interviuri rock

Alexandru Daș (VALERINNE): coloana sonoră a vieții

Alexandru Daș (VALERINNE): coloana sonoră a vieții
TRUPE : Valerinne

Grupul bucureștean Valerinne a lansat in data de 11 februarie 2016 albumul de studio Monumenta, dar și split EP-ul Telemetry alături de Tauusk. Cu aceasta ocazie, am stat de vorba cu Alexandru Daș, liderul grupului.


 

Metalfan: Salut Alex și bine ai revenit în paginile Metalfan.ro!
Alexandru Daș:  Salut și bine te-am regăsit!
 
Metalfan: În eseul The Power of the Powerless publicat de către fostul președinte al Cehiei, Václav Havel, acesta afirmă: "At the beginning of everything, there is the word. It is a miracle to which we owe the fact that we are human. At the same time it is a warning and an attempt and a test." Care este părerea ta vizavi de cele spuse de Václav Havel? Poți face o paralelă între acest citat și faptul că Valerinne nu are un vocalist?
Alexandru Daș:  Eseul lui Havel analizează viața în cadrul regimurilor totalitare comuniste, inventând termenul de post-totalitarism. Revenind la citat, într-adevăr cuvintele pot fi un instrument al adevărului sau al libertății, Diamanda Galas se referă la propria voce că fiind “an instrument of truth”. Însă pentru noi a fost de la început extrem de important să ne îndepărtăm de voce și mai ales de conținutul liric, de versuri, de înțelesul versurilor sau de metaforele exprimate prin versuri din două motive. Primul este că nu avem voce niciunul, și nu ne-am fi simțit confortabil să încercam să ne folosim de voce în acest context, nu doream nici să începem o căutare (cine știe cât de lungă) după un solist sau solistă, și acum ajungem la al doilea motiv, practic pentru că nu am putut să ne imaginăm vocea în contextul nostru muzical ne-am dat seamă că putem fi liberi și sinceri în ceea ce facem doar fără voce.

Metalfan: După excelentul disc de debut, Kunstformen der natur, lansat în anul 2012, urmat de lansarea materialului Arborescent un an mai târziu, în anul 2016 ați lansat două materiale: cel de al treilea disc de studio din carieră - Monumenta, dar și split EP-ul Telemetry lansat alături de Tauusk. Cum vezi evoluția grupului de la început și până în prezent?
Alexandru Daș: Cred că fiecare album reprezintă trupă la momentul respectiv, dar privesc lucrurile și că pe o călătorie conceptuală, de la spațiu și formele abstracte ale naturii, la diversitatea a ceea ce numim “natura” aici pe Terra, și în final, la om și eternă să încercare de a se situa în afară naturii dar și de a elimină natură din spiritul sau. Există în titlurile pieselor diferite indicii despre ce am dorit să exprimăm într-un cadru foarte larg cu albumele și de asemenea fiecare album a fost însoțit de un citat care să reprezinte “spiritul” alceui album. Pentru primul am ales o strofă dintr-o poezie de Emily Dickinson (Because I could not stop for Death):
 “Since then – ‘tis Centuries – and yet
 Feels shorter than the Day
 I first surmised the Horses’ Heads 
 Were toward Eternity –

 
 Pentru Arborescent am ales două versuri din William Wordsworth (Yarrow Unvisited):
 “The swan on still St. Mary's Lake
 Float double, swan and shadow!” 
Iar pentru Monumenta, un citat al geologului francez Jean-André Deluc. 
 “I am here tracing the History of the Earth itself, from its own Monuments.


Strict muzical, acum ne cunoaștem mult mai bine, și lucrăm mult mai ușor împreună. De asemenea deciziile luate în preproductie sunt mult mai rapide. Am renunțat la două piese care erau aproape gata în favoarea piesei Terra Amata când compuneam Monumenta și am fost toți de acord fără nicio dezbatere complicată  în legătură cu ce se potrivește și ce nu pe album.

Telemetry s-a născut dintr-o idee de colaborare mai veche cu Tauusk dar ar fi trebuit să fie un EP Modern Ghosts of the Road/Tauusk. Până la urmă le-am propus băieților să facem EP ul cu Valerinne și mă bucur că am luat decizia asta. Homecoming este piesă mea preferata Valerinne
 
 
 
Metalfan: Monumenta, la fel că și materialele voastre din trecut, este un disc solid pe care incorporați influențe din mai multe zone ale muzicii. Ai putea, te rog, să ne vorbești despre procesul de creație din spatele materialului?
Alexandru Daș:  Piesa Downstream a fost prima piesă compusă pentru Monumenta (încă nu ne decisesem asupra numelui albumului) și pentru prima oară am folosit și synth-uri. Am dorit să fie un material mult mai unitar că Arborescent și să fim pe deplin mulțumiți în legătură cu compoziția muzicală. Am avut, după lansarea Arborescent, câteva rețineri în legătură cu cea mai scurtă pesa de pe album, The Only Ghost I ever Saw, și am regretat că nu am lucrat altfel la ea, cu toate că atunci când a fost compusă eram mulțumiți. Acum sunt împăcat cu ideea. Am dorit să facem un album monolitic, dark, fără niciun moment uplifting, practic să fie o singură piesă, împărțită în cinci părți. Așa privesc eu albumul. Iar din această perspectivă, alegerea numelui devine evidența.

Metalfan: Pentru acest material l-ați avut din nou alături pe Marius Costache. Ce v-a determinat să lucrați din nou cu Marius?
Alexandru Daș: Simplu. Ascult cu aceeași plăcere și acum primele două albume, nu am absolut nimic de reproșat producției așa că a fost alegerea naturală să lucrăm cu Marius din nou. Și vom continuă să lucrăm și la urmatoareele materiale, câte or fi.  În plus, ne cunoaștem deja de mai mulți ani și pentru mine contează foarte mult să lucrăm cu un prieten care are și un mindset apropiat de al nostru. Lucrurile se întâmplă foarte ușor.  Îl recomand pe Marius Costache tuturor trupelor din România și nu numai. 

Metalfan: Bob Ezrin este "producătorul de casă" al lui Alice Cooper, la fel cum pentru voi Marius Costache este omul din spatele butoanelor. Va vedeți înregistrând alături de un alt producător în afară de Marius?
Alexandru Daș:  Dacă nu am avea încotro, da. Dacă ne-am reloca și ar fi greu să îl aducem pe Marius să înregistreze, de exemplu. Dar cred că am face un efort să reușim să lucrăm tot cu el. 
 
Metalfan: Ai putea, te rog, să ne oferi mai multe detalii despre temele pe care le abordați pe discul Monumenta? Mai exact despre stările și trăirile pe care ați încercat să le transmiteți ascultătorilor.
Alexandru Daș:  După cum am scris mai sus, există indicii în titlurile pieselor. Nu aș dori să deconspir totul, și să forțez ascultătorul să interacționeze cu materialul doar dintr-o anumită direcție. 
Câteva lămuriri. Downstream are că punct de inspirație nuvelă À vau-l'eau de Joris-Karl Huysmans, Solastalgia este un nou termen inventat de Glenn Albrecht, și se referă la un anumit fel de nostalgie, nostalgia după imaginarea unui trecut ideal în locul în care trăiești și acum, Palinopsia este persistență unei anumite imagini pe retina după ce acea imagine nu mai este în câmpul vizual, mi-a plăcut foarte mult termenul pentru că l-am perceput că pe un fel de nostalgie fiziologică involuntară a corpului, Terra Amata este un sit arheologic și de asemenea o carte de J. M. G. Le Clézio, iar Edifice este piesă care, din punctul meu de vedere, e un fel de rezumat al întregului album.

Metalfan: Lansarea materialului a avut loc în data de 11 februarie 2016 în clubul Control din capitală. În deschiderea show-ului vostru a concertat bulgărul Angel Simitchiev cu proiectul sau Mytrip. Cum simți că a decurs evenimentul?
Alexandru Daș: Concertul a fost grozav, clubul Control cred că este cel mai bun loc pentru astfel de evenimente la oră actuală din întreagă țara, prietenul nostru Ștefan Panea (Environments) s-a ocupat de sunet, deci nu am avut emoții pe partea tehnică iar Marius Costache ne-a ajutat la partea de visuals. Le mulțumim din nou pe această cale. Cred că a fost cea mai frumoasă lansare de album și unul dintre concertele mele preferate cu Valerinne.
 
Metalfan: Ce sentiment ți-au transmis reacțiile pe care le-ai auzit sau părerile pe care le-ai citit cu privire la acest eveniment?
Alexandru Daș:  Reacțiile au fost pozitive, poate chiar copleșitoare. A existat o recenzie care m-a enervat rău de tot dar cred că am spus tot ce trebuia spus în legătură cu ea la momentul respective.
 
Metalfan: Tot în acest an ați lansat și split EP-ul Telemetry alături de Tauusk. Ai putea, te rog, să ne vorbești despre această colaborare?
Alexandru Daș:  Am menționat în răspunsul la o altă întrebare că inițial era vorba de o colaborare Modern Ghosts/Tauusk. Dar m-am gândit că ar fi mult mai fain să mai facem o piesă Valerinne și să o punem pe acest EP. Am vorbit cu Răzvan, am stabilit împreună numele EP-ului, și cam asta a fost.
 
 
 
Metalfan: Ce-ți place în mod deosebit la muzică lui Răzvan Postelnicu-Lazea de la Tauusk?
Alexandru Daș:  O ascult cu aceeași plăcere cu care ascult și Modern Ghosts of the Road. E că un fel de soundtrack al vieții. 
 
Metalfan: În cadrul concertului susținut de către Bloodway în clubul Fabrică din București, ai urcat pe scenă alături de trupă pentru a interpretă piesă A Hallow Bridge. Cum a fost această experiență pentru ține?
Alexandru Daș: A fost foarte fain, mai ales că repetasem, bineînțeles, piesă cu ei de câteva ori și m-am bucurat să fiu alături de ei la lansare, având în vedere că Bloodway e printre trupele mele preferate.

Metalfan: Iei în calcul să înregistrezi pe viitor un disc alături de Costin Chioreanu de la Bloodway și Răzvan Postelnicu-Lazea de la Tauusk? Care crezi că ar fi rezultatul unui astfel de demers?
Alexandru Daș:  Cred  ar ieși ceva foarte nebun. Mulțumesc pentru idee, voi vorbi cu amândoi despre!

Metalfan: Pe 23 martie 2016 urmează să concertati în clubul The Shelter din Cluj-Napoca alături de Kokomo, pe 30 iunie veți fi din nou pe scenă clubului Control din capitalta, de data această alături de Rosetta și North, iar în data de 13 august veți participă la prima ediție a festivalului Fog Formulă Festival. Ce așteptări ai cu privire la aceste evenimente?
Alexandru Daș:  Să fie super. 
 
Metalfan: Că tot am adus vorba de Fog Formulă Festival, cum vezi apariția unui festival dedicat muzicii post-rock, post-metal, math rock? Cât este de importantă existența unui astfel de festival în România?
Alexandru Daș:  Este cea mai făină surpriză muzicală de la noi pe anul acesta. Cred că după prima ediție lumea își va da seamă că era nevoie deja de ceva timp de un astfel de festival. Acest gen de festival nu va face concurență fest-urilor mari, îl văd pe viitor mai mult că pe Off Festival din Polonia, și cred că va atrage multă lume din alte țări.
 
Metalfan: După ce în anul 2013 ați susținut câteva concerte în Belgia, Germania, Cehia și Croația, luați în calcul că acum, odată cu lanasarea discului Monumenta să luați din nou la pas scenele din afară României?
Alexandru Daș:  Da, sperăm să facem din nou un turneu european cât de curând.
 
Metalfan: Ce părere ai despre casete audio și despre mix-tape-uri? Ai putea, te rog, realiză un "mix-tape virtual" pe care să incluzi 12 piese de la 12 trupe diferite? Ce nume ar avea acest material?
Alexandru Daș: Voi face un mix-tape virtual cu lucruri pe care le-am ascultat recent/sunt pe shuffle pe mp3 player/telefon. 

Soundtrack for life

01. Kreng – Depression
02. Environments – Ascuns
03. Slowdive – Sleep
04. Isis – Threshold of Transformation
05. Chelsea Wolfe – Hypnos
06. Converge – Coral Blue
07. Rosetta – Red in Tooth and Claw
08. Kayo Dot – Passing the River
09. Ștefan Panea – Constant
10. Emma Ruth Rundle – The Shadows of My Name
11. Suffocate For Fuck Sake - They Try To Cheer Me Up By Saying I Did Once Live A Functioning Life 
12. Godspeed You! Black Emperor - Piss Crowns Are Trebled 
 
Metalfan: Îți mulțumesc pentru timpul și pentru răspunsurile oferite! În final ai dori să adaugi ceva sau să transmiți câteva cuvinte cititorilor Metalfan.ro?
Alexandru Daș: Mulțumesc pentru interes și pentru support! Pentru cititorii Metalfan: ascultați cât mai multă muzică și mergeți la cât mai multe concerte cu aceeași bucurie că atunci când ați ascultat  pentru prima oara trupa voastră preferată.
Autor: H.
Vezi galeriile trupelor: Valerinne

   March 09, 2016  | 0 Comentarii  | 1717 Vizualizari « INAPOI

Comenteaza la: Alexandru Daș (VALERINNE): coloana sonoră a vieții

COMENTARIUL TAU

Alte articole din Interviuri