar acum mai mult ca oricând) să lansăm un super-mega-extraordinar album care să le depășească pe cele precedente. Mă bucur să pot spune că am reușit! Oamenii adoră albumul și susțin peste tot că este cel mai bun produs al nostru de până acum. Sunt foarte mândru!
 
Metalfan: Pentru că „Unsung Prophets & Dead Messiahs”  este un album conceptual, aș vrea să ne oprim puțin la povestea care stă la baza lui. De ce ați ales „Alegoria peșterii” de Platon ca principala temă de inspirație?
Chen: Spre deosebire de „All Is One”, de data aceasta am ales să ne reîntoarcem la albumul conceptual. Ne-am dat seama că pentru noi cel mai bine este să spunem o poveste pe muzică de la început până la final. Cea mai grea parte este desigur să găsești acea poveste care să se potrivească cu ideea evenimentelor pe care le trăim în viața noastră de zi cu zi. Încă din prima zi, Orphaned Land a vorbit despre acceptare și unitate, indiferent de credință, religie sau orice altceva. Dintr-o dată, după căutări intense, am realizat că „Alegoria peșterii” a lui Platon se potrivește perfect cu ideea noastră și reflectă chiar până în zilele noastre felul în care oamenii se comportă. Și să nu uităm că „Mitul peșterii” a fost scris probabil acum 3000 de ani [N. red.: ar fi mai degrabă 2360 ani; se presupune că Platon a scris „Republica” în 360 î.Hr.)
 
Metalfan: Ne putem lesne imagina cine sunt acei mesia morți, dar cine ar putea fi acei profeți necunoscuți? Crezi că există astfel de profeți și astăzi?
Chen: Acei profeți sunt cei care vorbesc cu vocea rațiunii, o voce a păcii, a toleranței și unității. Sunt cei care au încercat să se împotrivească sistemului și au sfârșit uciși. Oameni precum Victor Jara, Martin Luther King și alții. De fiecare dată când cineva vrea să revoluționeze lumea sfârșește asasinat. Dacă există profeți astăzi? Probabil, dar nu vei putea să auzi vreodată de ei din moment ce toată mass-media este preocupată doar de Kim Kardashian și alte personaje de acest fel.
 
Metalfan: Orphaned Land nu a fost niciodată o trupă de metal obișnuită. Fără excepție, toate albumele voastre au adus la viață mesaje puternice și idei îndrăznețe. Ca muzician, dar în același timp component al acestei trupe încă din 2011, ce este mai important pentru tine, muzica sau mesajul din spatele ei?
Chen: Aș spune că merg mână în mână. Sunt foarte multe feluri de a transmite un mesaj, dar eu cred sincer că muzica este cea mai puternică formă de împărtășire a unui mesaj. Îți dau exemplu cazul meu, de fiecare dată când ascult muzică mă concentrez pe melodie, pe compoziție și de-abia dacă sunt atent la versuri. Dar când o melodie te captivează, în cele din urmă devii mai atent și ajungi să te întrebi oare despre ce cântă tipul ăsta în piesa  care îți place atât de mult și pe care o asculți în mod repetat în fiecare zi.
 
Metalfan: Părțile vocale pe acest album sunt de o complexitate uimitoare și îl putem chiar auzi pe Kobi folosind din nou growl-ul, ca în vremurile de altă dată. A fost ceva natural sau chiar ați vrut cu adevărat să ne amintiți de trecutul vostru ca trupă death metal? 
Chen: Nu e chiar o plimbare pe aleea amintirilor, ci mai degrabă un lucru natural. Chiar și pe „All Is One”, când am luat decizia să renunțăm la growl, acesta se regăsește pe cel puțin o piesă. Modul în care compunem și producem muzica este unul natural, simțim ceea ce este necesar pentru o anumită piesă. Pe noul album, chiar și piesele pe care nu folosim growl sunt foarte supărate și în forță, așa că atunci când am suprapus și versurile, unele piese pur și simplu cereau growl.
 
Metalfan: Cred, de asemenea, că părțile de chitară ating un nivel foarte ridicat pe acest album. Tu și Idan ați reușit niște partituri superbe, riff-uri frumoase și solouri emoționante.  De unde vine inspirația? Cine a fost responsabil de compunerea părților de chitară pentru acest album?
Chen: Sunt onorat, mulțumesc! Simt că pe acest album am reușit să scot ce e mai bun din mine în ceea ce privește chitara.  De unde provine inspirația? Depinde, uneori apare de niciunde când ești pe drum (se aud mereu melodii din acea cutie), alteori vine dintr-un loc tradițional, mai ales când vrem să subliniem o anumită melodie specifică Orientului Mijlociu, iar uneori baza o constituie un riff thrash metal. Dincolo de asta, anumite instrumente pot scoate din tine lucruri complet diferite. Am compus atât eu cât și Idan muzica, unele piese îmi aparțin mai degrabă mie, altele lui Idan. Cel mai bun lucru este să îi avem pe Kobi și Uri alături să ne facă să alegem ce este mai bun din ce am compus.
 
© Zoha Ron Photography
 
Metalfan: Toate albumele voastre conțin o piesă specială, inspirată din rugăciunile sinagogilor evreiești și de data aceasta ea se intitulează „Yedidi”.  Baza acestui cântec este o rugă biblică?
Chen: Aceasta este o odă veche de sute de ani! Și da, ca pe fiecare album avem acest tip de piesă care se potrivește la fix conceptului. Pentru „Unsung Prophets & Dead Messiahs” am ales „Yedidi” care vorebește despre faptul că Dumnezeu l-a părăsit pe credincios, iar credinciosul îl întreabă pe Dumnezeu de ce l-a uitat. La fel ca în „Alegoria” lui Platon, credincioșii au fost lăsaţi unei vieți de sclavie în peșteră.

Metalfan: Cum v-a venit ideea să îi invitați pe Steve Hackett, Tomas Lindberg şi Hansi Kürsch să cânte pe „Unsung Prophets & Dead Messiahs”?
Chen: Kobi a fost invitat să cânte pe o piesa a albumului lui Steve Hackett, care la rândul său l-a întrebat dacă vrea să fie plătit pentru asta sau preferă ca Steve să înregistreze un solo – este evident deja care a fost răspunsul [N. red.: zâmbeşte]. Este preferabil să ai o bucată de istorie decât niște bani. Noi iubim muzica lui Steve, iar această piesă i se potrivește de minune, ni-l putem imagina cântând efectiv acolo. Cât despre Hansi, el este ca Orfeu. În mitologia greacă, Orfeu cânta atât de frumos încât a fermecat întreaga lume, iar pentru noi  Hansi e ca un Orfeu modern. Tomas Lindberg (At the Gates) cântă pe acea piesă în care eroul este ucis de un nebun. Am considerat mereu că vocea lui Tomas are ceva dement în ea, iar growl-urile sale sunt bolnave de-a dreptul. Tomas este într-adevăr unic. 
 
Metalfan: Știu că este greu să scoți în evidență o piesă de pe un album conceptual, deoarece toate cântecele merg cel mai bine împreună ca o călătorie sau o coloană sonoră, dar dacă ar trebui să alegi o compoziție anume care să reprezinte întregul album, care ar fi aceasta?
Chen: O întrebare teribil de grea, dar aș spune fără rezerve că „The Cave” însumează cam totul. Opt minute şi 30 de secunde cu tot ce trebuie să știi că se află pe „Unsung Prophets & Dead Messiahs”.
 
Metalfan: Acum doi ani Orphaned Land a lansat „Kna’an”, un fel de proiect secundar împreună cu Amaseffer. Îmi poți spune cum a luat naștere acest album? Cu ce diferă el față de alte discuri Orphaned?
Chen: A fost un album… Neașteptat. Nu aveam de gând să mai facem nimic altceva până la următorul album Orphaned Land, dar am primit această ofertă de la producătorul Walter Wayers care dorea să compunem ceva împreună cu Amaseffer pentru piesa sa. Ca atare, cea mai mare parte a acestui album a fost compusă live în studio, spre deosebire de alte albume Orphaned Land, în cazul cărora compunem, dar ne rezervăm mai mult timp pentru a procesa totul.
 
Metalfan: Sunteți o trupă metal binecunoscută atât în țara voastră, dar și dincolo de granițele ei. Simți că aparțineți mainstream-ului sau mai degrabă Orphaned Land rămâne o trupă underground în esență?
Chen: Fiind o trupă metal, aș spune că într-un fel aparținem mereu de underground. Cu toate astea, atingem anumite audiențe care sunt inaccesibile trupelor metal. Dar vom vedea ce se întâmplă pe măsură ce creștem!
 
Metalfan: Crezi că există o soluție care ar putea pune capăt conflictului din Orientul Mijlociu?
Chen: Mereu există o soluție, dar este un vis. Oamenii vor avea mereu opinii diferite, iar unii nu vor accepta ce spui chiar dacă servește unui bine mai mare. Cred că de fapt cheia și ideea principală ar fi să continui să lupți pentru bine, chiar dacă mare parte din lume nu stă de partea ta. Trebuie să faci ce stă în puterea ta dacă vrei ca tu și copiii tăi să trăiască într-o lume mai bună. Totul ține de educație!   
 
Metalfan: Cum arată astăzi scena metal în Israel? Ne poți recomanda ceva trupe bune, în afară de Orphaned Land, desigur?
Chen: În Israel este cea mai mare scenă metal din Orientul Mijlociu pentru că metaliștilor din țara mea le este mai ușor să discute liber despre muzică. Există o mulțime de trupe care abordează stiluri diferite în Israel. Avem trupe black metal, ca Arallu. Avem trupe cu voci feminine precum Scardust. Avem și trupe mai apropiate stilistic de Pantera, ca Shredhead. Există o trupă care se numește Tomorrow’s Rain și care cântă doom. Avem orice stil, de la doom la black și folk metal. Pe de altă parte, multe trupe susțin concerte în Israel. Metallica a cântat deja de trei ori, am deschis pentru ei în 2010. Chiar recent Kreator a cântat aici, așa am filmat de fapt și videoclipul piesei „Like Orpheus”. Carcass și Paradise Lost tocmai ce au avut și ei concerte în Israel.
 
 
Metalfan: Orphaned Land va concerta din nou în România luna viitoare, ca parte a turneului vostru european de promovare a noului album. Ne poți da ceva indicii cu privire la ce piese veți cânta? Să ne așteptăm la ceva special?
Chen: Desigur! Vă vom stoarce o lacrimă, vă vom face să zâmbiți, să dansați din buric și multe altele! Bineînțeles că vom cânta cu precădere piese de pe „Unsung Prophets & Dead Messiahs”, dar nu vom omite nici cele mai bune compoziții ale noastre de pe albumele anterioare.
 
Metalfan: Îți mulțumesc foarte mult pentru timpul acordat. Un ultim mesaj pentru cititorii noștri?
Chen: Îți mulțumesc și eu încă o data pentru oportunitate. Fiți oameni buni, arătați respect pentru celălalt. Nu trebuie neapărat să fiți cei mai buni prieteni, dar puteți măcar învăța să trăiți în armonie ca oameni pe aceeași planetă! 
Autor: Dragos P.
Vezi galeriile trupelor: Orphaned Land

   February 22, 2018  | 0 Comentarii  | 7631 Vizualizari « INAPOI

Comenteaza la: Chen Balbus (Orphaned Land): Cred sincer că muzica este cea mai puternică formă de a transmite un mesaj

COMENTARIUL TAU

Alte articole din Interviuri