interviuri rock

FLOTSAM AND JETSAM: nu-i usor sa faci zgomot

FLOTSAM AND JETSAM: nu-i usor sa faci zgomot
TRUPE : Flotsam and Jetsam

Industria muzicala si scena metalica au vazut zile mai bune. Kelly David Smith (tobarul Flotsam and Jetsam, revenit in trupa dupa o lunga absenta) o stie destul de bine; e prin zona de la jumatatea anilor 80. Dupa ce The Cold a fost primit cu bratele deschise de presa si fani si ulterior distribuit de Nuclear Blast, Flotsam and Jetsam au vrut sa se apuce de urmatorul album. Dar ofertele primite de la casele de discuri interesate nu li s-au parut avantajoase. Asa ca s-au indreptat spre Pledge Music, un proiect care permite fanilor sa finanteze direct inregistrarile trupelor. Rezultatul a fost Ugly Noise. Dar sa-l lasam pe Kelly sa ne explice, pentru ca e un tip care stie ce spune:



Metalfan: Salut, Metalfan.ro are placerea de a discuta din nou cu Flotsam and Jetsam. Sa incepem cu o intrebare despre schimbarile de componenta recente. De la lansarea lui The Cold (2010), ati inlocuit doi membri ai trupei: chitaristul Mark Simpson bateristul  Craig Nielsen. Ne poti spune cum e pentru tine personal sa revii in formatie dupa 14 ani?

KDS:  In primul rand, multumesc pentru ocazia pe care mi-ati oferit-o.
In toata perioada in care am lipsit am fost tot timpul in contact cu oamenii din orasul meu, alaturi de care am crescut. Dar pozitia mea la momentul respectiv era ca, daca nu sunt invitat inapoi in trupa, locul meu apartinea de drept lui Craig – lucru care n-a fost comunicat catre membrii trupei. In niciun caz nu voiam sa intrerup ceea ce faceau ei atunci. In primii ani nici nu prea m-a interesat, imi refaceam viata de familie, iar viata muzicala trecuse in planul doi. In ultimii 5-6 ani m-am concentrat din nou asupra muzicii, asa ca atunci cand invitatia mi-a fost adresata am primit-o cu bratele deschise.

Metalfan: Ugly Noise, noul vostru album, a fost inregistrat cu sprijinul financiar al fanilor prin Pledge Music. De ce ati ales aceasta abordare atat de neobisnuita?

KDS: Cand m-am intors in trupa avusesera loc multe schimbari in industria muzicala. M-am uitat la toata istoria trupei si am decis ca era momentul sa preluam controlul asupra muzicii nostre. Cu toate optiunile pe care le ai acum in lumea internetului, era cazul sa facem si noi ceva in acest sens. Si ne-am unit fortele cu cei de la Pledge Music. Ei practic permit fanilor sa devina ei insisi casa de discuri. Iar noi am ramas cu drepturile de autor si publishing, plus ca la sfarsitul proiectului nu datoram nimanui niciun ban. Asta ne-a permis sa cautam un contract de distributie care sa ne convina. Cele mai multe oferte pe care le-am primit erau structurate in modul traditional al caselor de discuri si nu ne ofereau niciun avantaj. Aproape toate contractele sunt asa [trupa nu are multe avantaje – n.red.]. Am ajuns la un acord cu vechii nostri prieteni de la Metal Blade. Cu ei avem mai mult o relatie de parteneriat, pentru ca avem o relatie exceptionala. Aproape toti oamenii care lucreaza acolo au fost extrem de corecti cu noi de-a lungul carierei noastre. Asa ca am fost foarte in largul nostru lucrand cu ei.

Metalfan: N-ati avut si alte optiuni la momentul respectiv?

KDS: Am primit si alte oferte, dar nu erau lucruri care ne aduceau beneficii pe termen lung. Chiar si modul in care comunicam uneori cu ei ne-a trezit niste suspiciuni.

Metalfan: Deci pana la urma cum vi se pare ca a iesit toata treaba? Sunteti multumiti de rezultat, ati mai alege aceeasi solutie data viitoare?
KDS: Da, in special datorita gradului mare de libertate si al faptului ca pastram drepturile asupra muzicii. Am mers pe calea asta stiind ca suntem “elevi” in domeniul asta si ca vom avea de invatat. Totusi, am avut probleme destul de mici pentru o prima tentativa. O sa mai perfectionam procesul, oricum.

Metalfan: Ati sfatui alte trupe sa apeleze la Pledge Music?

KDS: Da, cred ca asta e viitorul muzicii, intrucat odata cu prabusirea numelor mari si cu toata treaba cu download-ul ilegal, casele de discuri n-au putut suporta loviturile. Chiar daca si la noi au fost multe download-uri dupa lansarea cu Pledge, totusi putem inca face albume fara ca trupa sa suporte costurile. Acest lucru ne ajuta si sa intarim legaturile dintre fani si trupa. Noi zicem asa: daca alegi sa descarci albumul ilegal, poate vii totusi la concert si ne sustii cumparand bilete si merchandising. Daca n-avem ce manca nu putem compune muzica si formatia nu va mai exista. Depinde de TINE.

Metalfan: Din moment ce chitaristul Mark Simpson, principalul compozitor, a plecat la scurt timp dupa lansarea lui The Cold, cine a scris piesele noului material? Spune-ne, te rog, mai multe despre intregul proces.
KDS: Mike Gilbert a compus muzica in proportie de 100%, iar eu, AK, Mike si Newsted am facut versurile. The Cold e un concept complet diferit si e scris in intregime de Mark Simpson, care e un compozitor excelent si un prieten foarte bun. El a petrecut 3 ani lucrand la compozitie si la programarea tobelor.
Noul material e mai mult rezultatul unei colaborari. A fost un proces foarte diferit fata de albumele precedente. In trecut, compuneam stand in aceeasi camera in timpul repetitiilor. Finisam o melodie intr-o zi sau doua, dupa care o puneam la sertarul cu piese si treceam la urmatoarea – si tot asa pana cand terminam. Ugly Noise a fost compus in etape si ne-a concentrat foarte mult pe structura cantecelor. Eu si Mike ne-am uitat la toata discografia noastra si ne-am gandit ce lipsea si daca am fi putut face mai bine treaba de data asta.
Mike isi inregistra ideile in studioul propriu si apoi ni le trimitea. Apoi eu si el ne intalneam, le prelucram si faceam o prima inregistrare, ca AK sa-si poata face liniile melodice. In acest timp noi continuam sa lucram la negativ si sa inregistram.
AK vine de obicei si ne da 3-4 linii vocale. Mike si AK lucreaza la treaba asta. Apoi Mike compune solourile si partiturile de bass pana la inregistrarea finala, doar ca sa ne facem o idee despre ansamblu. Apoi Ed vine si adauga mai multa culoare si ideile de nuanta. Apoi ascultam toti rezultatul, ne notam ideile pentru fiecare piesa si schimbarile pe care le dorim inainte de stadiul final al productiei. Daca muzica nu ne misca pe noi, n-o sa va miste nici pe voi. Suntem si fani ai muzicii, nu doar muzicieni, deci trebuie sa lucram la nivelul asta sau toata treaba moare din start.
Ca o concluzie, principalul avantaj e ca avem studioul nostru si suntem propria noastra casa de discuri. Totul e in functie de timpul si programul nostru.

 


Metalfan: Pe internet au circulat informatii despre fostul membru al trupei, Jason Newsted, care ar fi compus ceva pentru noul vostru album. Care a fost, mai precis, implicarea lui in acest proces?
KDS: Ma bucur ca ai adus subiectul in discutie. Jason a scris versurile pentru Ugly Noise si Gitty Up. Nimic in materie de muzica. Cand eu si Mike am inceput sa lucram impreuna la album aveam multe chestii de facut. Aveam un program in care trebuia sa ne incadram si parea ca trebuie sa acoperim mai multe lucruri decat am fi putut in acel interval de timp. Si ne-am gadit ca Jason, din moment ce nu era foarte ocupat, ar fi fost disponibil sa scrie niste versuri. Parea o idee buna la momentul respectiv. A venit pe la noi, ne-am distrat cantand piese de pe Doomsday for the Deceiver si No Place for Disgrace. Dar dupa cum stiti acum, Jason avea alte lucruri de facut, asa ca asta a fost tot in ceea ce ne priveste.

Metalfan: Cum ati descrie sound-ul noului material comparativ cu cel de pe The Cold si comparativ cu albumele pe care le-ati lansat in anii ’80?
KDS: Nu-s un mare fan al comparatiilor. Pot spune doar ca de la Unnatural Selection la The Cold aveam de-a face cu un alt stil decat pe precedentele albume Flotsam. Cred ca perspectiva unui fan ar fi mai potrivita pentru a raspunde la intrebarea asta. Cred ca respectivele materiale reflecta ce se intampla la vremea cand a fost lansat.
Cand Mike si cu mine ne-am uitat la materialele din trecut in care am fost implicati, ne-am gandit foarte mult la structura pieselor si la maturitatea procesului de compozitie. Ugly Noise e un album foarte matur care ar fi mai mult in spiritul lui Drift. Sunetul este, din punctul meu de vedere, uimitor. Ralph Patlan, care a lucrat si la The Cold, a crescut enorm valoarea materialului din punct de vedere al mixajului final.
La Ugly Noise ne-am concentrat pe tensiune si pe “absorbirea” emotionala a oamenilor in piesa. Zilele melodiilor de 6-8 minute au trecut, iar gradul de atentie a oamenilor s-a schimbat considerabil.

Metalfan: In noul album ati incorporat suntele electronice si industrial care i-au confuzat pe unii fani. Aceasta e noua directie in care doriti sa va dezvoltati?
KDS: Am avut asemenea elemente si pe Drift. Fanii nostri au ajuns sa inteleaga ca nu ne temem sa mergem in acea directie – de fapt, nu ne temem sa mergem in nicio directie. Ne place sa ne dezvoltam si sa experimentam. Daca nu cresti, stagnezi. Nu pot sa ma bucur cantand exact aceleasi tampenii pe fiecare album, eu/noi avem nevoie de energii noi din care sa ne hranim, si fanii la fel...

Metalfan: Ce informatii ne poti da despre procesul de inregistrare propriu-zisa: ce studio ati folosit, cat a durat, ce colaboratori ati mai avut?
KDS: Din fericire, am putut folosi studioul lui Mike ca sa inregistram toate intrusmentele, mai putin tobele. Pe acestea le-am tras la SER in Gilbert, Arizona. De la pre-productie la mixul final si la lansarea cu Pledge a trecut ceva mai mult de un an. Mike, AK, Newsted si cu mine am fost principalii oameni care au lucrat la album.

 


Metalfan: Ce ne poti spune despre coperta si grafica albumului, cine a venit cu ideile si cine le-a executat?
KDS: Mike Gilbert a propus conceptul, atunci cand am gasit si poza ne-am dat seama ce bine se potrivea cu atmosfera intunecata a melodiei. Era o fotografie a unui pian care fusese incendiat, apoi stins, si care inca fumega. E o imagine plina de sentimente negative si parea sa se potriveasca atat cu atmosfera intunecata pe care oamenii o asociaza muzicii noastre, cat si cu uratenia din gandurile oamenilor.

Metalfan: Ce reactii ati avut pana acum; sunt cele la care va asteptati?
KDS: As fi arogant daca as spune ca exact la asta ma steptam, dar in mod cert la asta speram. Raspunsul la The Cold a fost impresionant si au existat ingrijorari apropo de faptul ca oamenii n-o sa primeasca Ugly Noise la fel de bine. Oamenii/fanii au pareri ferme despre cum ar trebui sa fie trupa “lor” si nu privesc tot timpul cu ochi buni schimbarile. Am fost placut surprinsi de reactia lor.

Metalfan: Ati mers de curand in turneu prin SUA cu impreuna Testament, ne puteti spune cum ati ajuns sa fiti invitati si cum au descurs lucrurile?
KDS: Agentul celor de la Testament l-a contactat pe al nostru si asa am primit invitatia. Suntem prieteni cu ei de multi ani, asa ca ne-a fost usor sa spunem “da”.
Turneul a fost unul dintre cele mai bune in care am fost vreodata. A, facut front comun pe doua lucruri: sa ne distram si sa oferim fanilor un show extraordinar. Am lucrat cu toate trupele ca sa fim siguri ca rezolvam orice problema. Testament au discutat cu cei de la 4ARM si cu noi, cei de la Flotsam, si ne-au ajutat sa ne acomodam unii cu altii, ca sa ne simtim mai bine si, in consecinta, sa facem un show mai bun. Turneul a fost un succes imens pentru toata lumea. Din pacate, Bobby a facut pneumonie si a trebuit sa renunte la jumatatea itinerariului. In rest, de doua ori bravo!

Metalfan: Ati fost invitati si la 70000 Tons of Metal, festivalul heavy metal organizat pe apa [pe un vas de croaziera – n.red]. Ce ne puteti spune despre aceasta experienta?
KDS: Interesant, am concertat acolo cu o zi inainte de a fi headlineri in Miami si a fost un exercitiu de incalzire foarte bun. Am cantat cu Helstar, iar apoi pe vas am avut parte de o companie foarte agreabila. Metal Church, Kreator, Doro, Helloween (printre altii) au bagat niste concerte mortale. Erau trei scene si un all-star jam in doua momente diferite ale show-ului. Ne-am bucurat mult sa vedem atatea trupe in acelasi timp. Inca de cand eram copil orice concert e o lectie de rock pentru mine. Si am invatat enorm din croaziera aceea.

Metalfan: Albumul a fost lansat de Metal Blade pe 12 aprilie 2013. Cum ati intrat in contact cu ei si ce asteptari aveti?
KDS: Brian a fost implicat de la inceput si la un moment dat a si mers pe mai multe piste. N-aveam nimic concret de la nimeni cand am demarat proiectul Pledge Music, toata lumea astepta sa vada ce se intampla. Mai vorbisem cu alte doua companii, dar nimeni nu prea se concentra pe partea de distributie, pachetele cuprindeau si inregistrari de studio, erau mai degraba formate clasice de oferta, de care nu aveam nevoie. Cand am terminat albumul am trimis celor de la Metal Blade si altor companii cateva piese si MB ne-a facut cea mai buna oferta, care chiar avea sens pentru noi.
Ne-am dorit sa avem o firma care sa distribuie Ugly Noise, dar sa fie implicata 100% in proces. Am mai avut intrecut o groaza de binevoitori care ne-au facut oferte, dar de indata ce semnam contractul se bazau pe renumele nostru si nu faceau nimic altceva. Intre noi si Metal Blade exista o legatura adevarata, ei au o istorie si angajati care lucreaza acolo de peste 20 de ani. Cu o activitate de 30 de ani (la care se vor mai adauga si altii), lucrurile sunt de la sine intelese. Nu mergi la dentist sa cumper alimente, mergi la bacanie. 30 de ani de Metal. La cine altcineva sa megem?

 


Metalfan: Dupa ce ai fost in scena metal atatia ani ca parte dintr-o trupa cu destul de mult succes comercial si multa glorie, ai vrea sa ne impartasesti cate ceva din experienta acumulata? Ce parere ai despre scena metal de azi si despre cum modeleaza industria muzicala trecutul si viitorul acestui gen de muzica?

KDS: Ce am vazut eu la inceputurile carierei, cand eram o trupa tanara in 1987, era o mare ocazie de a ne afirma. Cu trecerea anilor am inceput sa vad cum casele de discuri au inceput sa “prostitueze” sunetele. De exemplu, cand Motley Crue s-au remarcat, fiecare casa de discuri importanta gasea o formatie care sa ii copieze, chiar daca repsectivele trupe erau proaste. Am vazut asta de multe ori, si am mai vazut cum posturile de radio comerciale difuzau in nestire cate o trupa, pana ajungeai sa o urasti. Asta s-a intors impotriva tuturor: casele de discuri au disparut, iar oamenii migreaza care internet si posturile de radio prin satelit ca sa scape de repetarea obsesiva a pieselor si de reclame.
Primul clip difuzat de MTV – “Video Killed The Radio Star” – nu putea fi mai nimerit pentru a prevesti ce avea sa urmeze. Cand eram copil aveam doar vinilul de 12 inchi cu versuri pe coperta (si pentru o vreme, CD-ul) si doar in imaginatia mea puteam vedea cum se canta live respectivele piese. MTV i-a facut pe oameni sa astepte acelasi nivel [de productie si entertainment – n.red.] din partea show-urilor live, iar multe trupe nu puteau face acest lucru. De asemenea, a inlaturat orice urma de mister sau surpriza.
Apoi a venit internetul... Asta i-a doborat pe toti. A fost o sabie cu doua taisuri: bun pentru promovare, dar a ucis casele de discuri, MTV-ul, posturile de radio si acum, cu download-urile ilegale, intreaga industrie de entertainment moare. Toate trupele pe care le-ai iubit vor ajunge sa fie nevoite sa-si ia si job-uri de zi cu zi.
In privinta asta cred ca ne indreptam catre perioada filmelor western, in care muzicienii cantau pe strada ca sa castige bani, intrucat conceptul de “muzician muritor de foame” e mai actual ca niciodata. Noi, [oamenii n.red.] ca rasa, suntem lacomi si ne vom distruge singuri din cauza lacomiei. Nevoie de a fura si a insela a atins niveluri-record in toata lumea si nu stiu daca ati vazut, dar economia resimte din plin acest lucru peste tot.
Scena de metal infloreste din nou si ce vad acum e ca unii, putini, inca au succes. Este insa un succes aparent. Dupa cum multi stiu deja, [in materie de succes financiar – n.red.] exista Metallica si, undeva mult mult mai jos in clasament, exista restul. Nu mai e nimeni la acelasi nivel si nici nu va mai fi vreodata.
Bineinteles ca exista multe trupe foarte bune. Mie nu prea imi plac formatiile screamo sau metalul “cookie monster”. Cred ca ambele genuri sunt supra-saturate, dupa cum am mai spus. Sunt 400 de trupe care ar putea face schimb de vocali intre ele si nimeni n-ar observa. Exista doar cativa solisti care fac intr-adevar diferenta. Lamb Of God, Shadows Fall, Slipknot, All That Remains – ca sa numesc doar cateva.
Metalul clasic e, de asemenea, super-tare. Anthrax, Slayer, Testament, Overkill, Flotsam, Death Angel, Sacred Reich, Metallica, Megadeth, Machine Head ar fi exemplele din aceasta categorie.
Ma bucur ca fac parte din grupul de grupul de formatii care au un solist vocal adevarat.

Metalfan: La ce sa ne asteptam pe viitor de la Flotsam and Jetsam?
KDS: Totul va depinde de reactia oamenilor, asta ne va influenta deciziile. Planurile noastre ar fi sa concertam in fiecare gaura dintr-un perete de pe suprafata planetei, daca si oamenii vor vrea asta.
Autor: Klawz
   April 27, 2013  | 0 Comentarii  | 7713 Vizualizari « INAPOI

Comenteaza la: FLOTSAM AND JETSAM: nu-i usor sa faci zgomot

COMENTARIUL TAU

Alte articole din Interviuri