interviuri rock

Octav Casian (BUSOLA, TOTAL HARMONIC DISTORTION, MOSH GUERRILLA): antagonismul între liderii falși

Octav Casian (BUSOLA, TOTAL HARMONIC DISTORTION, MOSH GUERRILLA): antagonismul între liderii falși
TRUPE : Accident, Busola, Inaera, Mosh Guerrilla, Tons of Powder, Total Harmonic Distortion

Octav Casian (Busola, Total Harmonic Distortion, Mosh Guerrilla, ex-Tons of Powder, ex-Inaera, ex-Axident/Accident) a avut amabilitatea de a răspunde unui nou interviu pentru Metalfan. Octav a vorbit despre activitatea sa muzicală alături de grupurile Busola, Total Harmonic Distortion și Mosh Guerrilla, dar și despre despărțirea de formația Tons of Powder.
 
Metalfan: Salut Octav și bine ai revenit în paginile Metalfan.ro! Ultima noastră discuție oficială a avut loc în luna februarie a anului 2014. La acea vreme Tons of Powder, fostul tău grup, se pregătea de lansarea discului de debut. Ce s-a întâmplat cu Tons of Powder? Care au fost motivele despărțirii tale de grup?
Octav Casian: Salut, Metalfan.ro! Într-adevăr, în acești doi ani s-au produs o mulțime de lucruri – bune și nu prea. La 1 martie 2014, împreună cu Tons of Powder am lansat albumul To Destination!, care a avut success și stocul de CD-uri s-a epuizat. După lansare am dat un șir de concerte în cluburile Albion Territory din Chișinău, Underground Pub din Iași, 31 Motor’s Pub din Suceava, La Căpițe din Timișoara și la Goblin din Vama Veche. Am mai participat la Route68 Summerfest din Deva și Bucovina Rock Castle din Suceava. Însă viață bate filmul, deoarece, în contextul crizei politice de atunci, au apărut divergențe principiale între mine și chitaristii trupei [n.red. Iuri Sceankin], noi având convingeri ideologice diametral opuse. La un moment dat noi chiar nu mai găseam limbă comună. Desigur, se putea face abstracție de la subiectul social-politic, însă și în aspect muzical au apărut neînțelegeri, asta fiind un motiv serios, din care am decis să abandonez trupă în octombrie 2014. De atunci nu mai comunic cu chitaristul și basistul [n.red. Dumitru Costin], dar, din câte cunosc, ei s-au avântat în muzică pop și n-au mai făcut nimic metal fără mine. Totodată, mențin contact cu toboșarul Vlad Ceban, însă el s-a stabilit cu traiul în Anglia. Asta este istoria cu Tons of Powder.

 

Total Harmonic Distortion
 
Metalfan: După Tons of Powder activitatea ta muzicală nu s-a oprit, din contra, constat că s-a intensificat. Dacă în anul 2011 ai făcut parte din grupul Inaera din Belarus, anul 2015 a adus o nouă colaborare cu un grup din afară granițelor - Total Harmonic Distortion din Ucraina. Din această colaborare a rezultat și un album de studio intitulat Madkind. Cum ai ajuns să faci parte dintr-un grup din Ucraina?
Octav Casian: Inaera a fost de mult și acest experiment a luat sfârșit odată cu revenirea în scenă a trupelor Gods Tower și Rasta, în care sunt implicați foștii mei colegi de la Inaera. Cu formația Total Harmonic Distortion am făcut cunoștință întâmplător, în vară 2011, la festivalul Hellfest Open Air. Mă plimbam prin incinta festivalului și cineva mi-a strigăt numele. Credeam că poate consumasem prea multă bere și am avut o halucinație, însă nu - erau băieții din Total Harmonic Distortion. Bineînțeles, după asta berea a curs gârlă și în rezultat mi s-a propus să preiau postul vacant de vocalist. Am acceptat fără ezitare. Sunt al treilea vocalist în această formație și sper că ei să nu-l mai caute pe al patrulea. [n.red. zâmbește]
 
Metalfan: Ai putea, te rog, să ne oferi mai multe detalii despre procesul de înregistrare al discului Madkind?
Octav Casian: Lucrul asupra albumului a durat destul de mult, deoarece colaborăm prin corespondență, trupă fiind bazată la Kiev, iar eu – la Chișinău. Băieții îmi trimiteau partea instrumentala și eu lucrăm asupra textelor și partiturii vocale. La fel am procedat și cu înregistrările. Mai întâi, la Kiev, au fost trase instrumentele, iar ulterior eu am suprapus partea vocală în studioul Life.N.Co Records din Chișinău. De menționat faptul, că noi am început să lucrăm la album încă la sfârșitul anului 2011. Dar, deoarece în perioada 2013-2014 în Ucraina aveau loc conflicte armate și situația era incertă, procesul de înregistrări a fost întrerupt. S-a revenit la mixaj abia în 2015 și albumul Madkind a fost finisat spre sfârșitul anului. Actualmente deja lucrăm la piese noi, care vor fi incluse pe următorul album.

Metalfan: Care sunt temele pe care le abordați pe acest material? Ai putea, te rog, să ne vorbești despre fiecare piesă de pe disc?
Octav Casian: Spectrul temelor abordate e foarte larg și divers, din cauza că jumătate din piese au fost concepute până la venirea mea în formație. Dar să o luăm pe rând. Prima compoziție, Blindfold, textul căreia e scris de chitaristul Oleksa Kenda, este despre sistemul totalitar, pe care l-am moștenit de la sovietici, despre antagonismul între liderii falși cu legile lor absurde și turma oarbă de muritori de rând, care îndură doar minciuni și suferințe. Urmează piesa One Day Wonder, textul căreia îmi aparține – este un fel de instrucțiune pentru visătorii, care preferă să vadă viața prin ochelari roz și sunt frustrați, când îi scot și se confruntă cu realitatea dură. Textul pentru cântecul Deathday a fost compus de Eugene Pylypenko (primul vocalist Total Harmonic Distortion). “Daca nu ai parte de o viață fericită, să ai parte măcar de o moarte ușoară!” – acesta ar fi mesajul în câteva cuvinte. Piesa Gone Insane, la fel compusă de Eugene, e monologul unui non-conformist, inhibat de opinia publică, pe care nu vrea s-o accepte. Urmează All Reasonable – când scriam textul, m-am inspirat din situația reală și războiul informațional, cu care ne confruntăm zi de zi. Mesajul-cheie este “să știi să citești cele nescrise și să auzi cele nespuse”. Următorul text, On the Edge, l-am compus împreună cu Oleksa Kenda – despre un om disperat, care stă pe marginea prăpastiei, bântuit de gânduri rele și determinat să sară în gol, dar, până la urmă, îi vine mintea la cap și renunță. De fapt este un manifest anti-suicid. În textul Protagonist of Agony, care îmi aparține, relatez despre dracul, care trăiește în noi și ne corupe dinăuntru. Piesă în sine e un fel de exorcism prin avertizare. Urmează Bad to Worse; în acest text m-am inspirit dintr-o legendă despre un scafandrier, care a ieșit în ocean pe timp de incedii forestiere. Din nefericire, un elicopter, care trăgea apa din mare pentru a stinge focul, la prins în căuș și la ridicat, aruncându-l peste pădurea înflăcărată. Apoi trupul său ars a fost găsit de inspectori în crengile copacilor. Nu știu precis, dacă această aventură a avut loc în realitate, dar, înainte să moară, eroul principal a trecut prin toate cele patru elemente (pământul, apa, aerul și focul). În compoziția următoare, The World Is Over, textul a fost compus de Eugene despre faptul că omenirea zace în așteptarea sfârșitului lumii, dar acel sfârșit s-a produs neobservat și noi cu toții, de fapt, trăim într-o lume post-apocaliptică. Urmează textul piesei Good to Better, pe care l-am compus în contrapunct la Bad to Worse. Cântecul are un mesaj pozitiv, care ține să încurajeze ascultatotrul, sugerându-i încrederea în propriile puteri, speranța la idealuri și găsirea sensului vieții. Ultima piesă de pe album este Everything Ends – textul a fost compus de Oleksa Kenda și abordează filozofic ideea, că “orice lucru își are un sfârșit, pentru că altele să inceapa”. Cred că am fost suficient de explicit în relatarea conceptului Madkind, care, la rândul său, nu este un simplu joc de cuvinte – uneori o singură literă poate altera sensul.

Metalfan: Am observat că ați susținut și câteva concerte în Ucraina. Va gândiți să concertati și-n alte state din Europa?
Octav Casian: Da, periodic dăm concerte în Ucraina. Recent am cântat și la Chișinău. Sigur, că ne gândim să accedem și pe piață europeană, însă asta depinde mai mult de specialiștii în booking. Am încercat personal să contactez organizatorul festivalului Rockstadt Extreme Fest pentru o eventuală participare la ediția din acest an, însă mi s-a comunicat, că Total Harmonic Distortion nu este exact genul de trupă, care se caută. Oricum, noi niciodată nu ne pierdem speranța.

 

Mosh Guerrilla
 
Metalfan: Mosh Guerrilla este un alt proiect în care ești implicat. Știu că formația a luat naștere în anul 2007. Ai putea, te rog, să ne oferi mai multe detalii privind activitatea grupului?
Octav Casian: Inițial, Mosh Guerrilla era un cover-band, care avea o altă secție ritmică și se axă pe un thrash metal cu influențe alternative. Între anii 2009-2014 trupă se află în suspans, iar în finele anului 2014 a revenit într-o formulă nouă – eu (voce), Victor Velc (chitară), Tony Ho (bas) și Gari Tverdohleb (tobe). În această componența, formația a dat două concerte și a compus mai multe piese proprii, stilistica cărora este indefinibilă, de aceea s-a hotărât că este un fel de experiMetal rock.
 
Metalfan: Trigon, un nume de important al etno-jazz-ului din Europa de Est, este un grup după care ați realizat o preluare, mă refer la piesa Ambler. Ai putea, te rog, să ne vorbești despre acest lucru, dar și despre importanța grupului Trigon în dezvoltarea muzicii de peste Prut?
Octav Casian: Piesa Ambler nu este un cover în sensul adevărat al cuvântului. Cert e, că la bază ei stă motivul cântecului instrumental din repertoriul Trigon, intitulat Buiestras. Însă, în cadrul Mosh Guerrilla, acest motiv a fost re-orchestrat și eu am compus textul în engleză. Din această cauza a fost schimbată și denumirea piesei. Bineînțeles, Trigon are un rol important în toată istoria, mai ales că repetițiile Mosh Guerrilla se petrec nemijlocit în sală formației Trigon, uneori chiar în prezența personală a lui Anatol Ștefăneț [n.red. membru fondator si lider al grupului Trigon]. Mai mult decât atât, Gari Tverdohleb este și toboșarul trupei Trigon, iar ideea de a cântă piesa Ambler îi aparține.

Metalfan: Aveți în plan realizarea unui disc cu Mosh Guerrilla într-un viitor nu foarte îndepărtat? Câte piese aveți compuse în acest moment?
Octav Casian: Eu mă strădui să fiu realist și înțeleg, că realizarea discului Mosh Guerrilla este puțin probabilă în viitorul apropiat. O spun, pentru că îmi dau bine seamă de faptul, că fiecare din colegii din Mosh Guerrilla este implicat profesional în diverse proiecte muzicale, cum ar fi Trigon și Vali Boghean Band sau Nikorasong și AngryBand, care sunt mai solicitate pe piață autohtonă. Mosh Guerrilla este un fel de side-project, care, deși la moment a compus zece piese originale, nu se află în cap de lista a priorităților fiecărui participant. Efectiv, dacă se va găsi un sponsor pentru înregistrarea albumului, voi fi în stare să povestesc mai multe la acest capitol.
 
Metalfan: Luna noiembrie a anului 2015 a adus la formarea unui nou grup: Busola. Ai putea, te rog, să ne povestești cum s-a întâmplat totul?
Octav Casian: O, da! Busola este trupă mea de suflet. Totul s-a întâmplat spontan. Inițiativă a venit din partea lui Vovc Meseat (chitaristul formației Syndromes, care anterior a cântat în deschidere la concertele Tons of Powder și Mosh Guerrilla). Vovc, că și mine, este pasionat de stoner metal. La sfârșitul lunii noiembrie 2015 el mi-a propus o colaborare și eu am acceptat-o cu mare plăcere. Ideea era următoarea: Vovc (ex-Think Twice, ex-Till The Last Drop, Syndromes) împreună cu basistul Evgeny Gore (ex-Splash, ex-Chordewa, ex-Aeon of Death, ex-Eden) aveau șase piese deja compuse și instrumental înregistrate într-un garaj închiriat (tobele au fost trase de chitarist – amuzant, nu?) [n.red. zâmbește] urma ca eu să compun textele și partiturile vocale. După sărbătorile de Revelion textele erau gata și noi am purces la înregistrările vocii (în același garaj). Nu mă speriau condițiile modeste de lucru, deoarece dragostea mea față de acest gen muzical prevalează. Timp de cinci zile am finisat tracking-ul vocal și am trimis înregistrările pentru mixaj în Polonia. Că astfel se face muzică stoner – în garaj, nu?
 

Busola
Metalfan: În componența formației se regăsește și toboșarul Serghei Petrenco, unul din numele sonore ale underground-ului basarabean. Ce apreciezi în mod deosebit la Serghei din punct de vedere muzical?
Octav Casian: Cu Serghei ne cunoaștem demult. Am colaborat cu el anterior în cadrul trupei Aeon of Death, cu care am ieșit pe scenă de vreo două ori în calitate de guest-vocalist. Este un toboșar excepțional, care cântă totul – începând cu brutal grindcore și terminând cu lounge. Regret, că s-a alăturat formației Busola deja după ce au fost trase tobele. În orice caz, noi avem intenția, că Serghei să re-înscrie tobele în luna mai (poate chiar mai devreme), fapt care va aduce un beneficiu întregului sound al trupei.
 
Metalfan: Într-un timp relativ scurt, ați reușit să înregistrați discul Spiritual Row. Ai putea, te rog, să ne vorbești despre temele pe care le abordați în muzică voastră?
Octav Casian: De fapt, nu este un album în sensul deplin al noțiunii. Mai degrabă, Spiritual Row este un EP, care a fost doar înregistrat și mixat. Tematică textelor este simplă și filozofică în același timp. Am încercat să scriu pe înțelesul tuturor vorbitorilor de engleză, indiferent de țara de origine. Textele au un mesaj proverbial universal – pentru a nu intră acum în amănunte, le-am editat pe toate în formă de “lyric video” – dacă accesați pagină Busola pe Facebook și, respectiv, Busola Music pe YouTube, le găsiți acolo.

Metalfan: Mai devreme ai spus că EP-ul a fost înregistrat în Chișinău, iar mixajul și masterizare au fost realizate în Polonia. Ne poți oferi, te rog, mai multe detalii acest lucru dar și despre cum a decurs colaborarea cu Piotr Krawczak cel care v-a ajutat în procesul de productie audio?
Octav Casian: Cum am spus anterior, acest material a fost doar mixat în Polonia. De fapt, eu nici nu-l cunosc personal pe Piotr – el este un prieten de corespondența a lui Vovc Meseat și, din câte am înțeles, este un tânăr de vreo doazeci de ani din orașul Szczecin. Alte detalii nici nu avem. Dar cert este că Serghei va re-înregistra tobele într-un studiou propriu-zis și, posibil, vom mai adaugă câteva piese noi, pentru că Spiritual Row într-adevăr să corespundă noțiunii de album în aspect de durată. După asta, bineînțeles, albumul va fi masterizat.
 
Metalfan: Pe disc am văzut că aveți și o preluare după piesă Green Machine a grupului Kyuss. Ce înseamnă Kyuss pentru voi?
Octav Casian: Această piesă a fost aleasă pentru cover de Vovc Meseat și eu apreciez alegerea lui, deoarece Kyuss au stat la bazele deșert rockului, iar John Garcia și Brant Bjork sunt muzicienii, care au inspirat un șir lung de trupe stoner contemporane. În opinia mea, impactul lor, deși de altă natură, este la fel de considerabil, că și cel al trupei Black Sabbath.

Metalfan: Materialul Spiritual Row va fi disponibil strict în format digital sau luați în considerare și lansarea acestuia în format fizic? Casă de discuri Universal Music România a început în ultima vreme să editeze din ce în ce mai multe materiale rock. Luați în calcul colaborarea cu ei?
Octav Casian: Da, ne-am dori o astfel de realizare – pe CD și, de ce nu, pe vinil… Este un vis plăcut, dar vrem mai întâi să-i dăm acestui album un sound mai elevat în studiou și să-l masterizam… Privitor la Universal Music România, apreciez mult ceea ce fac pentru rockul românesc. Exemplul trupei RoadkillSoda chiar ne da curaj – am avut bucuria să împart cu ei scenă din Chișinău încă în primăvară 2014. O eventuală colaborare cu Universal Music România ar fi o onoare pentru noi, însă asta nu depinde de calculul nostru, mai degrabă – de calculul lor. Sper, că într-o bună zi Vlad Bușcă [n.red. Head of Digital - Universal Music România] să aprecieze potențialul nostru la justa valoare și să iasă ceva bun din asta.
 
Metalfan: Cum vezi situația politică, economică, dar și cea a educației din Republica Moldova? Cum simți că au evoluat lucrurile de la ultima noastră discuție de la începutul anului 2014?

Octav Casian: Sunt apolitic de felul meu, dar situația a degradat remarcabil. Îmi pare rău să spun asta, însă lucrurile stau prost practic în toate cele trei aspecte menționate.
 
Metalfan: Acum în anul 2016, industria IT poate reprezenta motorul regenerării economice a Republicii Moldova? De ce da sau de ce nu? Care vezi să fie cheia prosperității economice în acest moment?
Octav Casian: Probabil, industria IT poate contribui la regenerarea economică în alte împrejurări, însă nu sunt prea sigur de acest fapt în contextul Republicii Moldova. Eu sunt o fire artistică și pot să-mi expun părerea doar la întrebările, care mă privesc și țin de competența mea.

Metalfan: Am văzut că se vehiculează tot mai mult în presă și nu numai, anul 2018 că an al re-unirii celor două state românești. Vezi fezabil acest lucru? Care este opinia ta cu privire la acest subiect?
Octav Casian: Fezabilitatea Unirii depinde de ambele state. Ar fi frumos, că peste 100 de ani să triumfe dreptatea istorică, însă la moment există prea multe obstacole, create de ambele sisteme… Eu nu am cetățenie română, deși sunt român și am rude în România. Procesul de re-dobândire a cetățeniei este umilitor în sine, deoarece nici eu acum, nici strabuneii mei atunci, nu am refuzat-o pentru a o re-dobândi. Cred că cetățenia trebuie restabilită celora, care au fost cândva lipsiți de ea. De exemplu, zece ani în urmă încercasem să cer viză de ședere în România, plătisem și taxele necesare, însă doamna de la ghișeul de atunci mi-a dat refuz fără nici o explicație. După acel incident chiar nu vreau să mă implic.
 
 Metalfan: Ce părere ai despre casete audio și despre mix-tape-uri? Ai putea, te rog, realiză un "mix-tape virtual" pe care să incluzi 12 piese de la 12 trupe diferite? Ce nume ar avea acest material?
 Octav Casian: 

Pink Floyd – Time
Black Sabbath – Hole In The Sky
Deep Purple – The Aviator
Slayer – Seasons In The Abyss
Faith No More – A Small Victory
Alice In Chains – Sickman
Pantera – Mouth for War
Down – Ghosts Along the Mississippi
Clutch – Profits of Doom
Crowbar – Planets Collide
Mastodon – Curl of the Burl
Black Label Society – Angel of Mercy

Metalfan: Îți mulțumesc pentru timpul și pentru răspunsurile oferite! În final ai dori să adaugi ceva sau să transmiți câteva cuvinte cititorilor Metalfan.ro?
Octav Casian: În primul rând, Va mulțumesc pentru atenția acordată. Și nu în ultimul rând, Va doresc să rămâneți fideli muzicii metal!

Foto: Alina Neurotica / Svetlana Costiuc
Autor: H.
Vezi galeriile trupelor: Accident,

   March 18, 2016  | 0 Comentarii  | 3104 Vizualizari « INAPOI

Comenteaza la: Octav Casian (BUSOLA, TOTAL HARMONIC DISTORTION, MOSH GUERRILLA): antagonismul între liderii falși

COMENTARIUL TAU

Alte articole din Interviuri