interviuri rock

Rome: o viata in exil - interviu cu Jerome Reuter

Rome: o viata in exil - interviu cu Jerome Reuter
TRUPE : Rome

Marele Ducat de Luxemburg este cunoscut pentru aliante politico- economice, pentru invazii teutone in ambele razboaie si mai putin pentru muzica.
Jerome Reuter si Patrick Damiani insa nu s-au lasat intimidati de firava scena muzicala de acasa si iata ca Rome, din 2005 si pana acum au inregistrat 4 albume si 2 ep-uri. Criticii spun ca muzica lor e o combinatie de apocalyptic folk, cold wave si acoustic rock. Daca aceste label-uri nu va spun nimic e foarte ok. Nu e musai sa puneti etichete, desi comparatiile vocii soptite a lui Jerome cu cele ale lui Nick Cave si Leonard Cohen vor fi inevitabile. Pentru ca anul acesta Rome au schimbat casa de discuri ( Cold Meat Industry cu Trisol) si au scos un nou album Flowers from Exile, l-am intrebat pe Jerome cate ceva si el a fost suficient de amabil sa isi bata capul sa ne raspunda.

 

Patrick Damiani si Jerome Reuter

 

Drago%u015F B?sc%u0103: Salut Jerome! Rome nu mai este o prezenta straina pentru publicul roman, ati cantat deja la Brasov cu Spiritual Front. Cum a fost prima intalnire cu tara noastra?
Jerome: A fost un weekend fantastic. Organizatorii si publicul au fost la inaltime si faptul ca i-am avut alaturi pe prietenii de la Spiritual Front a fost un plus.

Drago%u015F B?sc%u0103: Ati scos un nou album, Flowers from Exile. E al saselea produs si inseamna si despartirea de Cold Meat Industry, fosta voastra casa de discuri. Povesteste-mi un pic de noua aparitie si de actuala casa de discuri, Trisol.
Jerome: Suntem la inceputul colaborarii cu Trisol si pana acum totul pare promitator. Timpul o va spune. Avem intalniri creative si o relatie personala deja, ceea este important pentru noi pentru ca dorim sa lucram cu persoane si nu cu vreo mare companie. Din fericire Trisol sunt profesionisti si este foarte usor de lucrat cu ei.

Drago%u015F B?sc%u0103: Imi imaginez ca e dificil sa canti o muzica profunda in timpuri atat de frivole, cu atatea porcarii promovate de radio si tv. Este suficienta compensatia de a avea un public fidel ?
Jerome: Da, sunt multe ciudatenii pe piata acum, dar intotdeauna a fost asa. Cele mai interesante lucruri vin de obicei din underground. Ca artist, fiecare individ cu care empatizezi, e o rasplata. Nu facem muzica pentru bani sau glorie, e vorba doar de arta in sine.

Drago%u015F B?sc%u0103: Cat din promovarea trupei va revine voua si cat casei de discuri?
Jerome: Nu trebuie sa facem noi asta, dar cooperam, evident. Noi decidem ce fel de promovare vrem, dar suntem limitati la ce poate oferi Trisol, cea ce nu e putin avand in vedere locul de unde am pornit.

Drago%u015F B?sc%u0103: Cat de mult crezi ca poti evolua ca artist in circumstantele actuale de criza, cu bugete amanate, vanzari slabe de discuri si multe concerte anulate peste tot? Daca artistul nu  ajunge la public, care mai e rostul lui?
Jerome: E o viata in exil intr-un anume sens. Dar cred ca asa trebuie sa fie. Suntem la inceput si suntem constienti ca mai avem segmente de public de atins. Dar nu asta e problema. O sa ajungem si la ei, important e sa supravietuiesti astazi, maine sau pana la urmatoarea chirie si sa continui sa faci arta. Da, oamenii cumpara din ce in ce mai putine discuri, dar asta nu e un motiv sa nu mai crezi in ce faci.

 

 

 

Drago%u015F B?sc%u0103: Se spune ca daca vrei sa ramai un artist adevarat trebuie sa creezi din pasiune si nu pentru un castig material. Pe de alta parte industria muzicala valideaza succesul prin vanzarile de discuri. Ce inseamna succesul pentru voi, e de ajuns dragostea fanilor vostri?
Jerome: Ca artist trebuie sa creezi ca sa mananci. Dar tot tu poti decide asupra calitatii artei tale. Personal, prefer sa-mi iau o slujba temporara decat sa scot un album prost. Scoatem pe piata doar muzica in care credem si de care suntem mandri. Cand compun, in studio sau acasa, nu ma gandesc la bani. Nu ma gandesc la cate discuri voi vinde, pentru ca nu poti controla reactiile oamenilor, oricat de mult ai incerca. Asa ca singura conditie e sa ne placa noua. Dupa asta, putem doar spera. Dupa ce am terminat Flowers, am crezut ca nu va place, pentru ca este diferit. Dar, poate tocmai din aceasta cauza, majoritatea l-a gasit un album bun. Incercam sa nu ne repetam si sa dam fiecarui album un scop si un inteles. Daca place oamenilor e un succes, daca nu place nu inseamna neaparat ca e un album prost. Uneori trebuie sa treaca ceva timp, atata tot. Cred ca in arta, pot trece decade ca sa poti spune despre o creatie daca e buna sau nu.
Doar in industria pop esti judecat dupa cat vinzi. Pentru mine, asta nu e succes. E doar o costisitoare spalare pe creier: bani generand si mai multi bani. Pentru mine, succesul e sa-mi permit sa platesc chiria din muzica si astfel sa continui sa creez. Nimic mai mult, nimic mai putin. Restul, e prea efemer sau abstract.

 

 

Drago%u015F B?sc%u0103: Stiu ca iti place Nick Cave. Ce alti artisti mai apreciezi si cum a fost parcursul tau ca fan al muzicii?
Jerome: Am fost fan al multor trupe si curente, de la punk la metal sau chansonete. Pana la urma, ii respecti pe cei care nu ingenuncheaza in fata industriei muzicale, cei care creeaza mereu ceva nou. Nick Cave este un bun exemplu, el reinventandu-se mereu. Cand oamenii apreciaza un album, nu-ti fie frica sa schimbi macazul pe urmatorul. Asta imi place la Nick. A scos un album care nu e pe gustul meu, dar nu-l socotesc prost. Important e sa mentii arta vie si interesanta, asta am invatat din calatoria mea ca fan.

Drago%u015F B?sc%u0103: Stiu ca esti interesat de istorie. Ai un mesaj muzical de transmis referitor la razboi si religie?
Jerome: Sincer, nu-mi place nici religia si nici razboiul, dar, pentru ca ne-au modelat istoria, isi au locul lor in arta noastra. Personal, incerc sa traiesc fara ele. Sunt inamici ai libertatii asa cum o vad eu.

Drago%u015F B?sc%u0103: Muzica voastra ar fi potrivita pentru coloana sonora a unui film. V-ati gandit la aceasta posibilitate?
Jerome: Daca cineva ne propune asa ceva , de ce nu ? Imi plac filmele si cred ca unele din piesele noastre sunt nimerite pentru asa ceva. Nu e insa o decizie pe care sa o luam noi, ne lipseste talentul.

Drago%u015F B?sc%u0103:  Vorbesti germana, franceza, engleza si locuiesti in Luxemburg. De cantat, canti doar in engleza, desi unele piese au titluri in germana sau franceza. De ce nu le si canti in aceste limbi?
Jerome: Prefer ca engleza sa fie ?limba oficiala? Rome. Prefer ca nararea sa fie intr-o limba ?neutra?.

Drago%u015F B?sc%u0103:  Care sunt scriitorii si regizorii tai preferati? Cel mai drag film si cea mai draga carte?
Jerome: In cinematografie imi plac anii 70, Antonioni etc... Filme preferate ar fi The Quiet American, Das Leben Der Anderen, There will be blood, Good night and good luck. Carti: Der Steppenwolf, The Seawolf; scriitori: B. Brecht, Hermann Hesse, Friedrich Nietzsche, Jean Genet, H. Domin, G. Buchner.

Drago%u015F B?sc%u0103: Am sentimentul ca Europa e spatiul perfect pentru muzica voastra.
Jerome: Asa este, dar e firesc sa fie. Am crescut, trait si calatorit prin toata Europa. Majoritatea lucrurilor care ma inspira provin de aici.

Drago%u015F B?sc%u0103: Iti multumim pentru acest interviu, iti dorim succes in proiectele tale si sper sa ne vedem in decembrie in Romania, la al doilea concert Rome.
Jerome: Multumesc pentru interesul aratat trupei Rome. Suntem nerabdatori sa concertam in Romania din nou, ne vedem acolo!

Foto credits: Trisol

Sursa: Twin Arts

Vezi galeriile trupelor: Rome

   November 10, 2009  | 6 Comentarii  | 15541 Vizualizari « INAPOI

Comenteaza la: Rome: o viata in exil - interviu cu Jerome Reuter

COMENTARIUL TAU

Alte articole din Interviuri