interviuri rock

Fredrik Jordanius (Egonaut): despre doom'n'roll, de la Omega la alfa

Fredrik Jordanius (Egonaut): despre doom'n'roll, de la Omega la alfa
TRUPE : Egonaut

Poate îl cunoașteți pe Fredrik Jordanius de când a venit în România să cânte cu Lake of Tears (in 2011, 2012 si 2013). Sau poate îl cunoașteți din recenzia lui Gedi la ultimul album Egonaut. Gedi zice că Egonaut cântă "retro rock inspirat", dar Fredrik zice că e doom'n'roll. Să sperăm că interviul de mai jos vă va convinge să ascultați albumul The Omega și să vă faceți propria părere. Iar dacă l-ați ascultat deja, aveți acum ocazia să aflați mai multe despre cei care l-au făcut. 




Metalfan: Salut și bun venit la Metalfan! Ce mai faci?  
Fredrik Jordanius: Salut și mulțumesc! Totul merge bine aici în Suedia, deși sufăr un pic din cauza orei pe care am pierdut-o în seara asta, când am trecut la ora de vară. Mă credeți sau nu mă credeți, ieri am petrecut cea mai mare parte din zi scriind muzică nouă și înregistrând demo-uri. Timpul care îmi mai rămâne îl petrec împreună cu familia. 
  
Metalfan: Cine este Fredrik Jordanius? De ce ai început să cânți și nu te-ai făcut contabil, de exemplu? De ce ai ales chitara și de ce cânți heavy metal? 
Fredrik Jordanius: M-am hotărât să mă apuc de chitară după ce am ascultat Europe și am auzit soloul de chitară din The Final Countdown. Aveam 7 ani la momentul respectiv și am început să iau cursuri în anul următor (asta înseamnă că anul ăsta se împlinesc 30 de ani de când cânt la chitară, cum zboară timpul când imbătranesti..). Am cântat în trupe aproape toată viață mea, așa că pentru mine n-a prea existat persepectiva unui "alt" stil de viată. În afară de chitară, de-a lungul anilor am mai cântat puțin și la clape, la chitară bas și la tobe; dar chitara a rămas instrumentul meu de bază, pentru că îmi permite să îmi exprim ideile muzicale cel mai bine și cu ușurință. 
De ce am ales heavy-metal-ul? Pentru același motiv pentru care am început să cânt. M-am simțit mereu atras de genurile extreme ale muzicii, care au la  bază chitară, Muzica pop sau electronică pur și simplu nu m-au atras în niciun fel, nu reprezintă o provocare muzicală suficientă pentru mine. 
  
Metalfan: Cititorii  noștri au făcut deja cunoștință cu Egonaut, cu ocazia recenziei scrise de Gedi la  cel mai  recent album al vostru, The Omega. Pentru cei mai mulți dintre noi, acest album a apărut de nicăieri, așa că te rog să faci o scurtă prezentare a activității trupei înainte de această lansare.  
Fredrik Jordanius: Eu și Markus (tobe) am înființat Egonaut în 2006; la început a fost doar un proiect, cântam doar de plăcere, am înregistrat un demo de trei piese fără a urmări vreun scop anume și l-am trimis, așa, la mișto, către trei reviste și două case de discuri. 
Cu toate acestea, am ajuns să fim abordați de o casă de discuri importantă care ne-a cerut să mai scriem niște piese și una dintre cele mai importante reviste de metal din Suedia a desemnat CD-ul nostru demo ca fiind "Cel mai bun demo nesemnat în Suedi ". Asta ne-a luat total pe nepregătite și după aceea cred că am petrecut doi sau trei ani încercând să revenim la nivelul acelui succes de la început. 
După câteva schimbări de membri și trei EP-uri ne-am simțit pregătiți să lansăm primul nostru album, "Electric" în Suedia abia în 2011. După încă două albume și câțiva ani plini de concerte am simțit că este timpul să schimbăm puțin lucrurile; așa că m-am hotărat să mă concediez singur din postul de vocalist și să mă concentrez exclusiv pe compoziție și pe chitară. 
 
Metalfan: Una dintre schimbările importante în componența trupei a fost recrutarea unui vocalist, în persoana lui Emil Kyrk. Spune-ne de ce și cum s-a întâmplat asta.  
Fredrik Jordanius: Pe scurt: eu am ajuns să fiu vocalist în Egonaut de nevoie; și deși cred că am făcut o treabă bună, în special pe cel de-al doilea și al treilea album, am simțit cumva că vocea nu era la același nivel cu restul muzicii (în plus, vocea era destul de des criticată în recenzii, așa că se pare că nu eram singurul care credea asta). Când a venit vremea să încheiem turneul Deluminati și să începem planurile pentru un album nou, am simțit că este momentul potrivit pentru a face schimbarea. 
 Îl întâlnisem pe domnul Kyrk cu ocazia unui concert la un festival cam înainte cu un an, iar când am aflat nu numai că locuiește în același oraș cu noi, ci și că făcea repetiții  cu o trupă literalmente alături de studioul nostru, n-am stat prea mult pe gânduri și l-am chemat la probe. 
  
Metalfan: Cum a schimbat sosirea lui Emil activitatea și viziunea trupei? Cât de mult a fost implicat în realizarea albumului The Omega? De fapt, hai să facem întrebarea ăsta despre cum a apărut acest album: ideea de la care a pornit totul, cum l-ați scris și cum l-ați înregistrat. 
Fredrik Jordanius: Când Emil a fost de acord să ni se alăture, am hotărât împreună că cel mai rău lucru pe care l-am fi putut face era să începem să dăm concerte în care el să cânte doar piesele vechi; așa că, am început să lucrăm la The Omega cu planul de a anunța schimbarea vocalistului odată cu lansarea unui nou single și așa mai departe. Ca urmare, timp de un an am dispărut de pe radar, că să scriem piesele noi, să facem demo-urile și pre-producția materialului care urma să devină The Omega
Emil a fost implicat în acest proces; dar, pentru că e nevoie de timp pentru a te integra într-o trupă care există deja de zece ani, am ajuns să scriu eu majoritatea pieselor noi iar el a contribuit acolo unde a simțit că are ceva de adăugat. În ceea ce privește versurile, pentru a ne ușura munca, am decis să facem un album conceptual, care spune povestea unui tip care încearcă să își găseasca locul în viată și care, ajunge să fie abordat de un cult condus de o femeie sinistră. Albumul a fost înregistrat parțial (tobe și bas) într-un studio numit Nordic Sound Lab, am făcut părțile de sintetizator și cele de mellotron într-un loc numit Roth Handle din Stockholm și apoi am înregistrat restul (orgă, chitare și voce) la noi acasă, la Bastard Sounds. Am folosit mai multe studiouri pentru că am vrut să schimbăm formula în care am lucrat la albumele precedente, care au fost înregistrate exclusiv în propriul nostru studio, să vedem alte moduri de lucru din care, eventual, să ne inspirăm. În ceea ce mă privește, a fost foarte bine că am putut să nu mai văd albumul din perspectiva vocalistului și să mă concentrez doar pe compoziție! 
În timp ce eram în studio, am re-înregistrat și albumul "Deluminati" cu Emil la voce; albumul vine ca bonus pentru cei care cumpără The Omega de la magazinul nostru online. 
  
Metalfan: E vreo piesă care să aibă o poveste deosebită din timpul sesiunilor de compunere/înregistrare? 
Fredrik Jordanius: Ei bine, nici o poveste specială în sine, dar s-au întâmplat o grămadă de lucruri care au încetinit procesul; Mi-am rupt glezna și am stat pe tușă câteva săptămani, am avut probleme cu alți membri, epuizați din cauza stress-ului de la serviciu, eu am devenit tată pentru a doua oară și așa mai departe. Deci, problema a ajuns să fie găsirea timpului de a ne așeza impreună și de a intra rapid într-o stare de creativitate pentru a profita la maxim de fiecare sesiune de înregistrări. 
 
Metalfan: Ce și cine te inspiră când compui? Care au fost sursele tale de inspirație muzicală când ați scris The Omega
Fredrik Jordanius: Cea mai mare parte din inspirația mea  vine din simplul  fapt că scriem și înregistrăm; de fiecare dată când intrăm în studio pentru a înregistra piese, ajung  să plec de-acolo cu riff-uri și idei pentru cel puțin una sau două piese noi. Din punct de vedere muzical, nu prea m-am gândit la gen sau să încerc să păstrez sound-ul albumelor precedente, ci am lăsat piesele să se ducă în direcția în care au vrut și cred că asta chiar se aude pe album, toate melodiile curg natural. 
  
Metalfan: Care este cea  mai bună piesă de pe album și care este cea la care ai mai fi vrut să lucrezi puțin? 
Fredrik Jordanius: După mine, cea mai bună piesă e Offerings, îmi place contrastul dintre harpă și riffurile zdrobitoare. În ceea ce privește piesele pe care aș fi vrut să le mai lucrez, chiar pot să spun că am dat 110% pentru acest album și, când mă uit în urmă, nu există niciun lucru pe care aș vrea să-l schimb. Când scriam albumul, am avut o grămadă de idei care n-au mai ajuns pe album, deci, cred că am tăiat piesele mai slabe deja în faza de compozitie.
 
Metalfan: A adus The Omega schimbări semnificative în muzica trupei? De exemplu, unele dintre melodii (Initium, The Pledge) au un stil vocal mai aspru, care nu s-a auzit pe celelalte albume. Au fost schimbări pe care a trebuit să le faceți muzicii pentru a se potrivi mai bine cu povestea? 
Fredrik Jordanius: De fapt, eu personal aș fi vrut să nu avem deloc voce clean pe albumul asta, ci să fie numai growl, de la un capăt la celălalt dar celorlalți nu prea le-a plăcut ideea. În orice caz, am simțit că unele melodii aveau o atmosferă potrivită pentru acele voci și, din moment ce Emil este un vocalist cu adevărat "complet", fiind capabil să se cânte în mai multe registre, era o prostie să nu le încercam. Și până la urmă a ieșit foarte fain! Cred că ajustările muzicale pe care a trebuit să le facem au avut mai degrabă legătură cu acordajele și cheile muzicale care se potriveau cu gama vocală a lui Emil. Au mai fost totuși niște pasaje de voce în stilul lui LG Petroff pe albumele anterioare, dar poate că nu atât de multe. 
  
Metalfan: Care sunt avantajele și dezavantajele realizării unui album conceptual? De exemplu, au existat idei foarte bune la care a trebuit să renunțați pentru că nu se potriveau conceptului? Este greu să faci un astfel de album? 
Fredrik Jordanius: Avantajul a fost că știam deja ce subiect vor avea versurile; eu am scris toate versurile pentru trupă timp de zece ani și nu prea mai aveam idei.Dezavantajul a fost că trebuia să fim atenți cu piesele, astfel încât albumul să nu se transforme într-un musical pompos sau într-o operă rock. Cumva deja sondasem terenul pe albumul "Deluminati", care s-a învârtit în jurul unei teme, așa că să ne lansăm într-un album complet conceptual nu a fost pentru noi un pas atât de mare pe cât s-ar putea crede. 
 
Metalfan: Cât de tentat ești să mai faci în viitor un album conceptual? Ați început deja să vă gândiți la următorul album? 
Fredrik Jordanius: Vom vedea; momentan scriem piese noi, dar în loc să facem treaba după formula verificată, în care scrii 10-13 melodii și rezervi două luni în studio pentru a le înregistra, inregistrăm piesele pe măsură ce le scriem. Modul asta de lucru nu e prea potrivit pentru a face un album conceptual pentru că lucrăm fără o imagine completă despre cum va arăta albumul. Avem cam un sfert de album scris, înregistrat, mixat și masterizat în momentul de față, dar dacă aceste piese vor ajunge sau nu pe album nu știm incă. Scopul nostru este acum să scriem și să înregistrăm cât mai multe piese noi și să începem să ne gândim cum să le împachetăm cândva anul ăsta, mai târziu. 
  
Metalfan: Care este cel mai eficient mod de a promova o trupă ca Egonaut în zilele noastre? Sunteți destul de activi pe Facebook și vă pregătiti să filmați un videoclip nou, ăsta e cel mai scurt drum către faimă?
Fredrik Jordanius: Dacă aș ști, fii sigur că ți-aș spune. Promovarea și prezența în social media este un iad necesar pe care îl văd câteodată ca o distragere de la scopul principal al trupei, care e să scriem muzică și să o cantăm în fața fanilor noștri. Facem videoclipuri ca să ne întreținem creativitatea atunci când nu suntem în turneu. 
  
Metalfan: Care crezi că e cel mai eficient mod în care fanii își pot susține trupele preferate?  
Fredrik Jordanius: Cumpărati muzica; faceți cunoscut numele trupei în jurul vostru și bateți-i la cap pe organizatorii de concerte să aducă trupele în orașele voastre! 
 
Metalfan: Cât de importantă e pentru tine reacția fanilor și a criticilor? Citești comentarii și recenzii?  
Fredrik Jordanius: Citesc tot ce găsesc despre trupă, dar asta nu înseamnă neapărat că iau în considerare tot ce citesc. Cred că, mai ales cu acest album, am acceptat mai ușor recenziile negative, pentru că cred cu tărie că ne-am dedicat proiectului 100% și nu am făcut compromisuri în legătură cu viziunea noastră artistică. 
Sunt câțiva recenzori  pe care îi urmăresc, pentru că toate trupele pe care le-au recomandat s-au dovedit a fi minunate! Suntem înecați în trupe și lansări în zilele noastre, astfel încât orice modalitate care poate ajuta la găsirea de trupe noi și bune trebuie folosită! 
 
Metalfan: Fredrik, ai vizitat România în trecut, ca membru Lake of Tears. Ai amintiri din acele concerte pe care vrei să le impărtăsesti? 
Fredrik Jordanius: România a fost a doua casă pentru Lake of Tears și fiecare spectacol pe care l-am avut acolo a fost excelent în felul lui, dar concertul de la OstFest (iunie 2012) împreună cu WASP, Megadeth și Motorhead a fost un adevărat punct culminant în cariera mea muzicală. Era atât de cald încât podeaua scenei îți încingea pantofii dacă stăteai prea mult într-un singur loc și adezivul din pantofii mei s-a topit de la căldură, dar concertul a fost fantastic. Și afterparty-urile din România au fost întotdeauna între cele mai bune! 
  
Metalfan: Mai cânți cu Lake of Tears? Mai este activă trupa? 
Fredrik Jordanius: Chiar nu am mai auzit nimic despre băieți după ultimul nostru concert la 70000 tons of metal, de acum câțiva ani. Din câte știu, Lake of Tears nu mai este o trupă activă. 
 
Metalfan: The Omega a fost inclus în lista Metalfan a celor mai bune albume din 2017. Lista ta cum arată? Vreo trupă suedeză nouă pe care ne-o poți recomanda? 
Fredrik Jordanius: Nu prea fac liste pentru că nu prea țin minte în ce an au fost lansate albumele, dar sunt niște trupe suedeze pe care le ascult foarte mult și pe care le recomand cu căldură: Tribulation, Ghost, prietenii noștri din Nekromant și o trupă numită Soen. În ceea ce privește trupele din alte țări, îmi place foarte mult UADA, Batushka și o trupă americană Take over and Destroy
  
Metalfan: Cum vezi viitorul metalului și ce loc are Egonaut în viitorul acesta? Poți face o previziune? 
Fredrik Jordanius: În ceea ce privește Egonaut, sper ca anul 2018 va fi anul în care vom lăsa în urmă  scena cluburilor suedeze și vom cânta mai mult în Europa, mai ales în locuri pe care nu le-am mai vizitat până acum, cum ar fi România, Grecia și Spania. De asemenea, sunt sigur că anul 2018 va aduce lumii muzică nouă de la Egonaut într-o formă sau alta. În ceea ce privește muzica metal în general, simt că scena începe să devină atât de puternică încât trupele să inceapă din nou să trăiască din muzică, și ăsta este un lucru foarte bun! 
   March 29, 2018  | 0 Comentarii  | 897 Vizualizari « INAPOI

Comenteaza la: Fredrik Jordanius (Egonaut): despre doom'n'roll, de la Omega la alfa

COMENTARIUL TAU

Alte articole din Interviuri