interviuri rock

The Gathering: interviu cu Hans Rutten

The Gathering: interviu cu Hans Rutten
TRUPE : The Gathering

In 1989, fratii Hans si René Rutten fondau in Olanda o trupa a carei identitate consta tocmai in neasumarea nici unei identitati precise, in cautare, experimentare, descoperire. In 2006, trupa in cauza, The Gathering, a ajuns la cel de-al noualea album, ocazie cu care discutam cu Hans Rutten despre mai multe trebsoare ce tin de activitatea lor din ultima vreme, despre DVD-ul aparut anul trecut, despre cum au  inregistrat (era sa scriu fluierat) ei in biserica un minunat album si ce inseamna titlul sau, unde au gasit poza de pe coperta, cum si cu cine au lucrat la compunerea lui, unde vor putea fi vazuti in concert vara asta, dar si despre un film japonez . Nu lipseste nici traditionalul quiz de final.


Dupa 2 ani de la discutia pe care am avut-o la Sziget Festival, revenim dornici de noutati, mai ales ca stim ca aveti multe lucruri de spus care i-ar interesa pe cititorii nostri. Dupa incheierea turneului din 2004, a urmat un an in care nu ati putut fi vazuti pe scena, cu exceptia concertului de la Amsterdam, pentru inregistrarea DVD-ului A Sound Relief. Ce ati facut in acest timp?
Anneke a născut, are un băieţel pe nume Finn. Aşa că nu am avut prea multe concerte în 2005. Dar am făcut destule! Am scris piese noi pentru albumul Home, DVD-ul (pe care l-am produs singuri, prin casa noastra de discuri Psychonaut Records) ne-a costat mult timp, ne-am luat si o scurta vacanta, pentru ca in fiecare an mergeam in turnee, asa ca o pauza de concerte a fost o schimbare binevenita in cariera The Gathering. 

Ce ne poti spune despre DVD ? In Motion, DVD-ul anterior, nu prea v-a multumit. Cum stau lucrurile cu A Sound Relief?
A Sound Relief este un frumos document despre The Gathering cantand semi-acustic. Este intim, cald si culorile, atmosfera sunt minunate, e foarte unitar! Suntem foarte fericiti si mandri de rezultat.


A Sound Relief va fi urmat de un alt DVD, cu numele A Noise Severe, dupa numele unei piese de pe cel mai nou album. Dupa latura mai poetica, emotionala a trupei urmeaza sa o redati si pe cea dinamica?
Exact, desi A Noise Severe va aparea candva in cursul anului 2007. Deocamdata suntem ocupati cu Home, nu ne grabim sa ne dezlantuim ‘energia’. 

Muzica voastra creeaza o anumita atmosfera, de aceea mi se pare foarte potrivita pentru reprezentari vizuale. V-ati gandit vreodata la o abordare muzicala insotita de imagini?
Dupa cum se poate vedea pe DVD-ul A Sound Relief, lucram cu mai multi artisti VJ care ne acompaniaza muzica cu filmulete. Arata chiar bine.

Ati compus coloana sonora pentru un film japonez, The Quiet One. Cum ati procedat? Ati vizionat intai filmul si v-ati gasit inspiratia in el sau vi s-a explicat ce senzatie trebuie sa creeze si ati dat frau liber imaginatiei?
Am vazut fragmente din film si Rene a inceput sa scrie si sa inregistreze muzica pentru piesa. Filmul a fost o sursa foarte buna de inspiratie, asa ca n-a fost o problema .

Stiu ca toti membrii trupei sunteti pasionati de cinematografie. Ce genuri preferati si care a fost filmul care ti-a placut cel mai mult in ultima vreme?
De curand am vazut Sideways, mi-a placut mult. Trebuie sa vad King Kong, dar din pacate n-am mai vazut nici un film in ultimele doua luni.

Exista vreun film care v-a inspirat in compozitia vreunei piese anume?
Eleanor este mai mult sau mai putin inspirata de Lista lui Schindler.

Vorbind de inspiratie, intre Souvenirs si Home, albumul recent aparut, au trecut 3 ani. E mult, e putin pentru o perioada de acumulare a ideilor si starilor de transpus in muzica voastra?
Este o pauza destul de mare. Dar intre timp am inregistrat Sleepy Buildings, am scos DVD-ul, am mers in multe turnee si ne-am schimbat basistul. Suntem tot timpul ocupati. Si compunerea pieselor ne ia destul timp.

Unii dintre fanii vechi The Gathering s-ar fi putut gandi afland titlul albumului la o intoarcere la radacinile muzicale ale trupei, dar s-au inselat. Unde este de fapt „acasa” pentru tine?
Radacinile noastre sunt in punk/doom rudimentar, dupa cum puteti auzi la repetitii (n.tr.: poate-s pe dvd, ca noi la ei la repetitii n-am ajuns sau poate primii ani de activitate ii numeste repetitii). Dar radacinile trupei sunt si in experiment, in curajul de a evolua, in lipsa de teama. Asta inseamna “acasa” pentru mine. Si noi ne asteptam la un album mai dur, dar materialul nu era potrivit pentru riffuri heavy. A iesit mai mult in stilul Souvenirs.

Am aflat cu surprindere ca inregistrarile s-au desfasurat intr-o biserica, La Divina Commedia. Cum ati ales-o? A fost o alegere spirituala, legata de inspiratie sau una practica, din motive de acustica, liniste, izolare?
Acea biserica a facut ca albumul sa fie asa cum este. Am fost foarte inspirati sa construim un studio de la zero intr-un mediu atat de indraznet precum o biserica! Nu am folosit prea mult acustica, dar atmosfera si izolarea au fost foarte importante pentru rezultatul final.

Experienta unui loc inedit de inregistrare va stimuleaza? V-ar placea sa o repetati, nu neaparat in acelasi loc, ci intr-o pestera, de exemplu, sau alte spatii muzicale neconventionale?
Nu, Gathering este intr-un proces continuu de a aduce ceva nou cu fiecare album. Vom face lucrurile diferit. Ar putea fi si un alt cadru neconventional. Poate vom inregistra pe un vas.

Coperta albumului este atipica pentru The Gathering. Cui apartine si ce reprezinta?
Este o fotografie pe care am facut-o in Berlin, cand se demolau casele vechi. Era un graffiti pe un zid, artistul este necunoscut. Aduca putina speranta intr-o lume foarte intunecata, asa o percep eu. Se potriveste foarte bine cu muzica.
Trecand la muzica, se poate spune ca sunetul surprinde din nou. Abia incepusem sa ne obisnuim cu soundul acustic, si iata ca Home este mai orientat spre partea electrica. De ce?
Asa s-a intamplat. Si noi ne asteptam la inregistrari mai acustice, cu chitari heavy, dar mai conventionale. Am inceput sa lucram si sa inregistram si ideile mergeau in directia opusa. Am flirtat din nou cu elemente electronice, dar nu la fel de mult ca pe Souvenirs. Asa s-a intamplat.

Spuneati undeva ca structura de baza a fost gandita initial pe instrumente acustice. De ce?
Am conceput cantecele intr-o forma total acustica, simplista, asa ca stiam ca piesele aveau sa devina puternice cu aranjamente lucrate. Foarte intelept din punct de vedere muzical!

 

The Gathering

(fotografie de pe Wikipedia, the free encyclopedia)

 

Cum iau nastere piesele voastre? Linia generala a unei piese inspira inflexiunile vocale melodioase sau se poate intampla si invers, ca Anneke sa vina cu un pasaj vocal pe baza caruia se construieste piesa?
De fiecare data este diferit, fiecare piesa are abordarea sa. Alone a fost scris in principal de Anneke, in timp ce piese ca Home si In Between au trecut printr-un lung proces de distilare din partea intregii trupe. In cele mai multe cazuri exista mai intai muzica si Anneke concepe partea vocala pe baza sa.

Muzica The Gathering este ca un diamant care cu fiecare slefuire este altfel, capata noi straluciri si deschide perspective diferite cu fiecare album. Este greu sa va reinventati de la album la album?
Multumesc! Nu, nu este chiar atat de greu. Este nevoie de curaj si-atat. Doar s-o faci. Sa apesi butonul de reset si sa incepi din nou. De aceea este intotdeauna interesant cand incepem sa compunem si sa inregistram, pentru ca setarile sunt diferite! E ca la Lego. Aceleasi piese si culori, dar forma diferita.

Cautati de fiecare data mijloace noi de exprimare, de compozitie, de abordare. Ce ati gasit pentru Home?
Aranjamente structurate dupa piesa. Piese scurte. Parti electronice redefinite. Puritate si onestitate, asta am gasit. 

Ascultand albumul, mi s-a parut ca la un moment dat se aud voci care nu sunt ale lui Anneke. Cu cine ati colaborat la partea vocala?
Kristin de la Pale Forest spune partea in norvegiana, iar Gema, prietena lui René, pe cele in franceza si spaniola. Pe fundal se aude si Frank vorbind olandeza (n.tr. e vorba despre piesa Solace)


Pentru productia albumului ati lucrat din nou cu Attie Bauw, cu care ati colaborat pentru How to Measure a Planet. Nu am sa intreb daca ati lucrat bine impreuna, pentru ca este evident din moment ce ati apelat din nou cu el, ci cum: a venit cu propriile sugestii, s-a implicat in ceea ce faceati?
Da, intr-adevar. Este permanent in cautare, ca si noi, indrazneste sa incerce lucruri noi si, cel mai important, nu se teme sa taie in carne vie. Ne-a ajutat in ceea ce doream sa facem, ne-a oferit sugestii, pentru ca sunt multe hotarari de luat, ne-a ajutat sa dam transparenta lucrurilor. De exemplu, el a venit cu ideea de a lucra cu o sectie ritmica foarte simpla. A fost destul de greu sa dau deoparte partiturile de tobe la care lucrasem zile intregi, dar la sfarsit piesele si albumul au avut de castigat. El este tipul cu vederea din elicopter.

Ai putea sa-mi spui cateva cuvinte despre Alone (piesa pe care ati cantat-o deja inainte de Home, intr-o alta versiune) si Solace, acest turn Babel al albumului? 
Nu eram prea multumiti de versiunea Alone de pe DVD. Ii lipsea groove-ul, pe care l-am gasit in timpul sesiunii de inregistrare la Home. A devenit aproape industrial si partile electronice merg mana in mana cu tobele acustice intr-un mod multumitor si interesant. Stiam ca piesa asta are un potential mai mare, si l-a aratat pe Home. Solace este piesa pe care o iubesti sau o urasti, foarte catchy cu niste linii melodice geniale. Aveam nevoie de o piesa care sa intrerupa continuitatea albumului. Este un punct de cotitura in poveste. Te trezeste, intr-un mod placut sau neplacut. Vocile sunt foarte tulburatoare si poate din alt film, dar asa am vrut sa fie.

Cateva concerte au fost anulate in ultima vreme, din motive de sanatate a lui Anneke. Se simte bine acum?
Da, este sanatoasa si-si recapata puterile.  

Ce veti pregati pentru turneul de promovare a albumului, pe langa piesele de pe Home? Avand o discografie atat de bogata si variata, presupun ca este din ce in ce mai greu sa pregatiti un setlist.
Nu este greu deloc. Vom canta cateva piese de pe fiecare album. Avem un setlist bun pentru cantatul in cluburi, iar la festivaluri vom canta ceva mai heavy.

Anul acesta veti fi din nou prezenti la Sziget Festival, in Ungaria, pe 15 august. Veti canta tot pe scena metal?
Nu, vom canta pe o alta scena.


Desi The Gathering nu mai este demult o trupa de metal si nimeni nu mai asteapta un alt Mandylion sau Always, cei pasionati de muzica mai dura continua sa va aprecieze foarte mult, spre deosebire de multe alte trupe care, schimbandu-si stilul, si-au schimbat si fanii. Cum va explicati?
Sincer? Nu ne schimbam din cauza aspectelor comerciale. Oamenii nu sunt prosti si pot sa-si dea seama de asta daca asculta cu atentie. 

Inainte de a incheia, am sa te rog sa raspunzi unui scurt quiz:

Roşu sau negru?
Negru

Jan de Bont sau Jean-Pierre Jeunet?
Jeunet.

Nisip si palmieri sau stanci si zapada?
Stanci si muulta zapada.

Heavy metal sau trip hop?
Heavy Metal.

Singur sau inconjurat de oameni?
Singur.

Mica Sirena sau Nemo?
Nemo.

Inspiratie sau transpiratie?
Inspiratia vine prima.

Lalele sau trandafiri?
Lalele.

În studio sau pe scena?
Pe scena.

Intuneric sau lumina?
Lumina.

Lisa Gerard sau Beth Gibbons?
Lisa!

Realitate sau utopie?
Realitate.

Rembrandt sau Van Gogh?
Van Gogh.

Metalfan.ro sau Metalfan.nl?
Romania rulezz!!

Cu speranta ca multi dintre cei care citesc acest interviu vor avea ocazia sa va vada in concert si cu multumiri pentru timpul acordat, iti las cuvantul de incheiere catre fanii The Gathering din Romania.

Multumesc. O tara in care n-am cantat niciodata! Ajungem noi pana la urma! Va multumim ca ascultati The Gathering! Cheers!

Autor: Gabi D.
Vezi galeriile trupelor: The Gathering

   May 30, 2006  | 0 Comentarii  | 8448 Vizualizari « INAPOI

Comenteaza la: The Gathering: interviu cu Hans Rutten

COMENTARIUL TAU

Alte articole din Interviuri